چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۲
کد خبر: 135054

کارشناس دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور گفت: بر اساس استانداردهای بین المللی، میزان سدیم دریافتی در روز نباید بیشتر از 2300 میلی گرم یا حدود 5 گرم نمک یا کمتر از یک قاشق مرباخوری باشد.

سلامت نیوز: کارشناس دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور گفت: بر اساس استانداردهای بین المللی، میزان سدیم دریافتی در روز نباید بیشتر از 2300 میلی گرم یا حدود 5 گرم نمک یا کمتر از یک قاشق مرباخوری باشد.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی رادیو سلامت، دکتر «فروزان صالحی» که در شورای سیاستگذاری سلامت معاونت صدا سخن می گفت، افزود: این میزان برای بیماران قلبی، افرادی که فشارخون بالا دارند و همچنین افراد بالای 50 سال، باید روزانه کمتر از 1500 میلی گرم سدیم - معادل سه گرم نمک - باشد.
وی خاطر نشان کرد: در کشور ما بخش عمده نمک مصرفی از طریق افزودن نمک به غذاهای خانگی است بنابراین برنامه ریزی بر روی کاهش مصرف نمک باید با هدف آگاه سازی جامعه و تغییر رفتارهای غذایی در سطح خانواده انجام شود.


**لزوم اطلاع رسانی عوارض مصرف بی رویه نمک
دکتر «علیرضا بهفر» مدیر شبکه رادیویی سلامت و دبیر شورای سیاستگذاری سلامت معاونت صدا هم گفت: برنامه سازان شبکه های رادیویی از طریق نمایش، طنز، برنامه های گفتگو محور باید عوامل خطرساز در زمینه بروز بیماری های قلبی و عروقی را به مردم اطلاع رسانی کنند زیرا نداشتن آگاهی از این عوامل موجب مرگ و میر افراد می شود.
وی افزود: وظیفه و رسالت برنامه سازان رسانه ملی ایجاد دانش برای مخاطبان، تغییر رفتار و افزایش مطالبه گری آن ها است و اگر شبکه های رادیویی محصولات کم نمک را به مردم معرفی کنند، به طور قطع مردم در این زمینه احساس نیاز کرده و آن را مطالبه می کنند و این امر موجب می شود تا کارخانه ها به سمت تولید محصولات کم نمک سوق پیدا کنند.


**اصلاح رفتار تغذیه ای، ضرورت جامعه امروز
دکتر «منصور رضایی» متخصص تغذیه نیز در این جلسه با بیان اینکه برای تغییر سبک زندگی نیازمند راهکارها و ترفندهای جدیدی هستیم، گفت: بیماری ها و سلامت متاثر از سه عامل ژنتیک، محیط و رفتار است که در حال حاضر سبک زندگی افراد دچار تغییر شده است بنابراین باید با راهکارهای نو، به اصلاح رفتار تغذیه ای در افراد جامعه بپردازیم.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی وظیفه کادر درمانی را القای احساس نیاز در جامعه دانست و افزود: کاهش مصرف نمک در پیشگیری و کنترل فشارخون بسیار تاثیرگذار است.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه سه چهارم نمک های دریافتی ما از غذاهای کارخانه ای و کنسروی است بنابراین ضرورت دارد که مردم را با طعم دهنده های طبیعی مانند سیر، پیاز، زردچوبه و زنجبیل آشنا کنیم و آنان را به مصرف اینگونه مواد سوق دهیم.
نشست شورای سیاست گذاری سلامت معاونت صدا با موضوع «مصرف نمک» با حضور دکتر علیرضا بهفر مدیر شبکه رادیویی سلامت و دبیر این شورا، دکتر منصور رضایی متخصص تغذیه و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر صالحی کارشناس دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، مدیران رادیو سلامت و نمایندگان مدیران شبکه های رادیویی معاونت صدا برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha