پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۱
کد خبر: 127066

رییس انجمن حمایت از کشاورزان شهرستان اصفهان با بیان این‌که رفاقت و مراودات اصفهانی‌ها و خوزستانی‌ها تاریخی است، گفت: مشکلات حوضه کارون و آب شرب مردم اهواز ناشی از مدیریت است و ربطی به جریان آب زاینده رود و مردم اصفهان ندارد.

سلامت نیوز: رییس انجمن حمایت از کشاورزان شهرستان اصفهان با بیان این‌که رفاقت و مراودات اصفهانی‌ها و خوزستانی‌ها تاریخی است، گفت: مشکلات حوضه کارون و آب شرب مردم اهواز ناشی از مدیریت است و ربطی به جریان آب زاینده رود و مردم اصفهان ندارد.

حسین محمدرضایی در گفت‌وگو با ایسنا، درانتقاد به برخی مطالب مبنی بر" زنده شدن زاینده رود از آب کارون " اظهار کرد: عده‌ای به هر دلیل غیرمنطقی درصدد آن هستند که مشکلات حوضه کارون و آب شرب مردم اهواز را به اصفهان ربط دهند، اما واضح است که این معضلات از ساخت سدها و ذخیره میلیاردها مترمکعب آب در پشت آن و نیز بی‌توجهی مسئولان آب منطقه‌ای آن استان در بحث شرب به وجود آمده است.

وی با بیان این‌که در شرایط نرمال زنده‌رود، آورد آب طبیعی 850 میلون متر مکعب آب در سال است، افزود: متاسفانه برخی در حال القای این مطالب هستند که انگار زاینده رود هیچ‌گاه آبی از خود نداشته و همیشه از کارون به آن آب اضافه کرده‌اند.

رییس انجمن حمایت از کشاورزان شهرستان اصفهان با بیان این‌که منکر حفر تونل اول و دوم از سرشاخه‌های کارون و اضافه شدن آن به زاینده رود نیستم، تصریح کرد: باید از این افراد پرسید که پس تقسیمات دقیق و چند هزارساله این رودخانه که در دوره صفویه تکمیل و معروف و منسوب به طومار شیخ بهایی شده است آیا نشان از دایمی بودن جریان زنده رود در فلات مرکزی ایران نیست!

محمدرضایی ادامه داد: رها شدن آب در رودخانه که موجب شادی مردم اصفهان و تمامی ایرانیان شده نتیجه عمل وزیر نیرو به قول خود درباره تخصیص حق آبه کشت پاییزه شرق اصفهان بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در جریان 8 سال دفاع مقدس عده زیادی از مردم خوزستان و تجاوز رژیم جنایتکار بعثی، به اصفهان مهاجرت کرده و مقیم آن شده‌اند، پس در نتیجه از تمامی آب‌های منتقل شده کارون به سمت زاینده رود اعم از شرب و ... فقط اصفهانی‌ها بهره نمی‌برند و بازگشایی این روخانه برای این افراد نیز خوشایند است.

رییس اولین تشکل صنفی کشاورزی کشور تاکید کرد: برخی برای تبلیغات خود به دنبال بحث‌های بین استانی هستند، اما واضح است که کشاوزران شرق اصفهان که سال‌هاست در گرفتن حق آبه خود دچار مشکل هستند نقشی در معضل آب شرب اهواز ندارند.

محمدرضایی یادآور شد: احداث سد گتوند در کنار گنبدهای نمکی باعث شوری آب پشت آن شده که این امر فقط از عدم مدیریت وزارت نیرو و مسئولان ذی ربط در خوزستان بوده و نمی‌توان آن را به زاینده‌رود و کشاورزان حوضه آن ربط داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha