اگر به دنبال یک برنامه غذایی سالم برای قلب هستید، بدون تردید برنامه غذایی مدیترانه ای همانی است که می خواهید.

سلامت نیوز: اگر به دنبال یک برنامه غذایی سالم برای قلب هستید، بدون تردید برنامه غذایی مدیترانه ای همانی است که می خواهید.

به گزارش سلامت نیوز،روزنامه خراسان نوشت: بیشتر محتویات برنامه های غذایی سالم شامل میوه، سبزی، ماهی و غلات سبوس دار است و مصرف چربی های ناسالم در آن محدود است.

این برنامه غذایی خطر بروز بیماری قلبی را کاهش می دهد. بررسی برنامه غذایی بیش از یک و نیم میلیون بزرگسالان سالم نشان می دهد، این برنامه غذایی با کاهش خطر مرگ بر اثر بیماری قلبی و سرطان ارتباط دارد؛ همچنین موارد بیماری پارکینسون و آلزایمر را نیز کاهش می دهد.

این برنامه غذایی برای تمام اعضای خانواده مناسب است.

ترکیبات کلیدی برنامه غذایی مدیترانه ای

۱ - مصرف غذاهای گیاهی مانند میوه، سبزی، غلات سبوس دار، مغز میوه و گیاهان بنشنی

۲ - استفاده از چربی های سالم مانند روغن زیتون به جای کره

۳ - استفاده از ادویه و گیاهان به عنوان طعم دهنده به جای نمک

۴ - محدود کردن مصرف گوشت قرمز برای چندبار در ماه

۵ - مصرف ماهی و گوشت طیور برای ۲بار در هفته

در این برنامه غذایی به فعالیت جسمی و لذت بردن از غذا خوردن در کنار خانواده و دوستان اهمیت داده می شود.

تمرکز روی میوه، سبزی، مغز میوه و غلات

به طور سنتی برنامه غذایی مدیترانه ای شامل میوه، سبزیجات و غلات است. به عنوان مثال یونانیان به طور متوسط روزی ۶وعده یا بیشتر میوه و سبزی غنی از آنتی اکسیدان مصرف می کنند. به طور معمول در منطقه مدیترانه، غلاتی که مصرف می شود سبوس دار است و میزان مصرف مواد حاوی چربی های ناسالم ترانس بسیار کم است. نان نیز بخش مهمی از برنامه غذایی آ ن ها را تشکیل می دهد. در سراسر منطقه مدیترانه نان یا خالی خورده می شود یا با روغن زیتون و از کره یا مارگارین که حاوی چربی های ترانس یا اشباع شده است، استفاده نمی شود. مغز میوه نیز بخش سالمی از این رژیم را تشکیل می دهد. اگرچه مغز میوه سرشار از چربی است اما این چربی سالم است. مغز میوه که سرشار از کالری است نباید بیش از یک مشت در روز مصرف شود. بهتر است از مصرف مغز میوه شور، تفت داده شده در عسل یا شکر پرهیز شود.

انتخاب چربی های سالم

این برنامه غذایی روی محدود کردن مصرف چربی تمرکز نمی کند بلکه به انتخاب سالم نوع چربی توجه دارد. برنامه غذایی مدیترانه ای مصرف چربی های اشباع شده و چربی های ترانس را که هر دو باعث بیماری قلبی می شود، توصیه نمی کند. روغن زیتون منبع اصلی چربی است که تک چربی غیراشباع است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha