دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۶
کد خبر: 137285

رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه تالاب‌ها مرز نمیشناسند ونیاز به مدیریت فرامرزی دارند، گفت: 70 تالاب در ایران وجود دارد که در معرض آسیب هستند و دولت یازدهم برنامه‌های حفاظتی مدیریت تالاب‌ها را با همکاری مردم و جوامع محلی در دست اجرا دارد.

سلامت نیوز: رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه تالاب‌ها مرز نمیشناسند ونیاز به مدیریت فرامرزی دارند، گفت: 70 تالاب در ایران وجود دارد که در معرض آسیب هستند و دولت یازدهم برنامه‌های حفاظتی مدیریت تالاب‌ها را با همکاری مردم و جوامع محلی در دست اجرا دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین؛ ۲ فوریه برابر با ۱۳ بهمن‌ماه، روز جهانی تالاب‌ها نام‌گذاری شده‌ است. در چنین روزی در سال ۱۹۷۱ میلادی، برابر با ۱۳۴۹ خورشیدی و در شهر رامسر ایران، معاهده‌ای جهانی برای حفاظت از تالاب‌ها به تصویب رسید که به «معاهدهٔ رامسر» مشهور شد. معاهدهٔ رامسر پیمانی بین‌المللی است که نام این پیمان از شهر رامسر در ایران گرفته شده است. این کنوانسیون به منظور حفاظت از تالاب‌ها و پرندگان مهاجر شکل گرفته و بر مبنای آن، کشورهای عضو موظف هستند تا از تالاب‌های ثبت‌شده حفاظت کنند. در ابتدا این معاهده به امضای نمایندگان ۱۸ کشور شرکت‌کننده رسید، اما امروزه ۱۶۰ کشور جهان عضو این پیمان هستند. تالاب‌های مشمول این پیمان با نام «تالاب رامسر» مشخص می‌شوند.

در همین زمینه معصومه ابتکار معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست صبح امروز در مراسم روز جهانی تالاب‌ها در دانشگاه زابل گفت: مراسمی که امروز در زابل برگزار می شود یکی از مهمترین مراسم های بزرگداشت روز جهانی تالاب ها در سراسر دنیا است زیرا بعید می دانم در هیچ نقطه ای از دنیا مراسمی با این تنوع ملیتی ، مذهبی ، فرهنگی و با این حجم از پشتیبانی مردم برگزار شود .

او گفت: حضور مسوولان و میهمانان از کشورهای مختلف این مراسم را بی‌نظیر کرده و یقیناً همین حضور گسترده شایسته هامون است

ابتکار ادامه داد: پیام صلح، دوستی، آشتی با طبیعت پیام آشکار مردم ایران به جهان از مراسم روز جهانی تالاب‌ها در زابل است. امروز همه مردم و مسئولان کشور برای نجات هامون متحد شده اند.

رییس سازمان محیط زیست گفت: دولت یازدهم ردیف و اعتبار ویژه برای تالاب‌های مهم کشور اختصاص داده است.

ابتکار با بیان اینکه هیچ مرز جغرافیایی و سیاسی برای تالابها قابل تعریف نیست و باید با نگاه و مدیریت فرامرزی تالابها را حفظ کرد ، گفت: 70 تالاب در ایران وجود دارد که در معرض آسیب هستند و دولت یازدهم برنامه‌های حفاظتی مدیریت تالاب‌ها را با همکاری مردم و جوامع محلی در دست اجرا دارد

تالاب ها مظهر همگرایی ملل است

رییس سازمان محیط زیست تصریح کرد: تالاب ها مظهر همگرایی است اگر این ارزش‌ها را بتوانیم پاس بداریم حیات کشاورزی و تجارت را پاس داشته‌ایم.

او با اشاره به اینکه یک برنامه ملی برای نجات هامون در دست تدوین است تا بتوانیم مشکلات هامون رابرطرف کنیم و این اکوسیستم مهم آبی را احیا کنیم ، گفت: محیط زیست به صلح، امنیت، معیشت و توسعه پایدارپیوندی عمیق داردو ماباید دربرنامه ریزی های خود در همین راستا گام برداریم .

معاون رییس جمهور ابراز امیدواری کرد، رسانه ها از مراسم امروز ، پیام صلح ، دوستی و اشتی را مخابره کنند .

در پایان مراسم لباس محیط بانی و کارت همیار محیط زیست به استاندار سیستان و بلوچستان اهدا و از فعالان محیط زیست در عرصه تالاب ها تقدیر شد..

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha