رشد جمعیت افراد کم توان و سالمند از یک سو و لزوم توانمندسازی آنها از سویی دیگر، تقاضا برای خدمات توانبخشی و مراقبتی را افزایش داده است.

سلامت نیوز:  رشد جمعیت افراد کم توان و سالمند از یک سو و لزوم توانمندسازی آنها از سویی دیگر، تقاضا برای خدمات توانبخشی و مراقبتی را افزایش داده است.  

رئیس سازمان بهزیستی کشور اجرای طرح توانبخشی مبتنی بر خانواده (FBR) را هم راستا با ابلاغ سیاست های کلی جمعیت رهبر معظم انقلاب عنوان کرد و گفت: تاکنون بیش از پنج هزار و 500 نفر تحت پوشش این طرح قرار گرفتند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سازمان بهزیستی کشور، «همایون هاشمی» افزود: سال گذشته چهار هزار و 208 نفر که پشت نوبت مراکز شبانه روزی توانبخشی بودند با ارائه خدمات توانبخشی و مراقبتی خانواده محور از خدمات جامع توانبخشی و مراقبتی در کنار خانواده بهره مند شدند.

وی تصریح کرد: در نیمه نخست سال جاری نیز یکهزار و 330 نفر از گروه هدف سراسر کشور تحت پوشش طرح مبتنی بر خانواده قرار گرفتند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: رشد جمعیت افراد کم توان و سالمند از یک سو و لزوم توانمندسازی آنها از سویی دیگر، تقاضا برای خدمات توانبخشی و مراقبتی را افزایش داده است.

هاشمی در خصوص اجرای طرح توانبخشی مبتنی برخانواده (FBR)، گفت: در این میان گروهی از افراد کم توان و سالمند بسترگرا و بیماران صعب العلاج نیازمند خدمات ویژه توانبخشی، مراقبتی و بهداشتی هستند که عدم وجود سیستم مراقبتی مناسب و دانش کافی برای تامین نیازهای این گروه در منزل باعث سوق دادن آنها به مراکز غیردولتی شبانه روزی توانبخشی و مراقبتی شده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: از اینرو، با استفاده از پتانسیل های موجود در جامعه خدمات توانبخشی و مراقبتی را توسعه دادیم تا امکان بهره مندی افراد بیشتری از این خدمات فراهم شود؛ لذا با توجه به این مهم که یکی از اهداف بازتوانی، تلفیق فرد و سازگار ساختن آنها با محیط است طرح «توانبخشی مبتنی بر خانواده» با ارائه خدمات توانبخشی و مراقبتی در منزل در سال 1391 به عنوان رویکرد و مدل جدید مراقبتی اجرایی شد.

هاشمی اظهارداشت: براساس ارزشیابی اثربخشی برنامه درارتقا کیفیت زندگی گروه هدف و سطح رضایت­مندی خانواده این طرح با تحت پوشش قرار دادن چهارهزار و 208 نفر در سال گذشته با عنایت به ابلاغیه رهبر معظم انقلاب در رابطه با سیاست­های کلی جمعیت سراسری شد.

وی با تاکید بر ارتقا سطح کمی و کیفی خدمات مراقبتی و توانبخشی در منزل گفت: سال گذشته یکهزار و 221 نفر از سالمندان، دو هزار و 781 معلول و بیش از 200 بیمار روانی مزمن که پشت نوبت مراکز شبانه روزی توانبخشی بودند با ارائه خدمات توانبخشی و مراقبتی خانواده محوراز خدمات جامع توانبخشی و مراقبتی در کنار خانواده بهره مند شدند.

هاشمی ایجاد فرصت های اشتغال و توانمندسازی شغلی را یکی ازدستاوردهای اجرای طرح توانبخشی مبتنی بر خانواده (FBR) برشمرد و یادآورشد: از ابتدای اجرای این طرح تاکنون برای یکهزار و 922 نفر از افراد تحصیل­ کرده فاقد شغل، اشتغال ایجاد شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha