یك متخصص بیماری‌های پوست و مو، با بیان این كه سرطان خال شایع‌ترین علت مرگ بیمارانی با ضایعات پوستی به شمار می‌رود، گفت: در خال‌های مادرزادی با اندازه بسیار بزرگ برای جلوگیری از سرطانی شدن باید هرچه زودتر برداشته شوند.

دكتر حسن صیرفی، در گفت وگو با ایسنا، با بیان این كه خال‌های مادرزادی با اندازه بسیار بزرگ غالبا بر روی تنه و پوست نوزادان تظاهر می‌یابد، اظهار كرد: خال‌های رنگی مادرزادی مواردی هستند كه پزشكان توصیه می‌كنند پیش از سن بلوغ برداشته شوند.

وی، بلوغ را نقطه عطفی برای سرطانی شدن خال‌ها برشمرد و افزود: تنها خالی كه از این قانون تبعیت نمی‌كند خال‌های مادرزادی فوق‌العاده بزرگی هستند كه حتی پیش از پنج سالگی خطر سرطانی شدن برای آنان وجود دارد.

این عضو هیات علمی دانشگاه، احتمال بروز سرطان بر روی خال‌های فوق‌العاده بزرگ را تا پایان عمر 4 تا 6 درصد برشمرد و افزود: از آنجایی كه برداشتن به روش جراحی ظاهر زیبایی را ایجاد نمی‌كند از این رو پزشكان توصیه به برداشتن خال‌های فوق‌العاده بزرگ مادرزادی با بهره گیری از روش‌های متعددی چون روش كششی بافتی می‌كنند.

دكترصیرفی، افزود: در مواردی كه قادر به برداشتن خال‌های مادرزادی نیستیم ناگزیر به بازبینی هر شش ماه یك‌بار آن‌ها هستیم.

این متخصص بیماری‌های پوست و مو، تعداد فراوان خال (بیش از 50 خال در بدن) را فاكتور خطری برای سرطانی شدن خال‌ها دانست و یادآور شد: افرادی با بیش از 50 خال رنگی در بدن باید هر شش ماه یك‌بار به پزشك مراجعه كنند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران، مشاهده بروز هرگونه تغییر در اندازه و رنگ خال را عاملی برای سرطانی شدن برشمرد و افزود: البته رشد متقارن و تغییر رنگ خال در دوران بارداری طبیعی است.

وی، با بیان این كه خال‌های سرطانی با رشد محدود به راحتی با عمل جراحی برداشته می‌شوند، گفت: اما چنانچه سلول‌های سرطانی خال به اطراف و غدد لنفاوی ناحیه مهاجرت كرده باشند در آن صورت قابل درمان نیست و نیازمند شیمی درمانی و رادیو تراپی است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران، با بیان این كه خال‌ها بر 2 نوع كلی مادرزادی و اكتسابی قابل تقسیم هستند، گفت: خال‌های مادرزادی در بدو تولد تظاهر می‌یابند و خال‌های رنگی تا یك دهه باقی می‌مانند.

وی، با تاكید بر این كه خال‌های رنگی مادرزادی پوست در بدو تولد ظاهر و خال‌های اكتسابی پس از 6 ماهگی تظاهر می‌یابد، افزود: فراوانی خال‌های اكتسابی بیش از مادرزادی است.

دكتر صیرفی، پیدایش خال را ناشی از تغییرات ژنتیكی سلول‌های رنگدانه‌ای برشمرد و افزود: برخی از خال‌ها حتی پیش از تولد نوزاد تظاهر می‌یابند.

این متخصص بیماری‌های پوست و مو، نور آفتاب را از عوامل موثر در بروز خال‌های اكتسابی دانست و یادآور شد: تعداد خال‌های پوست‌های روشن بیشتر از پوست‌های تیره است.

وی، با تاكید بر این كه تعداد خال‌های دوران كودكی از اهمیت فراوانی برخوردار است، گفت: تعداد خال‌ها غالبا پیش از بلوغ در سنین كودكی افزایش می‌یابد و چنانچه كودك در معرض شدید نور آفتاب قرار گیرد عاملی برای بروز سرطان پوست در سال‌های بعدی عمر به شمار می‌رود.

دكتر صیرفی، ادامه داد: از آنجایی كه نور آفتاب عاملی برای بروز سرطان‌های پوستی است از این رو استفاده از كرم‌های ضد آفتاب در تمام سنین توصیه می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران با تاكید بر این كه با استفاده از كرم‌های ضد آفتاب می‌توان از بروز پیری زودرس جلوگیری كرد به ایسنا گفت: در سنین كودكی و پس از 18 سالگی حدود 80 درصد نور آفتاب بر روی پوست تابیده می‌شود كه می‌توان با استفاده از كرم‌های ضد آفتاب مانع از آثار سوء آن شد.

وی، با بیان این كه تا سن 6 ماهگی نیازی به كرم ضد آفتاب نیست و می‌توان با پوشش‌های مناسب مانع جذب نور آفتاب شد، گفت: در زیر 6 ماهگی هم می‌توان از كرم‌های ضد آفتاب فیزیكی نظیر اكسید دو زنگ استفاده كرد.

این متخصص بیماری‌های پوست و مو، با تاكید بر ضرورت استفاده از كرم‌های ضد آفتاب از 6 ماهگی تا پایان عمر، ‌در ادامه توصیه كرد كه همه افراد اعم از زن و مرد و در تمام نواحی حتی كف سر افراد طاس، گوش‌ها، دست‌ها و تمام سطوحی كه در معرض تابش نور آفتاب باید از كرم ضد آفتاب استفاده كنند.

وی، تابش نور آفتاب در دوران طفولیت، ضعف سیستم ایمنی را از عوامل موثر در افزایش تعداد موارد خال برشمرد و یادآور شد: تعداد خال‌ها در دو مقطع زمانی اواخر دوره كودكی و اواخر سنین بلوغ افزایش می یابد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران، با بیان این كه میزان بروز خال در نواحی در معرض تابش نور آفتاب بیشتر است، افزود: روند افزایش خال‌ها تا 35 سالگی ادامه می‌یابد و متوسط تعداد خال‌ها در بدن 30 تا 35 است؛ در حالی كه پس از 35 سالگی تعداد موارد خالهای رنگی پوست كاهش می‌یابد و چنانچه بعد از سنین40 سالگی خال رنگی جدیدی بر روی پوست تظاهر یابد باید به بدخیم بودن آن شك كرد.

دكتر صیرفی، با بیان این كه خالها دارای روند طبیعی پیری هستند، افزود: خال از دوران كودكی در سطح پوست ظاهر می‌شود اما به تدریج و پس از 50 سالگی بخش زیادی از خال‌ها خود به خود از بین می‌روند و به ضایعات گوشتی به رنگ پوست تبدیل می‌شوند.

وی، با بیان این كه 50 درصد از سرطان‌ خال‌ها یا ملانوم بر روی خال‌های پیشین است، گفت: اما با این پیش فرض نباید اقدام به برداشت خالهای بدون علایم سرطانی كرد.

این متخصص بیماری‌های پوست و مو، رشد غیر معقول و متقارن خال و تظاهر خال به رنگ‌های متفاوت را از علایم سرطانی شدن خال برشمرد و افزود: در چنین مواردی با نمونه برداری و بیوپسی بد خیم بودن خال بررسی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha