محققان کانادایی موفق به ابداع دستگاهی برای خواندن حافظه شدند که به بیماران مبتلا به سندرم «قفل شدگی» توانایی برقراری ارتباط با دیگران را می دهد.

سلامت نیوز: محققان کانادایی موفق به ابداع دستگاهی برای خواندن حافظه شدند که به بیماران مبتلا به سندرم «قفل شدگی» توانایی برقراری ارتباط با دیگران را می دهد. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، سندرم قفل شدگی (Locked-in syndrome) یک حالت بالینی خاص بوده و با وجود عدم تحرک اندام ها، بیمار هوشیار و از توانایی درک برخوردار است.این بیماری ممکن است با اغما (کما) که بیداری و هوشیاری بیمار دچار اختلال می گردد، اشتباه شود.

در موارد ابتلا به سندرم قفل شدگی، بیمار تکلم نداشته و فقط دارای حرکت چشم ها در حالت عمودی است.بنابراین، حرکت چشم ها تنها راه ایجاد ارتباط با بیمار است.

اکنون محققان کانادایی، دستگاهی ابداع کرده اندکه به بیماران مبتلا به سندرم «قفل شدگی» توانایی برقراری ارتباط با دیگران را می دهد.

این دستگاه با ترکیب پدهای ارتعاشی و یک کلاه الکترودی برای اندازه گیری سیگنال های مغزی یک بیمار درست شده است.

«آدریان اون» از دانشگاه «وسترن» کانادا این سیستم جدید را ابداع کرده است؛ این سامانه شامل قرار دادن پدهای ارتعاشی بر روی بازوی بیمار است سپس از بیمار خواسته می شود تا بر روی یک ارتعاش تمرکز کند.

تمرکز بر روی یک ارتعاش، موجب ایجاد سیگنال های الکتریکی در مغز می شود که خواندن آنها بسیار راحت تر از خواندن حرکات چشم است.

محققان می گویند:این دستگاه به پزشکان در تشخیص بیماران مبتلا به سندرم قفل شدگی که کاملا نسبت به وقایع اطراف خود آگاه هستند از کسانی که در وضعیت زندگی نباتی بسر می برند کمک می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha