دوشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۰

یک روانشناس بالینی با اشاره به ویژگی های شخصیت‌های سالم و بیمار،‌گفت: شخصیت، سازمانی بی‌بدیل و منحصر به فرد است که متشکل از ویژگی‌های شناختی، هیجانی و رفتاری فرد بوده و اختلال در آن موجب اختلال شخصیت فرد می‌شود.

سلامت نیوز: یک روانشناس بالینی با اشاره به ویژگی های شخصیت‌های سالم و بیمار،‌گفت: شخصیت، سازمانی بی‌بدیل و منحصر به فرد است که متشکل از ویژگی‌های شناختی، هیجانی و رفتاری فرد بوده و اختلال در آن موجب اختلال شخصیت فرد می‌شود.

عبدالله امیدی در گفت‌وگو با فارس، گفت: شخصیت، سازمانی بی‌بدیل و منحصر به فرد است که متشکل از ویژگی‌های شناختی، هیجانی و رفتاری فرد است و عملکرد آن میزان سازگاری فرد را موجب می‌شود.

وی اظهار داشت: شخصیت، نحوه و میزان سازگاری فرد با محیط را تعیین می‌کند. زمانی که این سازمان از پویایی برخوردار و انعطاف‌پذیر باشد فرد می‌تواند خود را با محیط سازگار کند در غیر این صورت هرگونه عدم پویایی در این ویژگی‌ها موجب می‌شود که فرد در سازگاری دچار مشکل شود و هر وقت این مشکلات به حدی باشند که سازگاری فرد مختل شود، فرد دچار اختلال شخصیت می‌شود.

ویژگی های شخصیت‌های سالم کدام است؟

این متخصص حوزه بهداشت روان گفت: برای مثال وقتی فردی ازدواج می‌کند باید بتواند با طرف مقابل همدلی داشته باشد، نیازهای او را مد نظر قرار دهد و رابطه برابری را ایجاد کند. اگر نتواند حس همدلی داشته و نیازهای او را درک نکند ممکن است دچار اختلال شخصیت باشد زیرا فرد سالم از نظر شخصیتی آن قدر انعطاف دارد که بتواند جوابگوی نیازهای زندگی‌اش باشد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی کاشان تصریح کرد: شغل یکسری انتظارات را از ما دارد، زندگی انتظارات دیگر و روابط بین فردی نیز بخشی از انتظارات را در فرد ایجاد می‌کند بنابراین در هر حال باید مقتضیات را در نظر گرفت و فرد سالم به لحاظ شخصیتی می‌تواند جوابگوی این نیازها باشد.

سردی هیجانی چیست؟

وی با ذکر مثالی درباره محیط شغلی، افزود: مثلاً در محیط شغلی لازم است که نیازهای همکاران را درک کنیم و جواب مقتضی به آنها دهیم. در محیط خانواده نیز این انتظار می‌رود که هیجان داشته و فکر و تصمیم مناسب در مورد وقایع زندگی خود بگیریم. فردی که از سردی هیجانی برخوردار است و در همه این موقعیت‌ها این سردی را نشان می‌دهد نمی‌تواند جوابگوی هیجان محیط اطراف خود باشد.

شخصیت‌های سالم سطوح هیجانی متفاوتی دارند

این روانشناس بالینی تأکید کرد: فرد باید بتواند سطوح هیجانی مختلف را در مورد موقعیت‌ها و افراد مختلف به کار گیرد، بنابراین فردی به لحاظ شخصیتی سالم است که سطح هیجان او در مورد همکار و اعضای خانواده‌اش یکسان نباشد. شاید برای رابطه با همکار به سطح پایینی از هیجان نیاز باشد، اما این سطح هیجان برای ارتباط با همسر یا یکی از اعضای خانواده کافی نیست.

درجاتی از بدبینی برای سازگاری لازم است

وی اظهار داشت: افراد باید در برخی مواقع خوشبین و در برخی دیگر بدبین باشند. در واقع لازم است گاهی درجاتی از بدبینی در برخی موقعیت‌ها نشان داده شود چرا که فرد را وادار به احتیاط در رفتار می‌کند، مثلاً ما نمی‌توانیم به کسی که به یکی از آسیب‌های اجتماعی مبتلا است نزدیک شویم و باید فاصله‌ای بین خود و او ایجاد کنیم، اما چنانچه این رفتار را در مورد همکار یا همسر خود داشته باشیم بدبین محسوب می‌شویم.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: خوشبینی و بدبینی همیشگی موجب ایجاد مشکل در سازگاری فرد می‌شود.

چه کسانی به اختلالات شخصیت مبتلایند

وی افزود: در برخی موارد باید فعال و در برخی موقعیت‌ها نیز باید سکون داشته باشیم، اما باید آن قدر انعطاف داشته باشیم تا میزان فعالیت خود را در محیط‌های مختلف تخمین بزنیم، بنابراین فردی که نمی‌تواند در میزان سازگاری خود با محیط تعادل را برقرار کند به احتمال زیاد به یکی یا چند اختلال شخصیت مبتلا است.

امیدی خاطر نشان کرد: شخصیت سالم، شخصیت متعادل است و می‌تواند از تمام ویژگی‌های شخصیتی بهره‌گیری کند و هر جا به خصلتی نیاز است از آن استفاده کند، در غیر این صورت در سازگاری فرد مشکل به وجود آورده و به احتمال زیاد فرد به یکی از اختلالات شخصیت مبتلا است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha