وزیر بهداشت و درمان با اشاره به اینکه حدود 65 درصد از بیماری های جسمی ریشه در بیماری های روانی دارد گفت: از نقاط ضعف مراقبت سلامت روان، منحصر شدن به روش های دارویی است.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر کامران باقری لنکرانی امروز در همایش تقدیر از مددکاران اجتماعی منتخب دانشگاه های علوم پزشکی کشور و فعالان سلامت روان در انستیتو پاستور افزود: اگر مراقبت های روان، منحصر به مراقبت های دارویی شود، نشان دهنده ضعف و عقب افتادگی علمی مراکز درمانی خواهد بود.
وی ادامه داد: دو مقوله جسم و روان با هم در ارتباط تنگاتنگی قرار دارند به طوری که به صورت متقابل بر روی هم اثر می گذارند.
باقری لنکرانی گفت: برای اولین بار در سابقه کشور است که دو بحث سلامت روان و مددکاری اجتماعی در کنار هم دیده می شود و این در حالی است که وزارتخانه در بحث سلامت روان برخلاف مددکاری طرح های متعددی را ارایه کرده است.
وی با اشاره به وجود ضعف و کم کاری در حوزه مددکاری افزود: در مقوله سلامت نبود بیماری به تنهایی اهمیت ندارد بلکه بر احساس آرامش جسمی و روانی با هم تاکید می شود.
وزیر بهداشت و درمان بر ارایه خدمات سلامت روان و جسم در نظام سلامت تاکید و تصریح کرد: با توجه به تجربیات جهانی مانند پرکردن شکاف های اجتماعی، حمایت کردن و ایجاد ظرفیت های اجتماعی آثار جدی بر سلامت مردم خواهد داشت بنابراین تلاش برای همسو کردن این چرخه با استفاده از ظرفیت های بین بخشی در جامعه ضروری است.
به گفته دکتر لنکرانی، یکپارچگی مفهومی مهمتر از یکپارچگی تشکیلاتی بوده و چنانچه سلامت روان در کنار مددکاری اجتماعی قرار گیرد جنبه های سلامت، پیشگیری، درمان و بازتوانی ارتقا می یابد.
وی افزود: تاکنون به مباحث سلامت غذایی بیش از سلامت روان به صورت یک برنامه مفهومی پرداخت شده است، مثلا با یک حرکت هدفمند مصرف روغن نباتی جامد از 85 به 50 درصد و اسید ترانس بالا از 20 به هشت درصد کاهش یافت.
وزیر بهداشت یک درصد کاهش ترانس چرب روغن نباتی جامد را برابر با کاهش یک درصدی مرگ و میر قلبی و عروقی دانست.

** تدوین برنامه جامعه سلامت روان
باقری لنکرانی از تدوین برنامه جامع سلامت روان در وزارت بهداشت خبرداد و افزود: به ایجاد یک برنامه اجرایی علمی در این زمینه احتیاج داریم که متاسفانه تاکنون هر چه تنظیم شده شبیه بیانیه بوده است.
وی با اشاره به اینکه بیماری های نوپدید و بسترهای آن هم برای ایران و دیگر کشورها خطری بالقوه محسوب می شود گفت: در این صورت اگر فقط از دریچه محدود جسم نگاه شود غلط بوده بلکه توجه به سلامت اجتماعی و روانی نیز مهم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha