یکشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۰
کد خبر: 139370

مدیرکل درمان تأمین اجتماعی استان تهران گفته است: استفاده از ویتامین D و روی در پیشگیری از انواع سرطان‌ها موثر است و با توجه به این نکته که ٦٠‌ درصد مردم در کشور ما دچار کمبود ویتامین D هستند، انجام برنامه‌ریزی‌های دقیق برای جبران این مسأله امری ضروری است.

سلامت نیوز: مدیرکل درمان تأمین اجتماعی استان تهران گفته است: استفاده از ویتامین D و روی در پیشگیری از انواع سرطان‌ها موثر است و با توجه به این نکته که ٦٠‌ درصد مردم در کشور ما دچار کمبود ویتامین D هستند، انجام برنامه‌ریزی‌های دقیق برای جبران این مسأله امری ضروری است.

استفاده از ریزمغذی‌ها، ویتامین D و روی در پیشگیری از انواع سرطان‌ها موثر است و با توجه به این نکته که ٦٠‌ درصد مردم در کشور ما دچار کمبود ویتامین D هستند، انجام برنامه‌ریزی‌های دقیق برای جبران این مسأله امری ضروری است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند ،براساس سایر گزارش‌ها، شیوع کمبود ویتامین‌D به‌خصوص در زنان و کودکان ایرانی بین ۵۰ تا ۸۰‌درصد است. از عوارض مصرف کم این ویتامین در دوران کودکی، بیماری راشیتیسم است که به‌علت کمبود کلسیم و فسفر در زمان رشد استخوان‌ها، استخوان‌های فرد دارای املاح کمی خواهد بود و نخواهد توانست وزن فرد را تحمل کند و در نتیجه انحنا خواهد یافت. عوارض دیگر آن، بزرگی جمجمه، زائده‌های دکمه مانند روی ستون‌فقرات و برجستگی سینه است. همچنین مچ دست و پا پهن می‌شود که توسط رادیوگرافی قابل‌تشخیص است.


در دوران بزرگسالی فقر این ویتامین در بدن باعث به‌وجود آمدن بیماری استئومالاسی می‌شود. این بیماری به این شکل است که با کاهش تراکم استخوانی، دردهای شدیدی در قسمت پا و کمر احساس می‌شود و همچنین استخوان‌های بلند به‌راحتی شکسته می‌شوند. اگر فرد در این دوران شروع به دریافت ویتامین D کند، این عارضه رفع می‌شود.


در دوران کهنسالی، کمبود این ویتامین باعث بروز بیماری پوکی‌استخوان به‌ویژه در زنان می‌شود. عامل اصلی تاثیرگذار تغییرات هورمونی در بدن است. اما در این دوران این بیماری میزان ویتامین D در بدن کاهش می‌یابد اما دریافت این ویتامین در دوران بیماری کمک چندانی به بهبود آن نمی‌کند، بلکه برای پیشگیری از این بیماری باید از دوران جوانی، کلسیم و فسفر همراه با ویتامین D مصرف شود. 


کمبود این ویتامین در بدن باعث عوارضی چون دیر دندان درآوردن و دیر نشستن و دیر راه افتادن در کودکان، همچنین نافرم شدن لگن(این بیماری در دخترها باعث تنگی‌لگن شده و به‌ناچار باید از طریق سزارین زایمان کنند)، افزایش احتمال ابتلا به سرطان سینه یا پروستات و همچنین موجب می‌شود که دستگاه ایمنی بدن ضعیف شده و فرد مبتلا به سرطان و دیابت و حتی عفونت شود.


اما تاكنون ما برای این مهم چه كرده‌ایم؟ این در حالی است كه ٣‌سال پیش رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور گفته بود، در تهران بیش از ۸۰‌درصد کودکان دبستانی کمبود کامل ویتامین D دارند و تا ۹۰‌درصد آنان درجاتی از کمبود ویتامین D دارند. مجید حاجی‌فرجی گفته بود: طبق آمار غیررسمی، مصرف شیر از زمانی که یارانه حذف شده کمتر شده است و قشر متوسط در خطر هستند.


مصرف شیر ۳۰ تا ۴۰‌درصد نیاز کودکان به کلسیم و ویتامین D را تأمین می‌کند و باید شیر غنی‌شده به کودکان داده شود؛ هم‌اکنون طبق آمارهایی که در دست است، وضع کمبود ویتامینD  بین ایرانیان بسیار خطرناک است. در تهران بیش از ۸۰‌درصد از کودکان دبستانی کمبود ویتامین D دارند و تا ۹۰‌درصد درجات مختلفی از کمبود ویتامین D وجود دارد.  کودکان باید حداقل روزی ۲ لیوان شیر مصرف کنند البته افراد کم‌درآمد در خرید شیر با قیمت‌های بالا دچار مشکل هستند. 

تصمیم‌گیرندگان باید شیر را با هزینه کمتر به مردم ارایه دهند.  شیر در کشور به اندازه کافی تولید می‌شود و براساس آمارهای موجود، امکان پوشش تمام مردم وجود دارد و سیاست‌گذاران ما در توزیع مناسب آن باید دخالت داشته باشند.


بسیاری از کودکان تمایلی به مصرف شیر ندارند و باید آنها را وادار به مصرف شیر کرد. راه‌های تبلیغاتی ما برای مصرف شیر کم است و روش‌های کمی را به‌کار گرفته‌ایم و از رسانه‌ها و طرق مختلف فرهنگی می‌توان برای فرهنگ‌سازی استفاده کرد.
فرهنگ‌سازی برای قشر کودکان و نوجوانان متغیر است و سیاست‌گذاران، فرهنگ‌سازی را باید گسترش دهند؛ شیری که در مدارس توزیع می‌شود، کیفیت مناسبی ندارد و باید شیر را غنی‌سازی کنیم. مجید حاجی‌فرجی گفته بود: با وزارت بهداشت و آموزش و پرورش تفاهم‌هایی داشتیم که شیری که به دانش‌آموزان در مدارس داده می‌شود، غنی‌‌سازی شود که علاوه بر درشت‌مغذی‌ها، ریزمغذی‌ها را دریافت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha