مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت مصرف زیاد نمک را عامل فشار خون، پوکی استخوان و سرطان معده دانست و گفت: نیمی از زنان بالای ۴۵ سال و ۹۰ درصد زنان بالای ۷۵ سال از پوکی استخوان رنج می‌برند.

هر ایرانی سالانه ۴.۵ کیلو نمک می‌خورد

سلامت نیوز: مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت مصرف زیاد نمک را عامل فشار خون، پوکی استخوان و سرطان معده دانست و گفت: نیمی از زنان بالای ۴۵ سال و ۹۰ درصد زنان بالای ۷۵ سال از پوکی استخوان رنج می‌برند. 

زهرا عبداللهی در گفت‌وگو با  فارس، مصرف نمک در ایران را بسیار بالا دانست و گفت: سرانه مصرف نمک در ایران حدود 4.5 کیلوگرم در سال است.
وی ادامه داد: طبق برآوردها، میانگین مصرف روزانه نمک در کشورمان حدود 10 تا 15 گرم، یعنی 2 تا 3 برابر استاندارد جهانی (کمتر از 5 گرم در روز) است.
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت با بیان اینکه ایرانیان تقریباً 2 برابر استانداردهای جهانی غذایشان را شور می‌کنند، افزود: مصرف زیاد نمک یکی از مهمترین عوامل خطر در بروز بیماری‌های قلبی - عروقی و پرفشاری خون است.
به گفته وی، آمارها نشان می‌دهند که از هر 380 مورد مرگ و میر در کشور، 135 مورد آن ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی هستند.
عبداللهی تاکید کرد: تحقیقات نشان می‌دهند که شیوع فشار خون بالا در کشورهایی که دریافت بالای نمک دارند بیشتر است و هر قدر میزان نمک مصرفی روزانه در جوامع کمتر باشد، به همان نسبت به شیوع پرفشاری خون کاهش می‌یابد.
وی خاطر نشان کرد: سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که میزان مصرف سدیم در بالغین باید کمتر از 2300 میلی گرم در روز (معادل حدود 5 گرم نمک) باشد.
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت یادآور شد: کاهش مصرف نمک تنها به بزرگسالان توصیه نمی‌شود و با توجه به اینکه ذائقه هر فرد از دوران کودکی شکل می‌گیرد، تلاش خانواده در جهت ذائقه سازی سالم در کودکان از اهمیت بسزایی برخوردار است.
وی با اشاره با این موضوع که ذائقه کودکان از اوایل زندگی به غذای کم نمک عادت می‌کند گفت: به غذای کودک زیر یکسال نمک اضافه نکنید تا ذائقه او به غذاهای شور عادت نکند.
عبداللهی با بیان اینکه برخی محصولات مانند سوسیس، کالباس، همبرگر، پیتزا، کنسروها و خیارشور، و نیز تنقلات شور مانند چیپس، انواع فرآورده‌های غلات حجیم شده و انواع سس‌ها، حاوی مقادیر زیادی نمک هستند افزود: بررسی انجام شده نشان می‌دهند در صورتی که افراد تنها 3 گرم از مصرف روزانه نمک خود را کاهش دهند، بیماری‌های قلبی عروقی حدود 50 درصد کاهش خواهند یافت.


نمک؛ مانعی بزرگ برای داشتن اسکلت محکم

وی با اشاره به اینکه حدود نیمی از زنان مسن‌تر از 45 سال و 90 درصد زنان مسن‌تر از 75 سال به بیماری پوکی استخوان مبتلا می‌شوند، گفت: یکی از دلایل پوکی استخوان مصرف زیاد نمک است.
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت  تأکید کرد: کاهش تراکم توده‌ استخوان ناشی از دریافت زیاد نمک، در زنان یائسه بیشتر از سایر زنان است.
وی ادامه داد: مردان مسن‌ نیز به پوکی استخوان مبتلا می‌شوند که البته میزان ابتلای آنان کمتر از زنان است.
عبداللهی افزود: به طور تقریبی از هر 3 زن یک نفر و از هر 12 مرد یک نفر به پوکی استخوان مبتلا می‌شود.
به گفته وی، پوکی استخوان با کم شدن توده‌ استخوان و نابودی ساختمان بافت استخوان همراه است و به شکستگی استخوان‌ها و افزایش خطر شکستگی لگن، ستون فقرات و مچ دست منجر می‌شود. در پوکی استخوان، استخوان ضعیف می‌شود و با کوچ‌ترین ضربه‌ای دچار شکستگی می‌گردد.مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت دریافت زیاد نمک و سدیم و مصرف غذا و تنقلات شور و پرنمک را سبب کاهش بازجذب کلسیم از کلیه دانست و گفت: مصرف نمک دفع ادراری کلسیم را افزایش می‌دهد که خود عامل مهمی در کاهش تراکم استخوانی و پوکی استخوان است.


سرطان معده؛ ارمغان مصرف زیاد نمک 

وی سرطان معده را چهارمین سرطان رایج در جهان عنوان کرد که مصرف نمک در آن نقش دارد و گفت: در کشور ما سرطان معده از سرطان‌های شایع است که مصرف زیاد نمک، غذاهای پرنمک و تنقلات شور می‌تواند مخاط معده را تخریب کند و این اتفاق یکی از راه‌های ایجاد سرطان معده است.
عبداللهی ادامه داد: مطالعات نشان می‌دهند که مصرف مواد غذایی پرنمک، شانس ابتلا به سرطان معده را در جامعه افزایش می‌دهد، همیشه مصرف بالای نمک به معنی مصرف غذاهای شور نیست؛ درصد بالایی از نمکی که روزانه مصرف می‌کنیم، نمک پنهان است که درون مواد غذایی گوناگون وجود دارد.
وی افزود: براساس مطالعات، شانس ابتلا به سرطان در کسانی که روزانه 12 تا 15 گرم نمک مصرف می‌کنند بیشتر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha