عضو فراکسیون محیط زیست مجلس درباره وضعیت تالاب بین المللی شادگان گفت: این تالاب به دلیل برداشت های غیر متعارف از رودخانه جراحی که تامین کننده آب این تالاب است با این بحران روبرو شده است.

سلامت نیوز: عضو فراکسیون محیط زیست مجلس درباره وضعیت تالاب بین المللی شادگان گفت: این تالاب به دلیل برداشت های غیر متعارف از رودخانه جراحی که تامین کننده آب این تالاب است با این بحران روبرو شده است.

محمدجواد نظری مهر در گفت و گو با پانا، با بیان اینکه بحران کم آبی تالاب شادگان آسیب های جبران ناپذیری به این عرصه زیست محیطی وارد می کند، گفت: همچنین در پی این بحران مشکلاتی هم برای صنعت کشاورزی شهرستان های اطراف آن ایجاد می کند که در صورت خشک شدن باعث از دست رفتن درآمدهای زیادی می شود.


عضو فراکسیون محیط زیست مجلس با اشاره به تامین حقابه تالاب بین المللی شادگان نیز گفت: حقابه مورد نیاز برای تالاب شادگان 30 مترمکعب در روز تعیین شده که البته در حال حاضر از این کمتر است که وضعیت تالاب را بحرانی کرده است و بحران کم آبی این تالاب در صورت تامین اعتبار توسط سازمان حفاظت محیط زیست کشور و استانداری خوزستان برطرف می شود.


به گفته نظری مهر، برای کمک به نجات تالاب ها از جمله تالاب شادگان اعتبارات وزارت خانه های کشاورزی و نیرو نیاز است و این اعتبارات باید همسو با برنامه های حفاظت از تالاب ها تأمین شود.


این نماینده مجلس در پایان با یادآوری این مطلب که خشکسالی حیات تالاب های کشور را تهدید می کند، تأکید کرد: خشکسالی پی در پی و بهره برداری بی رویه از منابع، حیات 70 درصد از تالاب های کشور را به مخاطره انداخته ضمن اینکه خشکسالی شدید امسال در کشور نیز شرایط تالاب ها را بحرانی تر کرده است.

لازم به ذکر است، تالاب بین المللی شادگان یکی از تالاب های بزرگ ایران است که در جنوب غربی کشور در استان خوزستان واقع شده است. تالاب بین المللی شادگان در تاریخ 1975/06/23 با شماره ثبت ۲۱R006 در فهرست تالاب های بین المللی کنوانسیون رامسر ثبت شده است.
سدسازی و رعایت نشدن نیاز آبی تالاب شادگان، تخلیه پساب های آلوده ای چون مزارع نیشکر، پرورش ماهی و فولاد خوزستان، عبور لوله های نفتی، فعالیت 30 واحد پتروشیمی و تخلیه زباله های شهری این تالاب منحصر به فرد را از سال 1372 وارد فهرست قرمز تالاب های بین المللی (لیست مونترو) کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha