رئیس مركز تحقیقات لنز و اپتیك ایران هشدار داد كه شست‌و‌شوی لنزهای تماسی چشم (كنتاكت لنز) با آب لوله‌كشی سبب عفونت قرنیه چشم می‌شود و ضروری است، استفاده‌كنندگان از این لنزها حتماً از محلول اسرتیل استفاده كنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مركز تحقیقات اپتیك و لنز ایران پرویز زرین بخش، چشم پزشك با اعلام این مطلب افزود: اخیراً مواردی مشاهده شده كه استفاده از آب لوله كشی آلوده برای نگهدای و پاك كردن لنز، سبب شده كه افراد به عارضه چشمی دچار شوند.
وی به تمام افرادی كه از انواع لنزهای چشمی استفاده می‌كنند، همچنین از كلیه كسانی كه تحت اعمال جراحی چشم قرار می‌گیرند، توصیه كرد از ورود آب لوله‌كشی به چشم و تماس این آب با لنز جلوگیری كنند. حتی برای بهداشت بیشتر از مواد ضدعفونی كننده دست‌ها كه در داروخانه‌ها موجود است، بهره‌ گرفته و پس از خشك كردن دست‌ها آن را به لنز یا چشم بزنند.
زرین بخش تصریح كرد: برخی كارشناسان می‌گویند، به علت كاهش بارندگی در سال گذشته و جریان آب چاه در لوله‌كشی آب شهری، آلودگی آب لوله‌كشی بالا رفته و در مواردی عفونت قرنیه به دلیل آلودگی آب تشخیص داده شده است.
وی با اشاره به پخش گزارشی كه اخیراً از صدا و سیما در رابطه با ایجاد عارضه در افرادی كه از لنزهای «ارتوكی» (شارژی) استفاده كرده‌اند، اظهار داشت: در این برنامه با دو بیمار كه به علت استفاده از لنز دچار عارضه شده‌اند، گفتگو شد، اما گزارشگر علت عارضه را توضیح نداد.
رئیس مركز تحقیقات لنز و اپتیك ایران با انتقاد از عملكرد صدا و سیما، پخش مصاحبه‌های غیرعلمی و غیر كارشناسانه را بسیار خطرناك دانسته كه باعث رساندن پیام نادرست به مخاطبان می‌شود.
زرین بخش یادآور شد: تحقیقات در مور دآثار لنزهای ارتوكی (شارژی) برای جلوگری از بالا رفتن نمره چشم نشان می‌دهد كه اثر این لنزها بسیار موفقیت‌آمیز بوده است. این لنزها از سوی سازمان غذا و داروی آمریكا (FDA) و انجمن ارتوكو اتولوژی آمریكا مورد تایید قرار گرفته و از سوی FDA شیوه‌ای تایید شده، سالم، مؤثر و بازگشت پذیر نامیده شده است.
وی گفت: لنزهای ارتوكی شبانه در چشم قرار گرفته و صبح در آورده می‌شوند و در طول روز دید بیماران بدون نیاز به عینك و لنز اصلاح می‌شود. این لنزها برای ورزشكاران، شناگران و كلیه كسانی كه قادر به استفاده از عینك نیستند یا عمل لیزیك برای آن‌ها تجویز نمی‌شود، مناسب است.
رئیس مركز تحقیقات لنز و اپتیك ایران اظهار داشت: لنزهای ارتوكی در كشورهای آمریكا، اروپا و خاور دور بسیار مورد استقبال مراكز علمی قرار گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha