دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۸
کد خبر: 138062

کارشناس مسؤول تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، عوارض عمده ناشی از کاهش مصرف محصولات لبنی در گروه های سنی مختلف را بیان کرد.

سلامت نیوزکارشناس مسؤول تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، عوارض عمده ناشی از کاهش مصرف محصولات لبنی در گروه های سنی مختلف را بیان کرد.

بر اساس گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قزوین ، عطیه رزازی گفت : به تبعیت از این عوارض، مسائلی چون عدم کارآیی، عدم تحمل کار طولانی، خستگی و کاهش بهره هوشی نیز دیده می شود، پس به این لحاظ توصیه می شود که مصرف شیر در طول زندگی باید استمرار داشته باشد و مصرف آن قطع نشود.
     
  این کارشناس مسئول ازجمله این عوارض را کاهش توان ذهنی و خستگی دانست و گفت :کم خونی و اختلال در سیستم اکسیژن رسانی به بدن به خاطر هوای آلوده و یا موانع دیگر، مهمترین عوامل شکل گیری خستگی بدون فعالیت هستند. مصرف لبنیات و فرآورده های لبنی به جهت داشتن ریز مغذی ها و مواد موجود در خود می توانند به خوبی اثرات ناشی از خستگی بدنی و آلودگی هایی که سبب اختلال در سیستم فکری و عصبی شده را از بدن خارج کنند و شادابی و انرژی بیشتری را درپی داشته باشند.

وی همچنین افزود: متاسفانه به دلیل اینکه عوارض کاهش مصرف مواد لبنی در افراد امری آنی نیست بنابراین بسیاری از افراد تصور می کنند بدون مصرف این مواد هم می توان به زندگی ادامه داد، در حالی که عوارض مصرف نکردن لبنیات در دراز مدت حدود 10 تا 15 سال به بعد بصورت پوکی استخوان و غیره بروز پیدا می کند بطوریکه هزینه های مصرف نکردن آن در موارد مراقبت، نگهداری و درمان برای خود افراد و همچنین جامعه، چندین برابر هزینه های تهیه ومصرف آن است.
 
رزازی سرطان ناشی از عدم خروج و دفع رادیکال های آزاد و فلزات سنگین در بدن   را از دیگر عوارض کمبود مصرف مواد لبنی دانست و گفت :همراه با منابع آنتی اکسیدانی , لبنیات نیز به خاطر دارا بودن مواد خنثی کننده این ریز رادیکال ها که از محیط و یا رژیم غذایی به بدن و خون وارد می شوند به تخلیه و دفع آنها می پردازند، حذف و یا کاهش مصرف آنها به دلایل مختلف و بی توجهی به این مسئله در دراز مدت به سبب آسیب رساندن این مواد نامطلوب برای بدن سیستم های درونی فرد دچار مشکل شده و ممکن است با استمرار این رویه و سبک مصرفی به کم کاری و یا از کار افتادگی یک دستگاه بدنی منجر شود.
 
 وی همچنین ، تأثیر شیر و لبنیات در پیشگیری و درمان فشار خون بالا بسیار مهم دانست و گفت:شیر و لبنیات منبع خوبی از کلسیم ، منیزیم و پتاسیم هستند که در درمان پُرفشاری خون بسیار مفید به نظر می رسند. مطالعات ثابت کرده اند که داشتن رژیم غنی از شیر و لبنیات کم چرب ، سبزی و میوه جات و هم چنین کاهش مصرف چربی ، عامل مهمی در پیشگیری و درمان پُرفشاری خون است.
 
رزازی با بیان این که نباید تأثیر شیر و لبنیات را در رشد کودکان و نوجوانان نادیده گرفت ،افزود:به علت وجود اسید های آمینه ضروری، کلسیم و فسفر در شیر و لبنیات و از سوی دیگر افزایش نیاز کودکان و نوجوانان در سنین رشد به این مواد مغذی، مصرف روزانه در حدود 1300 میلی گرم کلسیم (معادل سه تا چهار لیوان شیر و لبنیات) توصیه می شود. در صورتی که مصرف آن در افراد در سنین رشد به اندازه کافی نباشد، کودکان و نوجوانان در این سنین با کمبود این مواد و در نتیجه عدم کفایت رشد مواجه می شوند.
 
وی با تاکید بر اینکه مصرف کم شیر و لبنیات از علل مهم کمبود ویتامین B2 می باشد ،گفت: علایم و تظاهرات اولیه در اثر کمبود ویتامین B2 شامل رنگ پریدگی دهان، ترک های سطحی در گوشه لب ها، ورم ملتحمه و ترس از نور «فتوفوبیا»، کاهش نیروی جسمی، ناراحتی عمومی، ضعف بدن و لاغری می باشد. علایم دیگر به صورت دیررس تظاهر پیدا می کنند. این علایم مشتمل بر شکاف گوشه دهان، ترک خوردن دهانه سوراخ های بینی، زبان جگری رنگ براق، ادم یا ورم متوسط در اندام ها، کم خونی، دیسفاژی یا سختی بلع، قرنیه پر عروق توأم با قرمزی اطرافش می باشد. همچنین التهاب پوست یا درماتیت سبورئیک هم ناشی از کمبود ویتامین B2 وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha