رییس سازمان محیط زیست گفت: هوا در همه پارامترها به جز ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون که منشا بخش از آن احتراق ناقص سوخت و بخشی دیگر گرد و غبار است در شرایط پاک و سالم قرار دارد.

سلامت نیوز: رییس سازمان محیط زیست گفت: هوا در همه پارامترها به جز ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون که منشا بخش از آن احتراق ناقص سوخت و بخشی دیگر گرد و غبار است در شرایط پاک و سالم قرار دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر دکتر  معصومه ابتکار در حاشیه مراسم بزرگداشت هفته پژوهش و معرفی پژوهشگران برتر سازمان حفاظت محیط زیست در جمع خبرنگاران گفت:  برای داشتن وضعیت مدیریت صحیح در خصوص مسایل زیست محیطی کشور باید از ابزار پژوهشی استفاده کنیم. در صورت انجام پژوهش ها بصورت تخصصی برای هر موضوع می توانیم شاهد نتایج بهتر و در نتیجه تصمیمات درست و کاربردی تری را برای حل معضلات و مشکلاتی که محیط زیست با آن ها درگیر است اتخاذ کنیم.

سازمان حفاظت محیط زیست از طرح های پژوهشی حمایت می کند

وی بیان داشت: رویکرد سازمان حفاظت محیط زیست یک رویکرد علمی است که با پژوهش امکان پذیر است از طرفی چون مسایل مربوط به حوزه محیط زیستی پیچیده و چند بعدی است نیاز دارد از راه پژوهش و علمی از این پیچیدگی ها و چند بعدی ها عبور کنیم

ابتکار در پاسخ به برنامه های سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص همکاری با دانشگاه ها اضافه کرد: دانشگاهیان در سطوح مختلف با شورای پژوهشی سازمان حفاظت محیط زیست و پژوهشکده سازمان همکاری های خوبی دارند و امیدواریم این همکاری ها افزایش پیدا کند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به تازه ترین اقدامات کارگروه پارازیت افزود: این کارگروه  در گذشته تشکیل شده است و نظرات خودش را اعلام کرده و اخیرا هم پیشنهاد داریم که این کار گروه جلسه ای را با حضور وزرا برای جمع بندی و ارزیابی وضعیت داشته باشد.

موضوعات پژوهشی در روابط بین الملی هم مطرح می شود

ابتکار گفت: همکاری های خوبی را در حوزه بین المللی داریم و در تفاهم نامه های که با کشورها منعقد می شود به موضوع پژوهش توجه می شود در آخرین تفاهم نامه با کشور ایتالیا قرار بر آن شد با توجه به اینکه ایتالیا دارای یک مرکز پژوهشی بزرگ است در تقویت آزمایشگاه هابا سازمان حفاظت محیط زیست  همکاری داشته باشد.

وی اضافه کرد: معاونت آموزش و پژوهش کشور به علت محدود بودن اعتباراتی پژوهشی  از طرح های که با اولویت های سازمان حفاظت محیط زیست هم خوانی دارد حمایت خواهد کرد بطور مثال آلودگی هوا، آلودگی آب، خاک، حفاظت از تالاب هاو... از اولویت های اصلی سازمان حفاظت محیط زیست است.

در ادامه ابتکار در پاسخ به اولویت های زیست محیطی استان سیستان و بلوچستان اینگونه پاسخ داد: مدیریت صحیح  تالاب بین المللی هامون، حفاظت از گونه گاندو، بندر چابهار و موضوعات توسعه ای این بندر که باید با ضوابط محیط زیست هماهنگ باشد، مسایل مربوط به گرد وغبار و کانون های گرد و غبار و .. از اولویت های اصلی سازمان حفاظت محیط زیست برای این استان است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در واکنش به مستند ماهی ها می میرند که در خصوص زیست بوم تالاب هامون است گفت: در سال های گذشته اقدامات خوبی صورت پذیرفته است و این دور از انصاف است که خشک شدن تالاب هامون را تنها به گردن سازمان حفاظت محیط زیست انداخت چرا که منبع تامین کنده آب این تالاب در کشور افغانستان است و مدیریت آبی این تالاب با ماست و خوشبختانه با تلاش های انجام شده توانستیم تالاب هامون را برای چند ماه پس از چندین سال خشکسالی زنده کنیم و هنوز هم برخی از جاهای این تالاب آب دارد و امیدواریم در پی تلاش های که در حال انجام است بتوانیم حیات را به این تالاب بین الملی برگردانیم.

ذرات زیر 2.5 میکرون مشکل اصلی آلودگی هوا است

 ابتکار افزود: خوشبختانه تا کنون در همه پارمتر ها وضعیت هوا در حالت سالم و پاک قرار داشته به جز در بحث ذرات زیر 2.5 میکرون که منشا آن احتراق سوخت و احتراق ناقص سوخت و بخشی هم بخاطر گرد غبار است . البته این میزان هم نسبت به سال قبل کمتر شده است و روند کلی و  عمومی وضعیت کیفیت هوا بهبود پیدا کرده است.

وی ادامه داد: البته هنوز مراحل زیادی از برنامه کاهش آلودگی هوا در حال اجرا است و ممکن است روزهای ناسالم را در زمستان هم چنان داشته باشیم اما کماکان مردم را دعوت می کنیم از تردد به وسیله خودرو شخصی خودداری کنند و انتظار ما از بخش های مختلف صنعتی و معدنی این است که به هیچ عنوان به تولید آلاینده ها مبادرت نکنند چرا که حل مشکل آلودگی هوا و یا حداقل کاهش تعداد روزهای ناسالم مشارکت مردم را می طلبد.

صدور محدود پروانه شکار 

رییس سازمان حفاظت محیط زیست  در پاسخ به آخرین سوال در خصوص هدف سازمان حفاظت محیط زیست از ممنوعیت شکار در سال 93گفت : براساس شرایط حاکم بر حیات وحش و پیشنهاد جمعی در خصوص حفظ تنوع زیستی کشور با یک برنامه ریزی دقیق با مسئله شکار و صید ، امکان شکار و پروانه آن فقط برای افرادی صادر خواهد شد که اقداماتی را در جهت افزایش و پرورش حیات وحش داشته اند در واقع تنها در جاهایی که با افزایش وحوش از طریق اقدامات انجام شده توسط جوامع محلی و بخش خصوصی صورت گرفته است پروانه شکار صادر می شود. در حقیقت با این مجوزافرادی که در  افزایش حیات وحش نقش داشته اند و مورد تایید سازمان حفاظت محیط زیست قرار می گیرد می توانند از منافع آن نیز استفاده کنند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست بیان داشت: در خصوص جوامع محلی که موضوع شکار برای تامین معیشت شان هست نیاز به برنامه ریزی دقیق تر وجود دارد و ممنوعیت شکار پرندگان با وجود تایید نظر کارشناسی از نظر وجود ظرفیت کافی برای شکار پرندگان به دلیل درخواست سازمان دامپزشکی مبنی بر  شیوع آنفلونزا بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha