«مطالبی که این روزها علیه خانم ابتکار و مدیریت وی مطرح می‌شود رنگ و بوی سیاسی دارد و به طرز فکر و مشی سیاسی ایشان که در اردوگاه اصلاح‌طلبی تعریف می‌شود بازمی‌گردد.»

سلامت نیوز:«مطالبی که این روزها علیه خانم ابتکار و مدیریت وی مطرح می‌شود رنگ و بوی سیاسی دارد و به طرز فکر و مشی سیاسی ایشان که در اردوگاه اصلاح‌طلبی تعریف می‌شود بازمی‌گردد.»

به گزارش سلامت نیوز،روزنامه آرمان نوشت: «در جمهوری اسلامی، حفاظت محیط زیست كه نسل امروز و نسل‌های بعد باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته باشند، وظیفه‌ای عمومی تلقی می‌گردد. از این‌رو فعالیت‌های اقتصادی و غیر آنكه با آلودگی محیط زیست و یا تخریب غیر قابل جبران آن ملازمه پیدا كند، ممنوع است» (اصل 50 قانون اساسی). همانطور كه در این اصل نیز كاملا هویداست وظیفه حفظ و حراست از محیط زیست وظیفه‌ای عمومی است كه باید مورد توجه همه نهاد‌ها و ارگان‌ها قرار گیرد. نهاد‌ها و ارگان‌هایی كه از سویی نیز قوانین كلی و همینطور ردیف بودجه مصوب خود را از مجرای مجلس می‌شناسند. اما در پی پدیده هجوم بی‌سابقه ریزگرد‌ها به استان خوزستان و استان‌های همجوار آن مشاهده شد كه صداهای اعتراض از سوی برخی نمایندگان مجلس بر سر یك ارگان با بودجه‌ای سالانه بسیار محدود روانه شد. سازمان محیط زیست با بودجه سالانه 100میلیارد تومان بر اساس مصوبات همین مجلس قرار است با پدیده‌هایی عظیم مانند خشكسالی عمومی، حراست از جنگل‌ها، خشك شدن دریاچه‌ها، مسئله بین‌المللی ریزگرد‌ها، آلودگی هوا و غیره مقابله كند و این در صورتی است كه تنها هزینه احداث یك سد 140میلیارد تومان است.
 
 فشار‌ها به‌دلیل انتقاد ابتكار به بنزین آلوده است
با توجه به همه این امور مرتبط دانستن همه مشكلات پدید آمده به سازمان محیط زیست به قول آقای تابش، رئیس فراكسیون محیط زیست مجلس رنگ و بویی سیاسی دارد. وی كه به محدودیت‌های موجود درخصوص فعالیت‌های خانم ابتكار، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست اشاره می‌کرد، گفت: «مطالبی که این روزها علیه خانم ابتکار و مدیریت وی مطرح می‌شود رنگ و بوی سیاسی دارد و به طرز فکر و مشی سیاسی ایشان که در اردوگاه اصلاح‌طلبی تعریف می‌شود بازمی‌گردد.» وی همچنین در تشریح این بحث ادامه داد: «متاسفانه فشارهایی از سوی برخی از همکاران برای تغییر در ریاست این سازمان و روی کارآوردن افراد خاص صورت می‌گیرد. بخشی از این فشارها هم به‌دلیل انتقاداتی است که خانم ابتکار از عملکرد دولت گذشته در بحث آلودگی هوا و بنزین‌های آلوده که بسیار مشکل‌زا بودند داشتند. مجموعه این عوامل باعث شده است که با  محیط زیست و خانم ابتکار  برخوردهای سیاسی شود.»  همچنین دكتر ابتكار نیز كه با پرهیز از اقدامات نمایشی تلاش می‌كند به شكل كارشناسی شده به حل این معضل كمك نماید با بیان این مطلب كه همان روز اول به خوزستان نرفتم تا با دست پر به آنجا بروم تمام اقدامات انجام شده در سازمان متبوعش برای مقابله با این مشكل را برشمرد و در جایی نیز با اشاره به عدم تصویب بودجه در این خصوص در مجلس گفت: «نمایندگانی که این روزها درحال انتقاد از سازمان محیط‌زیست هستند، سه‌روز قبل از وقوع گردوغبار در کمیسیون تلفیق مجلس همه اعتبارات پیش‌بینی‌شده برای مقابله با پدیده گردوغبار در بودجه سال94 را به‌صورت کامل حذف و آن را به یکی از مصارفی که مد‌نظر خودشان است، منتقل کردند.»

 پافشاری مجلس به عدم تصویب بودجه محیط زیست
 اما روز گذشته محمدرضا تابش در قامت رئیس فراكسیون محیط‌زیست مجلس تلاش كرد تا شاید بتواند بار دیگر نمایندگان را نسبت به تصویب اعتبار 60 میلیاردی از محل عوارض آلایندگی برای مقابله با پدیده ریزگرد‌ها قانع نماید. همان بودجه‌ای كه خانم ابتكار گفته بود نمایندگان با تصویب آن مخالفت كردند. تابش روز گذشته و در جریان بررسی بخش درآمدی جزئیات لایحه بودجه سال 94 کل کشور پیشنهاد داد که بند (ل) تبصره9 بازگشت به دولت داده شود چون کمیسیون تلفیق آن را حذف کرده بود. در این بند آمده بود: سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است مبلغ 600میلیارد ریال از درآمد وصولی ناشی از عوارض آلایندگی موضوع تبصره یک‌ ماده 38 قانون مالیات بر ارزش افزوده را به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز نماید و معادل مبلغ یادشده در قالب ردیف 137-530000 جدول شماره 9 این قانون به سازمان حفاظت محیط زیست اختصاص یابد تا پس از مبادله موافقتنامه با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور بابت اجرای عملیات کنترل آلودگی محیط‌زیست، آموزش و توانمندسازی جوامع محلی و سازمان‌های مردم‌نهاد برای مشارکت در اجرای حفظ محیط‌زیست، احیای تالاب‌ها و رودخانه‌های کشور و تقویت امر نظارت و پایش محیط زیست هزینه شود. تابش در توضیح پیشنهاد خود نیز گفت: «این میزان مبلغ برای مبارزه با آلایندگی از جمله ریزگردها در 25 استان کشور هزینه خواهد شد تا مشکلات زیست‌محیطی در این استان‌ها کاهش یابد. متاسفانه کمیسیون تلفیق این بند را حذف کرده و ما خواهان بازگشت به لایحه دولت و احیای آن در گزارش کمیسیون تلفیق هستیم.» پیشنهادی كه بار دیگر مورد مخالفت نمایندگان مجلس قرار گرفت و پس از آن كه محمدرضا باهنر که ریاست صحن علنی را برعهده داشت از نمایندگان خواست که درباره پیشنهاد تابش نظر خود را اعلام کنند که نمایندگان هم با این نظر مخالفت کردند. همچنین الیاس نادران که به‌عنوان مخالف پیشنهاد محمدرضا تابش سخنرانی می‌کرد، گفت: «در سال 93 استان‌های غربی و جنوبی بر اثر بی‌مبالاتی مسئولان زیست‌محیطی و اجرایی دچار پدیده ریزگرد شده‌اند اما خانم ابتکار مصاحبه می‌کند و می‌گوید وقتی بودجه ما را مجلس حذف می‌کند کمتر از این نباید توقع داشت.» وی همچنین ادامه داد: «اگر این 600 میلیارد ریال به سازمان محیط زیست داده شود شائبه به وجود خواهد آمد که آن را برای کارهای خاص سیاسی هزینه خواهد کرد.» این دلایل و توجیهات كه معلوم نیست تا چه اندازه در اذهان عمومی پذیرفته شده باشند به هر حال سبب رای نیاوردن تصویب بودجه برای مقابله با ریزگردها در مجلس شد.


 منتقدین امروز، ساكتین دیروز
البته لازم به ذكر است این حساسیت مجلس و برخی منتقدان خاص دولت در صورتی است كه در سال‌های پایانی دهه80 و همچنین سال‌های 90 و 91 نیز كشور به شكل گسترده‌ای با این مشكل روبه‌رو شد. به شكلی كه دامنه این ریزگرد‌ها آسمان تهران را نیز دربرگرفت و سبب ایجاد مشكلاتی شد. ولی متاسفانه برخورد دوگانه برخی نمایندگان با این پدیده باعث شد تا در آن سال‌ها در قبال این مسئله موضع سكوت از سوی مجلس اختیار شود؛ سكوتی كه هیچ‌گاه پاسخی درباره آن داده نشد. در همان ایام و در مرداد 1390 سیدشریف حسینی، نماینده اهواز با انتقاد از کم‌توجهی مسئولان وقت گفته بود: «سال 1387، مصوب شد که 200 هزار هکتار در استان خوزستان مالچ‌پاشی شود اما پس از گذشت چهار سال صرفا 50 هزار هکتار مالچ‌پاشی شده است که اگر اینچنین قرار باشد مشکلات حل شود فکر می‌کنم 50سال لازم است تا این مشکل حل شود.» وی همچنین گفته بود تنها كاری كه در این مدت مسئولین انجام داده‌اند این بوده است كه نام گردوغبار به ریزگرد تغییر یافته است!»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha