رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی کشور نسبت به ارائه ماساژ ورزشی و درمانی از سوی مراکز غیرمجاز هشدار داد و گفت: مراکزی مجاز هستند که مجوز ارائه این خدمات را از فدراسیون دریافت کرده باشند و مسئول فنی نیز باید حتماً پزشک یا فیزیوتراپ باشد.

آسیب های ماساژ غیراصولی

سلامت نیوز: رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی کشور نسبت به ارائه ماساژ ورزشی و درمانی از سوی مراکز غیرمجاز هشدار داد و گفت: مراکزی مجاز هستند که مجوز ارائه این خدمات را از فدراسیون دریافت کرده باشند و مسئول فنی نیز باید حتماً پزشک یا فیزیوتراپ باشد. 

لطفعلی پورکاظمی در گفت‌وگو با فارس، گفت: در کشور تنها مکانی که مجوز رسمی برای ماساژ را می‌دهد فدراسیون پزشکی ورزشی است که با تصویب کمیسیون ماده 5 و وزارت ورزش و جوانان، متولی ماساژ ورزشی است.
وی ادامه داد: ماساژ ورزشی با ماساژ درمانی متفاوت است و ماساژدرمانی به وزارت بهداشت مربوط است اما آیین‌نامه و قانون مشخصی برای ماساژ تدوین شده که از سوی بخش آموزشی فدراسیون پزشکی ورزشی اعلام شده است.
پورکاظمی در رابطه با مؤسسات مجاز برای ماساژ درمانی گفت: مسئول فنی این نوع مراکز حتماً باید پزشک یا فیزیوتراپ باشد و افرادی که ماساژ را انجام می‌دهند باید دوره‌های درمانی را از سوی فدراسیون گذرانده باشند.
رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی افزود: افرادی هم که در خارج از کشور دوره‌های آکادمی و کوتاه‌مدت ماساژ درمانی را دیده‌اند می‌توانند با تحویل مدارک خود به فدراسیون پزشکی ورزشی و پس از ارزیابی مدارک نسبت به ماساژ درمانی اقدام کنند.
وی با اشاره به اینکه تمام مراکز و مؤسسات باید مجوز ماساژ ورزشی را بر روی دیوار خود نصب کرده باشند گفت: ماساژ ورزشی به صورت رسمی حدود یک سال و نیم است که در کشور آغاز شده،با این وجود بازرسی‌هایی از سوی فدراسیون پزشکی ورزشی، ادارات ورزش و جوانان و حراست انجام می‌شود و افرادی که مجوز رسمی ندارند جلوی فعالیتشان گرفته می‌شود.
پورکاظمی در رابطه با عوارض ماساژ درمانی غیراصولی و غیرمجاز گفت: اگر افرادی که ماساژ انجام می دهند دوره‌های رسمی ماساژ درمانی و ورزشی را نگذرانده باشند امکان دارد به نواحی اعصاب، تاندون، ستون فقرات، گردن، کمر و زانوهای افراد آسیب برسانند.
وی تصریح کرد: مسیر عضلات در ماساژ درمانی باید رعایت شود چرا که ماساژ درمانی بر مکانیزم عصبی، عضلانی و هورمونی تأثیر می‌گذارد و علاوه بر آرام شدن بدن و حذف گرفتگی مفاصل و عضلات، هورمون‌های زیادی نیز از سوی بدن ترشح می‌شود که به بدن شادابی می‌دهند.
رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی گفت: بنابراین افرادی که به ماساژ درمانی اقدام می‌کنند باید نسبت به این موارد ‌آگاهی داشته باشند چرا که ماساژ درمانی از نظر جسمی، روحی و مغزی فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
پورکاظمی افزود: ماساژ درمانی مانند طب سوزنی، یوگا، آب درمانی و فیزیوتراپی می‌تواند طول عمر افراد را از طریق پیشگیری و درمان افزایش دهد.
به گزارش خبرنگار فارس، فدراسیون پزشکی ورزشی پیرو مشاهده و دریافت گزارش های مبنی بر فعالیت برخی وب سایت ها، پایگاه های اینترنتی، مراکز و انجمن ها در حوزه های مختلف پزشکی ورزشی به ویژه ماساژ ورزشی اطلاعیه ای صادر کرد که ضمن تاکید بر این نکته که تنها مرجع برگزاری دوره ماساژ ورزشی و صدور گواهی حضور در دوره ماساژ ورزشی این فدراسیون است، نسبت به هرگونه سوء استفاده از برند فدراسیون و همچنین برگزاری غیر قانونی دوره های ماساژ ورزشی به متخلفان هشدار داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha