بخش آموزش به عنوان بخش پشتیبان اصلی برای نظام سلامت در بحث درمان و بهداشت عمل می کند.

سلامت نیوز: بخش آموزش به عنوان بخش پشتیبان اصلی برای نظام سلامت در بحث درمان و بهداشت عمل می کند.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر ضیایی، معاون آموزش وزارت بهداشت در برنامه «ره آورد» گروه سلامت اجتماعی رادیو سلامت با بیان این مطلب افزود: وزارت بهداشت در حال حاضر درگیر طرح تحول نظام سلامت است. وقتی ما صحبت از نظام سلامت می کنیم فقط موضوع درمان به تنهایی نیست. البته مردم عزیز کشور ما اول مباحث مربوط به درمان را در طرح تحول نظام سلامت می بینند، مانند بهبود خدمات در بیمارستان ها، پرداخت هزینه ها، و بحث های مختلفی که در راستای اجرای این طرح مشاهده کردند. موضوع بعدی، بحث بهداشت است که مهم تر می باشد چرا که اگر ما بتوانیم خدمات بهداشتی بهتری را ارائه دهیم و با کیفیت بالایی دهیم طبیعی است که مردم ما سالم تر خواهند بود و نیازشان به درمان و هزینه های درمانی کمتر خواهد شد.
وی ادامه داد: وزارت بهداشت یک بخش به نام آموزش نیروی انسانی پزشکی در بخش آموزش عالی دارد و طبیعی است برای بخش درمان و بهداشت، نیروی انسانی لازم را بخش آموزش تامین می کند و طبیعی است هر که کیفیت این آموزش ها بهتر باشد و این آموزش ها متناسب با نظام سلامت باشد طبیعی است که برنامه های اصلی وزارت بهداشت نیز بهتر انجام می شود و بخش آموزش به عنوان بخش پشتیبان اصلی برای نظام سلامت در بحث درمان و بهداشت عمل می کند البته ما برنامه های کوتاه مدت و دراز مدت داریم.
معاون آموزش وزارت بهداشت در ادامه بیان کرد: یکی از مهم ترین بحث ها، ارتقای کیفی آموزش پزشکی است که البته برنامه طولانی مدت است اما در حال پیوند خوردن با طرح تحول نظام سلامت است و ان شاء الله بتوانیم در آینده شاهد ارتقای کیفی آموزش پزشکی و به طبع بهبود خدمات ارائه کنندگان خدمات سلامت در دانش آموختگان خودمان باشیم. هر که چه در این زمینه کار کنیم کم است. در واقع کیفیت مسابقه ای است که پایان ندارد. بنابراین یکی از برنامه های وزارت بهداشت ارتقای آموزش کیفی است. در ارتباط با نظام سلامت بحث اینکه ما چه مقدار نیرو برای خدمات سلامت نیاز داریم بحث برآورد نیروی انسانی است. موضوع بعد، بازنگری برنامه های آموزشی متناسب با نیاز نظام سلامت است. یکی دیگر از برنامه های کوتاه مدت ما، بهبود خدمات در بیمارستان های آموزشی است.
ضیایی تصریح کرد: همانطور که مستحضر هستید بیش از 50 درصد از تخت های بیمارستان در اختیار بیمارستان های آموزشی است و 70 درصد از اخدمات پزشکی توسط این بیمارستان ها با حضور 18 هزار نفر از اعضای هیأت علمی، دستیاران و دانشجوبیان انجام می شود. همچنین تمام وقت جغرافیای اعضای هیأت علمی نیز جزو برنامه های ماست. اعضای هیات علمی بیایند و به طور تمام وقت در بیمارستان ها و دانشگاه های قرار بگیرند و این ها کمک می کند به خدمات درمانی و تجهیز بیمارستان های آموزشی با تکنولوژی بالا که باعث می شود که خدمات بهتری ارائه شود این ها مجموعه ای است تحت عنوان بسته آموزشی در طرح تحول نظام سلامت کشور ارائه دادیم.
معاون آموزش وزارت بهداشتدر پایان اظهارکرد: یکی از برنامه های ما تامین و برآورد درست نیروی انسانی مورد نیاز نظام سلامت است و طبیعی است ما متناسب با نیاز بخش سلامت ظرفیت هایمان را تکمیل می کنیم. اساسا آموزش پزشکی در وزارت بهداشت هدفش ارتقا و حفظ سلامت است. بنابراین لازم است ما در رشته و مقاطع مورد نیاز نظام سلامت ظرفیت ها را ایجاد کنیم و در جایی که کمبود داریم، افزایش داشته باشیم و در جایی که افزایش داریم کاهش داشته باشیم. این برنامه در حال حاضر به طور فعال در حال اجرا است و ان شاء الله شاهد خواهیم بود که در سال آینده در رشته هایی که کمبود داریم نیاز کشور را برآورده کنیم. امیدواریم با توجهاتی که دولت، مجلس و وزات بهداشت دارد، بتوانیم به ارتقای آموزش پزشکی کشور کمک کنیم و سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در این زمینه به ما خیلی کمک می کند و برنامه های آموزشی نیز در حال اجرا است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha