دبیر علمی سمینار پنجمین سمینار سراسری ایدز، با بیان اینکه 35 میلیون نفر در جهان به ایدز مبتلا هستند، گفت: بررسی ۳۰ ساله پس از اپیدمیHIV نشان می‌دهد که موارد ابتلا در پنج سال اخیر در محدوده سنی 12 تا 24 سال در حال افزایش بوده است.

35 میلیون نفر در جهان با ایدز دست و پنجه نرم می‌کنند

سلامت نیوز: دبیر علمی سمینار پنجمین سمینار سراسری ایدز، با بیان اینکه 35 میلیون نفر در جهان به ایدز مبتلا هستند، گفت: بررسی ۳۰ ساله پس از اپیدمیHIV نشان می‌دهد که موارد ابتلا در پنج سال اخیر در محدوده سنی 12 تا 24 سال در حال افزایش بوده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، مسعود مردانی در اولین گردهمایی بین‌المللی و پنجمین سمینار سراسری ایدز که امروز در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در حال برگزاری است، اظهار داشت: مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از سال 83 تا کنون هر دو سال یک بار سمینار سراسری ایدز را با وجود محدودیت‌هایی که وجود دارد برگزار می‌کند و این کار را تا وقتی مشکل HIV در کشور برطرف شود ادامه خواهد داد.

وی با بیان خلاصه اپیدمی HIV در جهان تا اوایل 2014، گفت: HIV در ۱۰ سال اخیر تغییرات گسترده‌ای پیدا کرده است و گاهی فکر می‌کنیم که برگزاری سمینار به صورت دو سالانه کم باشد. از دو سال پیش تا کنون وضعیت HIV تغییرات زیادی کرده است.

دبیر علمی سمینار پنجمین سمینار سراسری ایدز، ادامه داد: در حال حاضر 35 میلیون نفر در جهان با HIV دست و پنجه نرم می‌کنند که از این تعداد زنان 16 میلیون نفر را تشکیل می‌دهند. همچنین 3.2میلیون نفر از افراد مبتلا کودکان زیر 15 سال هستند.همچنین ۱.۵۵ میلیون نفر از افراد مبتلا در سال 2013 بر اثر  این بیماری فوت کرده‌اند.

استاد مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: بررسی ۳۰ ساله پس از اپیدمی HIV نشان می‌دهد که موارد ابتلا در پنج سال اخیر در محدوده سنی 12 تا 24 سال در حال افزایش بوده است.

وی ادامه داد: از حدود 28هزار نفر مبتلا به HIV در ایران 5هزار نفر فوت کرده‌اند و حدود 23هزار نفر نیز در قید حیاتند.

مردانی اذعان داشت: بسیاری از افراد جرأت آزمایش HIV را ندارند و این نگرش به دلیل قبح آن است. همچنین با توجه به کاهش سن ابتلا به HIV در کشور لازم است آموزش لازم در این زمینه داده شود.

وی افزود: خوشبختانه 67 درصد زنان باردار در کشورهای جهان سوم به داروهای کنترل کننده این بیماری دسترسی پیدا کرده‌اند تا جنین آنها گرفتار این بیماری نشود و دسترسی به دارو توسط این افراد انقلابی در تاریخ 30 ساله اپیدمی HIV محسوب می‌شود.

مردانی گفت: HIV مثبت در ایران با یک دارو درمان می‌شود و خوشبختانه برای واردات این دارو مشکلی وجود ندارد. در سال‌های گذشته نیز با وجود مشکلاتی که در وارد کردن داروهای مورد نیاز در این زمینه داشتیم اما دست از تلاش بر نداشتیم.

دبیر علمی سمینار پنجمین سمینار سراسری ایدز، اظهار داشت: مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همه ساله سمینار ایدز را به صورت کشوری برگزار می‌کرد اما با تلاش دولت تدبیر و امید از شش ماه گذشته جهت گرفتن مجوز بین‌المللی با دفتر ریاست جمهوری مکاتبه کردیم و توانستیم این گردهمایی را در سال جاری به صورت بین‌المللی برگزار کنیم.

وی خاطرنشان کرد: 210مقاله به دبیرخانه کنگره ارسال شده است که از این تعداد 69 مقاله در قالب پوستر و 16 مقاله نیز برای سخنرانی شفاهی انتخاب شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha