یکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 13028

تحقیقات نشان می‌دهد؛ افراد چاق در واقع از غذا خوردن لذت نمی‌برند و برای جبران این بی‌رغبتی به خوردن غذاهای پركالری بیشتر روی می‌آورند.

به گزارش سلامت نیوز، ‌برای كسب این نتایج دانشمندان انستیتو تحقیقاتی اورگون تصویربرداری لحظه‌ای از مغز زنان چاق و لاغر را انجام داده‌اند.

دكتر اریك استیك متخصص تغذیه در انستیتو اورگون و دستیاران وی می‌گویند؛ ما در ابتدا تصور می‌كردیم كه افراد چاق از خوردن غذا بیشتر لذت می‌برند اما تحقیقات اخیر خلاف این امر را ثابت كرده و نشان داد آنها تصور می كنند كه خوردن لذت بخش است بلكه در واقع خوردن به آنها لذتی كمتری می‌دهد.

در این مطالعات، پژوهشگران با استفاده از تكنیك تصویربرداری FMRI روی 43 دانشجوی دختر از گروه سنی 18 تا 22 سال و 33 نوجوان 14 تا 18 ساله تحقیق كردند.

پژوهشگران می‌گویند؛ وقتی انسان چیزی می‌خورد سلولها در مركز «پاداش» مغز، دوپامین آزاد می‌كنند كه این امر باعث بروز احساس لذت می‌شود.

اسكن‌های مغزی نشان داد كه فعالیت این مراكز در مغز زنان چاق كمتر است.

پژوهشگران با مشاهده این واقعیت كه این زنان پس از یكسال وزن بیشتری كسب كردند به این نتیجه رسیدند كه افراد چاق گیرنده‌های دوپامین كمتری در مغز دارند و بنابراین برای جبران این فقدان پرخوری می‌كنند تا كمبود دوپامین را رفع كند. كشف جدید می‌تواند كمك مهمی برای افرادی باشد كه در معرض خطر چاقی قرار دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha