یکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۷

«امید به زندگی» و «رضایت از زندگی» 2 شاخصی هستند که هنوز هم تفاوتشان برای خیلی‌ها مشخص نشده است. خیلی وقت‌ها که از «امید به زندگی» حرف می‌زنیم، از «رضایت از زندگی» حرف می‌زنیم و برعکس، اما این 2 شاخص تفاوت‌های زیادی با هم دارند.

سلامت نیوز: «امید به زندگی» و «رضایت از زندگی» 2 شاخصی هستند که هنوز هم تفاوتشان برای خیلی‌ها مشخص نشده است. خیلی وقت‌ها که از «امید به زندگی» حرف می‌زنیم، از «رضایت از زندگی» حرف می‌زنیم و برعکس، اما این 2 شاخص تفاوت‌های زیادی با هم دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هفته نامه زندگی مثبت، اساسا «امید به زندگی» با اعداد سر و کار دارد و با طول عمر مورد انتظار افراد در یک کشور و «رضایت از زندگی»، مفهومی نسبی است که ارتباطی مستقیم با آمال و ایده‌آل‌های افراد دارد.


تهرانی‌های امیدوار به زندگی!

سازمان‌های گوناگونی برای شاخص امید به زندگی رده‌بندی اعلام کرده‌اند که سازمان ملل متحد، سازمان بهداشت جهانی و سرویس اطلاعاتی مرکزی (CIA) برخی از آنها هستند. مطابق آمار سازمان ملل کشورهای ژاپن، هنگ‌کنگ، ایسلند، سوئیس و استرالیا به ترتیب در جهان مقام‌های اول را دارند که با حدود82سال از میانگین جهانی22درصد بالاتر هستند. کشورهای سوازیلند، موزامبیک، زیمباوه، سیرالئون و لسوتو نیز به ترتیب در پایین‌ترین رده قرار دارند. امید به زندگی در این کشورها حدود 42 سال است که 38 درصد کمتر از میانگین جهانی و نصف کشورهای بالای جدول است. امید به زندگی در ایران برای زنان 6/72، برای مردان 4/69 و در کل 71 سال است که 5/5 درصد از میانگین جهانی بالاتر است و ایران را بین 195کشور در رتبه 109 قرار می‌دهد. جالب است بدانید براساس آخرین نتایج تحقیقات وزارت بهداشت ایران، تهران و گیلان بالاترین و سیستان‌وبلوچستان پایین‌ترین سن امید به زندگی را در کشور ما دارند.


عوامل موثر بر امید به زندگی

عوامل گسترده‌ای از جمله سطح سواد، تغذیه، خدمات بهداشتی– درمانی و اعتقادات مذهبی بر شاخص امید به زندگی در جوامع مختلف موثر است و ارتقای هر كدام از این معیارها نقش مستقیمی بر افزایش سطح امید به زندگی خواهد داشت. خدمات بهداشتی و درمانی یکی از عوامل موثر بر امید به زندگی محسوب می‌شود. هر چه کمیت و کیفیت این خدمات بهتر باشد، متوسط سال‌هایی که افراد جامعه انتظار زندگی دارند نیز افزایش می‌یابد. تعداد مراکز بهداشتی و درمانی، تعداد پزشکان و پراکندگی آنها در جامعه و دسترسی آسان افراد جامعه به پزشک متخصص، دارو، تجهیزات پزشکی و دسترسی به آب آشامیدنی سالم از جمله مواردی هستند که می‌تواند بیانگر سطح کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی باشد. از طرف دیگر، کاهش مرگ و میر کودکان زیر 5 سال، یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر امید به زندگی است. تغذیه مناسب هم یکی دیگر از ملاک‌های تاثیرگذار بر افزایش میزان امید به زندگی است.


رضایت و لذت از زندگی

رضایت از زندگی هدف برتر زندگی افراد بشر است که زمینه‌ای مناسب و مطمئن برای پیشرفت و دستیابی به مراتب بالاتر فراهم می‌کند. به بیان دیگر، رضایت از زندگی عامل شکوفایی و موفقیت افراد است. مطالعات متعدد نشان داده‌اند عوامل مختلفی از جمله عوامل فردی می‌توانند بر رضایت از زندگی افراد تاثیر بگذارند. رضایت از زندگی را به نوعی لذت از زندگی و با شادی مرتبط می‌دانند. رضایت از زندگی به عقیده عده‌ای، یعنی ایده‌آل بودن تمام شرایط مکانی و زمانی و فراهم بودن تمام امکانات برای زندگی سالم و بی‌دغدغه، در حالی که مفهوم حقیقی رضایت از زندگی، نگرش مثبت فرد نسبت به زندگی کنونی، با تمام مشکلات و سختی‌ها، تلخی‌‌ها و ناکامی‌ها و در کنار آن پیروزی‌ها و موفقیت‌ها، شادی‌ها و پرورش استعدادهاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha