سلامت نیوز :  یک متخصص علوم آزمایشگاهی نسبت به فعالیت غیرقانونی برخی افراد غیرمتخصص در آزمایشگاههای IVF معترض شده و خواستار ورود سازمان نظام پزشکی، به این ماجرا شد.

به گزارش مهر، در حوزه پزشکی گروههای مختلف به صورت تیمی کار می کنند و با یکدیگر همپوشانی کاری دارند که یک بخش آن طبیعی است بطوریکه طرحی از مجموع این همکاری به وزارت بهداشت داده می شود و گروهها با هم تفاهم می کنند و وزارتخانه دستورالعمل می دهد و کار اجرایی می شود.

این در حالی است که علی مدنی متخصص علوم آزمایشگاهی معتقد است، گروهی که طی تحصیلات دانشگاهی خود در زمینه جنین شناسی (IVF) آموزشی ندیده اند و برای کار در بخش آناتومی تربیت شده اند، بدون داشتن مجوز از سازمان نظام پزشکی و بدون عضویت در این سازمان در حساسترین بخش پزشکی مشغول کار شده و عهده دار مسئولیت فنی آزمایشگاه IVF شده اند.

به گفته وی، در حدود 100 مرکز در سراسر کشور داریم که کار IVF انجام می دهند. IVF مجموعه یک کار تیمی است که با حضور مسئول فنی آزمایشگا ه، متخصص زنان و در صورتی که لازم باشد متخصص ژنتیک انجام می شود. یکی از کارهای مهمی که در IVF انجام می شود آماده سازی اسپرم و تخمک و انجام لقاح و تشکیل جنین است که توسط متخصصین زنان به رحم منتقل می گردد.

مدنی ادامه داد: متاسفانه در سال 1384 ، با تغییراتی که در آیین نامه تاسیس مراکز درمان ناباروری انجام شد مسئولیت فنی آزمایشگاه IVF از گروههای علوم آزمایشگاهی سلب و به متخصصین آناتومی داده شد که در آزمایشگاه IVF کار کنند. هر چند که فاقد نظام پزشکی بوده و اجازه فعالیت در امور پزشکی را نداشتند.

وی در همین ارتباط توضیح داد: لازم به توضیح است که طراحی تغییر آیین نامه توسط متخصصینی انجام شد که در وزارت بهداشت سمتی داشته اند. این دستورالعمل خلاف آیین نامه نظام پزشکی است. در سایت اداره کل آزمایشگاه مرجع سلامت این که چه گروههایی وظیفه دارند چه نوع آزمایشهایی را انجام دهند ثبت شده و همچنین در آیین نامه تاسیس و اداره آزمایشگاه ها نیز گروهی به عنوان جنین شناس و آناتومیست وجود ندارد و در ضمن آناتومیست ها پروانه کار در گروه پزشکی را ندارند و فقط می توانند در بخش آموزشی فعالیت کنند. به عنوان مثال آناتومیست ها آموزش آناتومی بر روی جسد را آموزش می دهند و تنها افرادی می توانند در حیطه پزشکی کار کنند که پروانه نظام پزشکی داشته باشند و نداشتن پروانه نظام پزشکی مساوی است با نداشتن مجوز کار! نکته جالب این است که آزمایشگاهیانی که حرفه اصلی  آنها کار در این حیطه بوده از این آیین نامه حذف شده اند.

این متخصص علوم آزمایشگاهی اظهارداشت: تا قبل از سال 84 سه گروه متخصص علوم آزمایشگاه، متخصص پاتولوژیست و دکترای حرفه ای آزمایشگاه که مجوز فعالیت داشتند می توانستند در حیطه IVF کارکنند ولی از سال 84 آناتومیستها وارد این حیطه آزمایشگاه شدند و کار IVF را به دست گرفتند و هم اکنون بر خلاف موازین وزارت بهداشت مشغول کار هستند و اگر بیماران و خانم های نابارور از این افراد شکایت کنند بر اساس ضوابط، این گروه با مجازاتها و جریمه های سنگین روبرو می شوند. (به استناد آیین نامه نظام پزشکی کسانی که در حرفه پزشکی دخالت می کنند تا 6 ماه حبس و پرداخت ضرر و زیان برای آنها در نظر گرفته می شود).

مدنی افزود: این گروه با افرادی که در وزارت بهداشت بودند، لابی کردند و بر این اساس کارشان را پیش بردند و در حال حاضر عمدتا این 100 مرکز را آناتومیستها اداره می کنند و طوری برنامه ریزی کردند که تا 10 سال آینده با تعداد افراد بسیار محدود فعالیت می کنند به صورتی که تنها یک نفر از آنها در حدود 4 تا 5 مرکز IVF را در کشور اداره می کند و البته این کار درآمدهای نامشروع بسیار هنگفتی را برای آنها به همراه داشته است.

به گفته وی، این گروه جسارت خود را تا جایی پیش بردند که امسال حتی در دفترچه جدید طرح تحول سلامت برای کار آزمایشگاهی IVF تعرفه های سنگین تعریف کردند. در حالی که این کار آزمایشگاهی را می توان برای بیمار با مبلغی بسیار کمتر انجام داد. تدوین تعرفه این کار غیر کارشناسی بوده و منافع گروه محدود آناتومی در نظر گرفته شده است. در صورتی که همانطور که گفته شد تنها کسانی که طبق قانون می توانند در رابطه با  تخمک، اسپرم و اسپرمو گرام و پروسه روی اسپرم کار کنند افراد متخصص علوم آزمایشگاهی، متخصص پاتولوژیست و دکترای حرفه ای آزمایشگاه هستند که لازم است قبلا دوره آموزش در خصوص IVF را ببینند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha