سومین نشست منطقه‌ای پیشگیری و كنترل بیماری مالاریا با همكاری سازمان بهداشت جهانی و با حضور كارشناسانی از كشورهای ایران، پاكستان و افغانستان روز گذشته در شیراز آغاز به كار كرد.

دكتر محمد مهدی گویا، رئیس مركز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت درحاشیه این نشست درشیراز  گفت: این نشست به منظور هماهنگی اقدامات لازم برای پیشگیری و كنترل بیماری مالاریا درشیراز برگزار می‌شود.

وی با بیان اینكه كارشناسان هر كشور معتقدند كه پیشگیری و كنترل بیماری مالاریا نیاز به هماهنگی منطقه‌ای دارد ادامه داد: تبادل اطلاعات وبرقراری سیستم اطلاعات مهمترین هدف برگزاری این نشست است.

دكتر گویا خاطرنشان كرد: تبادل اطلاعات می‌تواند به راهكارهای مشترك برای برنامه جامع كنترل مالاریا ختم شده وهمه گیری كانونی بیماری مالاریا سریعتر و مناسب‌تر شناسایی و حذف شود.

رییس مركز بیماری‌های وزارت بهداشت افزود: كنترل ناقل بیماری مالاریا كار بسیار پیچیده و ظریفی است كه ادامه آن مستلزم هماهنگی كامل بین سه كشور همسایه است و دراین صورت می توانیم شاهد كنترل بیماری در مناطق مرزی سه كشور باشیم.

به گفته وی، هم اكنون سه استان جنوبی سیستان و بلوچستان، كرمان و هرمزگان بیشترین تعداد مبتلایان به بیماری مالاریا را در خود جای داده است.

وی گفت: درسال 85 حدود 18 هزار مورد ابتلا به بیماری مالاریا در ایران ثبت شده كه درسال 86 به تعداد 15 هزار مورد كاهش یافت.

دكتر گویا خاطرنشان كرد: در توفان و سیل گنو انتظار داشتیم تعداد مبتلایان حداقل دو برابر جمعیت شناسایی شده شود اما تعداد بسیار كمتر بیماران كه نشان از موفقیت، تلاش ومراقبت دست اندركاران دارد.

به گفته این كارشناس حوزه بهداشت وسلامت، براساس برآوردهای موجود تعداد مبتلایان به مالاریا در ایران در پایان سال جاری به كمتراز 10 هزار نفر خواهد رسید.

دكتر گویا گفت: اقدامات بسیار ظریف و هماهنگ سه استان جنوبی، سیستان وبلوچستان، هرمزگان و كرمان باعث كنترل بی‌نظیر بیماری مالاریا دركشور شد كه نتایج این تلاش ها در این نشست منطقه‌ای توسط كارشناسان سه استان یاد شده ارائه می ‌شود .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha