سه‌شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 12445

سالانه حدود 30 هزار نفر در تهران به علت مصرف دارو و مواد شیمیایی مسموم می‌شوند، 12 هزار نفر از این بیماران بستری می‌شوند، 1200 نفر آن‌ها به بخش ICU ارجاع می‌شوند و حداقل120نفر آن‌ها می‌میرند.

طلعت قانع، كارشناس داروسازی و سم شناسی در گفت‌و‌گو با  فارس‌ افزود: متأسفانه به علت پراكندگی مراكز درمان مسمومیت‌ها در كشور آمار كشوری نداریم و فقط در تهران چون مركز درمان مسمومیت‌ها در بیمارستان لقمان متمركز است، آمار وجود دارد.
وی گفت: تنها اطلاعاتی كه از وضعیت مسمومیت‌ها در كشور می‌توانیم به طور متمركز به دست آوریم بر اساس تلفن‌هایی است كه مردم به خط 09646 كه مركز اطلاع‌رسانی دارو و مسمومیت‌هاست می‌زنند، سال گذشته حدود 3 هزار و 500 تلفن به این مركز شد. این تلفن در اكثر استان‌ها پاسخگوی سؤالات مردم به خصوص در زمان بروز مسمومیت‌هاست و اگر در استانی این خط فعال نباشد با تماس مردم بلافاصله به مركز تهران وصل می‌شود.
وی افزود: بر اساس آمار موجود در بیمارستان لقمان 80 درصد موارد مسمومیت در تهران عمدی است اما اطلاعات به دست آمده از موارد تماس با تلفن 09646 از شهرستان‌ها بر عكس است و 80 درصد تماس گیرندگان بیمارانی داشته‌اند كه به صورت غیر‌عمدی مسموم شده‌اند.
قانع گفت: بیش‌ترین موارد مسمومیت در تهران و كشور، مسمومیت با داروی ترامادول است، این دارو جزء خانواده مواد مخدر محسوب نمی‌شود و از خانواده تریاك نیست اما یك آرام بخش است كه آثار شبیه مواد مخدر دارد، بیش‌تر مسمومیت‌ها با این دارو عمدی است و به علت دوز بالای مصرف به وجود می‌آید.
وی افزود: ترامادول داروی بدون نسخه نیست و حتماً با تجویز پزشك توزیع می‌شود اما به هر حال این دارو نیز مانند هر دارو یا ماده مخدر دیگر از كانال‌های غیر‌رسمی و روش‌های غیر‌قانونی در اختیار مردم قرار می‌گیرد و سوء‌مصرف می‌شود.
وی گفت: بعد از ترامادول بیش‌ترین مسمومیت‌های دارویی بر اثر مصرف داروهای ضد‌افسردگی 3حلقه‌ای است، همچنین مصرف داروهای اعصاب هم سهم بالایی از بروز مسمومیت‌هایی دارویی دارند و به طور كلی بخش عمده مسمومیت‌های دارویی بر اثر مصرف عمدی آرام بخش‌ها به وجود می‌آید.
قانع افزود: بعد از آن مصرف گیاهان دارویی و مواد شوینده مانند جوهر نمك و وایتكس عامل بروز مسمومیت‌ها در كشور است، مصرف انواع مسكن‌ها مانند استامینوفن كدئین و داروهای بیماری‌های قلبی و عروقی نیز عامل مهم بروز مسمومیت‌هاست، بخش قابل توجهی از مسمومیت‌ها نیز بر اثر تنفس گاز مونوكسید كربن به وجود می‌آید كه به خصوص در فصل سرما و استفاده غیر ایمن از بخاری‌ها به وجود می‌آید.
وی اضافه كرد:‌ برخی داروها مانند داروهای ضد صرع یا داروهای قلبی كه برای بیماران تجویز می‌شود در حالت عادی هیچ مشكلی را ایجاد نمی كند اما در موارد بیماران میزان بالایی دارو را ناگهان مصرف می‌كنند و همین امر موجب بروز مسمومیت می‌شود.
وی گفت: بیش‌ترین تلاش وزارت بهداشت برای كنترل و كاهش این نوع مسمومیت‌ها این است كه با آموزش مردم و آگاهی بخشیدن از بروز این نوع اتفاقات پیشگیری شود با كارخانه‌های تولید كننده این مواد نیز صحبت شده است كه هشدارهای لازم را درباره بروز مسمومیت در داروهای و مواد شوینده بر روی كالای تولید شده درج كنند.
وی افزود: با این حال محدودیت مهمی در این زمینه وجود دارد كه نمی‌توانیم به طول مشخص نام مواد مسموم كننده را ببریم زیرا تجربه نشان داده است به محض اعلام این كه فلان ماده مسمومیت زاست، آمار مسمومیت با آن ماده به شدت و گاه تا 10 برابر افزایش یافته است.
وی گفت: آموزش كادر بیمارستان‌ها اعم از پزشكان و پرستاران با برگزاری دوره‌های آموزشی و توزیع بروشورهای آموزشی از جمله اقداماتی است كه برای افزایش میزان آگاهی این پرسنل از چند سال گذشته شروع شده و رو به افزایش است كه توزیع بروشور آموزشی آشنایی با اكس و مسمومیت با آن جمله است.
قانع افزود: هر ماده مسموم كننده علایم و نوع مسمومیت متفاوتی را ایجاد می‌كند و نمی‌توان به طور عامل علایم مسمومیت را اعلام كرد، تنها توصیه‌ای كه وجود دارد این است كه به محض این‌كه فردی دچار ناراحتی شد كه مشكوك به مسمومیت بود، این گزینه را جدی بگیرند و بلافاصله با اورژانس تماس بگیرند و اگر حال بیمار اورژانسی نیست با تلفن 09646 كه مركز اطلاع‌رسانی دارو و سموم است تماس بگیرند.
وی درباه مسمومیت با الكل نیز گفت: میزان مسمومیت با الكل در كشور ما بالا نست مگر آن كه مصرف بیش از حد شده باشد و البته این مسئله بیش‌تر درباره الكل‌های دست ساز به وجود می‌آید، خطر مهم مصرف الكل صنعتی یا متانول است كه حتی مصرف اندك آن خطر كوری و مرگ فرد را در پی دارد و با وجودی كه ماده تلخ كننده به این نوع الكل زده می شود اما مواردی از مصرف این ماده خطرناك را در هر سال داریم ولی آمار خاصی از مسمومیت با الكل در كشور ثبت نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha