قائم‌مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: اقدامات صورت گرفته جهت کاهش آسیب در مقابله با ابعاد اعتیاد بسیار ناچیز است.

سلامت نیوز: قائم‌مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: اقدامات صورت گرفته جهت کاهش آسیب در مقابله با ابعاد اعتیاد بسیار ناچیز است. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  فارس، علیرضا جزینی در نشست مشورتی و آموزشی منطقه‌ای مدیریت مصرف مواد شبه آمفتامینی که صبح امروز در تهران و با حضور نمایندگان سازمان ملل و شماری از دیپلمات‌های مقیم تهران برگزار شد به سخنرانی پرداخت.

وی مدیریت مصرف مواد شبه آمفتامین را یکی از فوریت‌های برنامه‌های مبارزه با مواد مخدر در شرایط کنونی مبارزه جهانی با مواد مخدر دانست.

قائم‌مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: سهولت تولید، توزیع، ارزانی قیمت، آسانی مصرف و از همه مهمتر اثرات محرک این مواد باعث شده تا اعتیاد به مواد متامفتامین با سرعت شگفت‌انگیزی در اقصی نقاط جهان گسترش یابد.

به گفته وی، مواجهه با این مسئله مستلزم دانش، مهارت و تلاش‌های خستگی‌ناپذیری است چرا که اولاً علیرغم آنکه در دهه‌های اخیر اکثر دولت‌ها در برنامه‌های مبارزه با مواد مخدر سیاست متوازن مقابله با عرضه و کاهش تقاضا را منظور نموده است اما به سبب در هم آمیختگی مواد مخدر و اعتیاد با جرایم سازمان‌ یافته همچنان برنامه‌های کاهش آسیب و درمان تحت‌الشعاع اقدامات کاهش عرضه قرار دارد.

جزینی نکته دوم را اینگونه بیان کرد که: به واسطه آنکه در گذشته اعتیاد نوعی جرم محسوب می‌شد هنوز ذهنیت تمامی دست‌اندرکاران در سطوح مختلف آن چنان که باید نسبت به کاهش آسیب به عنوان یک روش  علمی و شیوه مبتنی بر شواهد تغییر نیافته است.

وی افزود: به همین دلیل اگر چه چند سالی است که در برخی از کشورها برنامه‌های کاهش آسیب اجرا می‌شود اما آنچه تاکنون در این زمینه صورت گرفته در مقایسه با ابعاد مسئله بسیار ناچیز است.

قائم‌مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: نکته سوم این است که با وجود آنکه منطقه اقتصادی است انتخاب کاهش تقاضا را توجیه و توصیه می‌کند لیکن فرصت‌های مقابله با جرایم و وجود نهادهای مقابله‌ای با وظایف گسترده از جمله موضوع مبارزه با مواد مخدر که باعث می‌شود اختصاص بودجه به برنامه‌های کاهش آسیب در اولویت ثانوی قرار گیرد بنابراین تشکیل جلساتی از این قبیل با هدف تقویت ظرفیت‌های منطقه‌ای خصوصاً دانش‌افزایی متخصصین و هماهنگی فعالین درگیر در برنامه‌های کاهش آسیب و مدیریت مصرف متامفتامین‌ها اقدامی استراتژیک، ضروری و به موقع است.

جزینی تأکید کرد: این جلسه از نظر من قطعه مهمی از پازل مبارزه با مواد مخدر است که نه تنها برنامه‌های مبارزه را در منطقه تکمیل می‌کند بلکه مکمل جریان مبارزه جهانی با مواد مخدر است.

وی خطاب به دیپلمات‌های حاضر در جلسه و نمایندگان سازمان ملل گفت: حضور شما در تهران به این معناست که از مرحله همکاری نهادهای مردم‌نهاد با دولت‌ها از سطح ملی عبور کرده و در حال پی‌ریزی یک سازوکار منطقه‌ای منسجم هستید تا بتوانید به موضوع اعتیاد با هم‌افزایی امکانات مشترک بپردازید.
قائم‌مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان کرد: اگر همه پذیرفته‌ایم که مسئله مواد مخدر یک مسئله جهانی است و مقابله با آن نیز در گرو همکاری سیاست‌مداران، سیاست‌گذاران، کارگزاران و آحاد جوامع مختلف در یک منطقه و بستر آن به سوی فرا منطقه و سایر نقاط جهان می‌باشد که از ضروریات این سیاست تشکیل جلساتی از این قبیل است.

جزینی یادآور شد: نکته مهم در تکمیل این چرخه مشارکت نهادهای بین‌المللی خصوصاً دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل است که در این جا حضور دارد و نقش خودش را به شایستگی ایفا می‌کند.

وی افزود: قطعه دیگر این پازل اراده کشورهای کمک‌کننده است که تلاش دارند با کمک‌های مادی و فنی در این مبارزه مشارکت کنند اما لازم می‌دانم ضرورت تناسب این کمک‌ها با مشکلات مبتلا به منطقه و خسارات پدیده ناشی از آن را یادآوری کنم.

جزینی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با در نظر داشت این واقعیت‌ها و درک فوریت مسئله آمفتامین‌ها سیاست‌های کاهش تقاضا را با تأکید بیشتری تعقیب می‌کند.

قائم‌مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: این نشست که برای سومین بار و در ادامه تکمیل سیاست توانمندسازی نهادهای غیردولتی و شبکه‌سازی آنها در سطوح منطقه و فرا منطقه و امسال با موضوع مشخص مدیریت مصرف مواد شبه آمفتامین تشکیل می‌شود شاهدی بر اعتیاد راسخ ما بر ضرورت حمایت از مداخلات جوامع مدنی در برنامه‌های کاهش آسیب است.

وی با بیان اینکه امسال تعداد 15 نفر از جوانان کشور جان خود را در راه نجات بشر از این بلاها فدا کرده که از این امر، گفت: تبعات منفی فقدان عضو خانواده را در کنار خسارت‌های اقتصادی و اجتماعی برای کشور در نظر داشته باشید که تردیدی ندارم این نشست به واسطه درک متقابل و همفکری که وجود دارد جذاب، پربار و منتج به نتایج قابل اعمال در برنامه‌های کاهش آسیب کشورهای منطقه خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • تاج گل فروش ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۶
    0 0
    به نام خدا باعرض سلام محضر شما امروزه در جامعه فعلی ما یکی ازموارد اعتیاد به مصرف مواد مخدر آشنا نبودن افراد به مواد مخدر وعواقب بعداز مصرف آنها است اگر ما بتوانیم پیشگیری کنیم از ابتلا شدن جوانان به اعتیاد وگرایش به مصرف آنها خیلی بهتر از عواقب بعد از آن است