یکشنبه ۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۶
کد خبر: 129353

مصرف تنقلات شیرین و آب میوه، از عوامل خرابی دندان هاست. اما فعالیت های دیگری هم که ممکن است بی ضرر به نظر برسد، می تواند به دندان ها آسیب برساند.

کارهایی که به دندان ها آسیب می رساند

سلامت نیوز: مصرف تنقلات شیرین و آب میوه، از عوامل خرابی دندان هاست. اما فعالیت های دیگری هم که ممکن است بی ضرر به نظر برسد، می تواند به دندان ها آسیب برساند.

نوشیدن چای داغ

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، نوشیدن چای پس از این که در یک محیط سرد قرار گرفته اید می تواند روی سطح دندان ترک ایجاد کند. این ترک های سطحی که تقریبا دیده نمی شود، به علت تغییر سریع دما در دهان رخ می دهد.

دندان ها از ماده ای به نام «دنتین» پوشیده شده است. هنگامی که دندان به طور ناگهانی در معرض تغییر دما قرار می گیرد، دچار ترک می شود. در اغلب موارد این ترک ها با مصرف چای یا قهوه تیره می شود. اما در صورت عمیق تر شدن، حساسیت ایجاد می کند. علاوه بر آن، ترک شدید می تواند به عصب دندان آسیب برساند و عفونت یا آبسه ایجاد کند. البته این حالت تنها در صورتی به وجود می آید که به طور مکرر این اتفاق بیفتد.

برای محدود کردن تغییر دما در فصل سرما، دهان را با شال بپوشانید تا گرم بماند. جویدن یخ نیز، تغییر ناگهانی در دمای دهان ایجاد می کند و به مینای دندان فشار وارد می کند.

شنا کردن با دهان باز:

آب استخر حاوی کلر است که به طور دقیق کنترل نشده است و می تواند به فرسودگی دندان منجر شود. این امر به معنای از بین رفتن بافت های سخت از روی سطح دندان است که می تواند باعث بروز حساسیت بیشتر و ایجاد تغییر رنگ در دندان شود.

واکنش کلر با آب باعث ایجاد اسید می شود. این نوع اسید سبب فرسودگی دندان می شود. بنا بر این هنگام شنا، سعی کنید دهانتان را باز نکنید.

درمان های حساسیت فصلی

انواع آنتی هیستامین که از آن برای درمان حساسیت ها استفاده می شود، در طول زمان می تواند باعث خرابی دندان شود.هیستامین ماده شیمیایی است که توسط سیستم ایمنی آزاد می شود.

جویدن آدامس و مصرف آب می تواند تولید بزاق دهان را افزایش دهد. باز کردن در بسته شیشه با دندان، جویدن ناخن، پاره کردن نخ و نگه داشتن اشیا با دندان می تواند در قسمت جلوی دندان ترک ایجاد کند.

مسواک زدن، بلافاصله بعد از غذا خوردن

اسید و قندهایی که هنگام غذا خوردن تولید می شود، به طور موقت مینای دندان را ضعیف می کند. بنابراین اگر، بلافاصله پس از غذا خوردن مسواک بزنید، قبل از این که مینا فرصت سفت شدن پیدا کند، آن را از بین می برید. به گفته متخصصان، باید حداقل نیم ساعت صبر کنید یا این که قبل از غذاخوردن مسواک بزنید تا باکتری ها از بین برود؛ پس از مصرف غذا می توان از دهان شویه استفاده کرد. پس از مصرف دهان  شویه دهان را با آب نشویید وگرنه لایه محافظی که توسط فلوراید ایجاد شده است، از بین می رود.

استفاده از قرص پیشگیری از بارداری :

برخی از قرص های کنترل بارداری می تواند منجر به التهاب و خون ریزی لثه شود. این قرص ها همانند زمان بارداری میزان هورمون هایی مانند پروژسترون را افزایش می دهد.

افزایش ترشح زیاد این هورمون باعث التهاب لثه می شود.

اگرچه التهاب هیچ نوع درمانی ندارد اما مراقبت خوب از دندان می تواند آسیب را به حداقل برساند.

سفر هوایی در شرایطی که دندان تازه پر شده است

پرواز می تواند باعث دندان درد شود. تغییر در ارتفاع می تواند کیسه های ریز هوا ایجاد کند که در دندان پر شده گیر می کند یا در قسمت های پوسیده دندان جمع می شود و باعث درد خواهد شد. این حالت در هنگام کوهنوردی و اسکی نیز به وجود می آید. بنابراین در صورتی که قصد مسافرت دارید یک یا دو هفته زودتر کارهای دندانپزشکی خود را انجام دهید.

صحبت کردن بیش از حد:

پر حرفی می تواند باعث فرسودگی فک و حتی در مواردی منجر به آرتریت در مفصل شود. فک، یک مفصل پیچیده است.

برای درمان آرتریت در فک شاید نیاز به جایگزین کردن مفصل فک داشته باشید.

قرار دادن آسپرین روی دندان آزرده:

قرار دادن آسپرین روی دندان می تواند بافت های نرم و حساس دهان را بسوزاند.

استفاده از اسپری آسم:

اسپری آسم، معمولا حاوی نوعی داروست که عضلات اطراف مجرای هوا را شل و نفس کشیدن را آسان تر می کند.

بنابراین لازم است که دارو با دندان تماس پیدا کند برخی از این اسپری های حاوی دارو به شکل پودر است و برای بهبود طعم آن کمی قند شیر (لاکتوز) به آن اضافه می شود.

در صورت باقی ماندن این پودر روی دندان، امکان پوسیدگی آن وجود دارد.

پس از استفاده از اسپری دهان خود را با آب بشویید.

غواصی:

غواصی می تواند منجر به درد مفصل فک و مشکلات بافت لثه شود. این امر به علت محکم گرفتن دستگاه اکسیژن دهنی و تغییر فشار هوا هنگام شیرجه زدن در  آب است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha