مدیر عامل کانون هموفیلی ایران گفت: وزارت بهداشت در برابر کمبود داروهای هموفیلی در سراسر کشور مسئول است و باید مقصران کمبودهای دارویی بیماران هموفیلی را معرفی کند.

احمد قویدل در گفتگو با مهر افزود، با اعلام اینکه 6 هزار و 800 بیمار هموفیلی در سراسر کشور از کمبود دارو در هفته های اخیر رنج می برند افزود: متاسفانه وزارت بهداشت علی رغم برنامه ریزی قبلی و اظهار نظر مستقیم وزیر بهداشت در ابتدای سال جاری مبنی بر تامین داروهای هموفیلی تا دو برابر حداقل استانداردهای جهانی از تامین داروهای این بیماران ناتوان بوده است.

وی تصریح کرد: از 40 روز گذشته تا کنون کمبودهای اساسی دارویی در سراسر کشور صدمات جدی به بیماران هموفیلی وارد کرده است که کوچکترین ضایعه این کمبودها معلولیتهای غیرقابل بازگشت بیماران هموفیلی به خصوص در کودکان است.

مدیرعامل کانون هموفیلی ایران با اشاره به اینکه کمبودهای دارویی بیماران هموفیلی منجر به صدور دستورالعمل و بخشنامه ای  در 15 روز گذشته مبنی بر جلوگیری از عملهای جراحی غیراورژانسی شده است اظهار داشت : حتی این تمهیدات نیز نتواسته وضعیت بحرانی موجود را کنترل کند و هرروز بیماران هموفیلی با مشکلات جدیدی در این خصوص مواجه می شوند.

قویدل یکی از مشکلات پیش آمده بر اثر کمبود داروی بیماران هموفیلی را افزایش حجم سفرهای این دسته از بیماران از شهرستانها به تهران عنوان کرد و گفت: عدم امنیت دارویی منجر به تشویش خاطر بیماران هموفیلی  و حتی خونریزیهای خود به خودی در آنها شده است.

وی ادامه داد : بر اساس اطلاع معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان کمبودهای دارویی منجر به تجمع بیماران در این استان شده ضمن اینکه اطلاعیه بالغ بر 12 دفتر نمایندگی کانون مبنی بر کمبودهای جدی دارویی به این دفتر واصل شده است و همچنین بیماران هموفیلی به صورت انفرادی نیز از وضعیت موجود ابراز نگرانی می کنند.

مدیرعامل کانون هموفیلی ایران با اعلام اینکه وزارت بهداشت قصد دارد طی روزهای جاری جلسه ای برای تامین داروهای بیماران هموفیلی در شش ماه دوم سال جاری برگزار کند تاکید کرد: ما نمی تواینم ابراز تاسف خود را از این اقدامات غیرمسئولانه که با جان شهروندان ایرانی بازی می کند اعلام نکنیم.

قویدل با تاکید براینکه وزارت بهداشت باید مقصرین کمبودهای فعلی داروهای بیماران هموفیلی را به مردم معرفی و از اظهارات کلی در پاسخ به این سوال خودداری کند اظهار داشت: در دوهفته گذشته بیمارستان امام خمینی تهران که تنها مرکز درمانی رسمی بیماران هموفیلی کشور است حتی قادر به ارائه خدمات دارویی سرپایی به این بیماران نبوده و مرکز درمان جامع هموفیلی در تهران نیز دائما با این کمبودها دست و پنجه نرم می کند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha