محققان دانشگاه علوم پزشکی تهران جهت درمان سرطان روده اقدام به ساخت و بررسی عملکرد گونه ای از نانو داروها با قابلیت تجویزخوراکی کردند.

سلامت نیوز: محققان دانشگاه علوم پزشکی تهران جهت درمان سرطان روده اقدام به ساخت و بررسی عملکرد گونه ای از نانو داروها با قابلیت تجویزخوراکی کردند.

به گزارش ایرنا ازستاد ویژه توسعه فناوری نانو، دکتر حسنیه حسین زاده یکی از محققان این طرح گفت:این نانودارو که در مقیاس آزمایشگاهی تولید شده، به روشی ساده قابل تولید و بسیار اثربخش است.

وی افزود: جم سیتابین یک داروی ضدسرطان محلول در آب است که فقط به شکل تزریقی در بازار دارو موجود بوده و شکل خوراکی ندارد.

وی بیان کرد:این دارو در درمان برخی سرطان ها از جمله سرطان روده مورد استفاده قرار می گیرد، با توجه به محلول بودن این دارو و اینکه از طریق حامل های موجود در سطح سلول برداشت می شود، میزان ورود آن به داخل سلول محدود است.

حسین زاده اظهارکرد: در این طرح، سیستم نانوذره ای با کمک پلیمر کیتوسان طراحی شده که می تواند اثربخشی دارو را در از بین بردن سلول های سرطانی افزایش دهد.

وی درخصوص فواید اصلی استفاده از نانوداروی طراحی شده افزود: نانوذرات تهیه شده می توانند میزان داروی جم سیتابین مورد استفاده در درمان سرطان روده را کاهش دهند، لذا کاهش اثرات جانبی دارو و افزایش اثربخشی آن و کاهش هزینه مصرفی در درمان با دارو، از مزایای اصلی استفاده از نانوداروی پیشنهادی خواهد بود.

وی ادامه داد: مزیت روش مورد استفاده، ساده بودن آن وعدم استفاده از حلال های آلی در تهیه نانوذرات است، علاوه بر این، تهیه شکل خوراکی از دارویی که تا کنون فقط به فرم تزریقی وجود داشته، از جهت سهولت استفاده و تجویز از اهمیت زیادی برخوردار است، این طرح می تواند در صنعت داروسازی برای تهیه فرمولاسیون های داروهایی در مقیاس نانو جهت دارورسانی به شکل خوراکی مورد استفاده قرار گیرد.

حسین زاده افزود: حامل های تهیه شده در این طرح ویژگی مخاط چسبی بالایی دارند، با توجه به اینکه در بخش های مختلفی از دستگاه گوارش، مثل روده، مقدار تولید موسین ( موسین یکی از پروتئین های موجود در بزاق است که از مخلوط شدن آن با آب، مایع لزج و چسبنده ای به نام «موکوس» به وجود می آید) بالا است، این نانوذرات می توانند به عنوان یک سیستم کارا و مؤثر برای دارورسانی مستقیم به این نواحی مورد استفاده قرارگیرند.

وی گفت: به عبارت دیگر، نانوذرات کیتوسانی حاوی جم سیتابین، می توانند با موسین تولید شده توسط سلول های روده اتصال برقرارکرده و با غلظت زیادی درسطح سلول تجمع پیدا کنند، رها شدن آهسته جم سیتابین از نانوذرات چسبیده به سطح سلول باعث افزایش دسترسی ناقل غشایی نوکلئوزیدی به دارو و افزایش ورود دارو به سلول می شود.

به گفته حسین زاده، نانوذرات بدست آمده دارای ساختار کروی با اندازه 80 تا 170 نانومترند، مطالعات برون تنی این دارو نشان داده که نانوذرات تهیه شده در مقایسه با داروی جم سیتابین، کارایی بالاتری داشته و با دوز دارویی کمتر از آن، اثربخشی بالایی در مرگ سلول های سرطان روده نشان می دهند.

در این طرح دکتر فاطمه اطیابی، دکتر سید ناصراستاد اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دکتر حسنیه حسین زاده دستیار گروه فارماسیوتیکس دانشکده داروسازی دانشگاه تهران همکاری داشته اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha