در مراسم امضای تفاهم نامه میان سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت بهداشت تاکید شد با توجه به اینکه آلودگی های محیط زیستی بخش مهمی از هزینه های درمانی را تشکیل می دهد، بهبود شرایط عمومی محیط زیست منجر به کاهش هزینه های درمانی خواهد شد.

سلامت نیوز: در مراسم امضای تفاهم نامه میان سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت بهداشت تاکید شد با توجه به اینکه آلودگی های محیط زیستی بخش مهمی از هزینه های درمانی را تشکیل می دهد، بهبود شرایط عمومی محیط زیست منجر به کاهش هزینه های درمانی خواهد شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست صبح امروز در مراسم امضای تفاهم نامه میان سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، گفت: دو دستگاه سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت بهداشت، آدرمان و آموزش پزشکی از حیث تکالیف هم راستا هستند و از این رو می توانند با همکاری موثر و مستمر با یکدیگر، به نتایج بسیار خوبی در حوزه بهداشت و سلامت عمومی جامعه دست یابند.

ابتکار با تقدیر از سفر وزیر بهداشت به خوزستان، اظهار کرد: عزم عمومی دولت مقابله علمی و پایدار با پدیده گرد و غبار در کشور به ویژه خوزستان است.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه آلودگی های محیط زیستی بخش مهمی از هزینه های درمانی را تشکیل می دهد، تاکید کرد: بهبود شرایط عمومی محیط زیست منجر به کاهش هزینه های درمانی خواهد شد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از امواج و محصولات ژنتیکی تغییر شکل یافته (GMO) و ارزیابی ریسک بهداشتی این محصولات به عنوان موارد بسیار موثر بر سلامت مردم و از عناوین بسیار مهم تفاهم نامه منعقد شده نام برد و افزود: تشکیل کارگروه مشترکی ذیل این تفاهم نامه به منظور بررسی ابعاد اثرگذاری این موارد، همچنین راهکارهای کاهش این اثرات، تاثیر بسیار زیادی در بهبود و ارتقاء سلامت عمومی دارد.

آلودگی هوا، منشاء ابتلا به آسم و آلرژی

وی خاطرنشان ساخت: منشاء درصد قابل توجهی از ابتلای خردسالان و بزرگسالان به آسم و آلرژی، آلودگی هواست و حتی آلودگی هوا، آثار بلند مدت بسیار جدی بر بهداشت و سلامت عمومی جامعه دارد و از این رو حل این معضل، اثرات مثبتی بر بهداشت و سلامت جامعه خواهد داشت.

ابتکار با ابراز تاسف از تغییرات اقلیمی شدید در کشور و اثرات منفی آن، گفت: شرایط کم آبی و خشکسالی ناشی از تغییر اقلیم در ایران منجر به تغییر الگوی بهداشتی شده است.

کمبود آب سالم و تشدید پدیده گرد و غبار را از جمله مهم ترین تهدیدهای ناشی از تغییرات اقلیمی

معاون رئیس جمهور کمبود آب سالم و تشدید پدیده گرد و غبار را از جمله مهم ترین تهدیدهای ناشی از تغییرات اقلیمی شدید در کشور دانست که نیاز به برنامه ریزی خاص و آگاه سازی مردم از راه های کاهش اثرات این تهدیدها دارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه تغییر اقلیم ابعاد بسیار گسترده و زیادی دارد، افزود: آماده سازی جامعه برای پذیرش واقعیت تغییرات اقلیمی و آثار آن بر سلامت و بهداشت جامعه، همچنین آماده سازی جوامع برای مقابله با این پدیده و کاهش آثار آن بر سلامت افراد نیاز به همکاری مشترک و مستمر میان کلیه نهادهای مسئول دارد.

وی تبادل اطلاعات، داده ها، آموزش عمومی و تدوین برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت را از جمله مهم ترین راه کارهای آماده سازی جامعه در مقابل آسیب ها و بسیج اجتماعی برشمرد و تصریح کرد: در همین راستا باید به اصلاح شیوه و سبک زندگی جامعه، منطبق با واقعیت های موجود اهتمام ویژه داشته باشیم.

ابتکار ادامه داد: در حال حاضر در میانه بحران و عوارض تغییر اقلیم و گرمایش زمین قرار داریم و با همکاری مشترک سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می توانیم به نتایج مثبت برای مقابله با آثار منفی این بحران برسیم.

وی تاکید کرد: برنامه سازی ها و سوگیری های مشترک با توجه به عنایت ویژه رئیس جمهور به مباحث بهداشت و محیط زیست از مهم ترین عوامل موثر بر انعقاد این تفاهم نامه است.

ماموریت های وزارت بهداشت و محیط زیست از هم جدا نیست

سیدحسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز با بیان اینکه ماموریت های وزارت بهداشت و محیط زیست از هم جدا نیست و در یک راستا است، گفت: از این رو هر چه سازمان حفاظت محیط زیست مقتدرتر باشد و امکان اجرای ماموریت ها و وظایف قانونی این سازمان بیشتر باشد، کمک بیشتر و موثرتری به سلامت مردم خواهد شد و در نتیجه مشکلات ما در حوزه درمان کاهش پیدا خواهد کرد.

هاشمی با تاکید بر این نکته که با توجه به شرایط مختلف اقلیمی و مدیریتی، انجام ماموریت های سازمان حفاظت محیط زیست ساده نیست و ایجاد کننده بسیاری از محدودیت هاست که طبیعتا دستگاه های اجرایی این محدودیت ها را بر نمی تابند، تصریح کرد: البته در حوزه بهداشت هم مشکلات و موانع بسیاری وجود دارد که امیدواریم با انعقاد این تفاهم نامه بتوانیم به رفع این موانع کمک کنیم.

وی با ابراز اطمینان از اینکه این نشست مشترک به بهبود بهداشت عمومی، پیشگیری از بیماری ها و بهبود سلامت جامعه منجر خواهد شد، افزود: از رئیس جمهور به علت قرار دادن محیط زیست و سلامت جامعه در اولویت های کاری دولت تدبیر و امید قدردانی می کنم و امیدوارم با همکاری تنگاتنگ این دو دستگاه بهترین استفاده برای ارتقاء شرایط سلامت و محیط زیست از فرصت مثبت به وجود آمده داشته باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha