عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر ضرورت توجه به غربالگری در تشخیص زودهنگام سرطان، گفت: باید سیستم غربالگری برای گروه‌های خاص اجباری شود اما متاسفانه بیمه‌ها هزینه‌های غربالگری را تحت پوشش قرار نمی‌دهند.

سلامت نیوز: عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر ضرورت توجه به غربالگری در تشخیص زودهنگام سرطان، گفت: باید سیستم غربالگری برای گروه‌های خاص اجباری شود اما متاسفانه بیمه‌ها هزینه‌های غربالگری را تحت پوشش قرار نمی‌دهند.

سیامک مره‌صدق در گفت وگو با خانه ملت، ضمن هشدار نسبت به شیوع سرطان در کشور،‌ افزود: امروزه مشکل عمده‌ سرطان در کشور، توجه نکردن به بحث غربالگری و تشخیص زودرس است.

نماینده مردم کلیمیان در مجلس شورای اسلامی، ‌ادامه داد: متاسفانه حتی بیمه‌ها نیز هزینه‌های غربالگری را تحت پوشش قرار نمی‌دهند و تا زمانی که برای ماموگرافی غربالگری یا آندوسکوپی غربالگری پروتکل مشخص و علمی نداشته باشیم سرطان‌ها را در مراحل پیشرفته‌تر تشخیص خواهیم داد و در این میان اثربخشی درمان نیز کاهش پیدا می‌کند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با تاکید بر اینکه موثرترین اقدام در مورد سرطان‌ها انجام غربالگری و همگانی کردن آن است، تصریح کرد:‌ باید در این مسیر حرکت‌ها و اقدامات لازم صورت گیرد زیرا تشخیص زودرس سرطان در افراد می‌تواند به کنترل و حتی درمان آن منتهی شود.

مره‌صدق درباره تاثیر سبزیجات و محصولات آلوده در بروز سرطان،‌ تاکید کرد: چنین مواردی به صورت علمی به اثبات نرسیده است و هیچ ژورنال علمی تاکنون گزارشی در این خصوص ارایه نکرده است.

وی با یادآوری مصرف موادی که باعث بروز سرطان در کشور می‌شود، تاکید کرد: به عنوان مثال تاثیر غذای چرب بر افزایش سرطان سینه در خانم‌ها یا مصرف دخانیات بر سرطان‌های معده، روده و ریه و همچنین استفاده از فست فودها تاثیر بسزایی در بروز سرطان دارد؛ این موضوعات به صورت علمی به اثبات رسیده و می‌توان برای مصرف درست آن برنامه‌ریزی کرد.

نماینده مردم کلیمیان در مجلس نهم،‌ با بیان اینکه باید راه مقابله با سرطان را در پیش بگیریم،‌ تصریح کرد:‌ حرکت در مسیر یک زندگی سالم، ترویج ورزش، کاهش میزان استفاده از دخانیات و فست فودها می‌تواند کمکی به مقابله با این بیماری کند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی،‌ گفت:‌ به طور حتم لازم است سیستم غربالگری برای گروه‌های خاص اجباری شود که البته بیمه‌ها نیز باید همراهی لازم را داشته باشند زیرا بی‌توجهی نسبت به شیوع سرطان در کشور می‌تواند در آینده خطرات زیادی را برای جامعه به همراه داشته باشد./

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha