قرار بود براساس لایحه ممنوعیت حمل سلاح سرد، حمل و نگهداری و خریداری این نوع از سلاح‌ها ممنوع و برای مرتكبان مجازات تعیین شود اما نمایندگان مجلس در نهایت با رد این لایحه به تبصره‌ای در ماده 617 قانون مجازات اسلامی قناعت كردند تا همچنان شاهد رشد آمار قتل با اسلحه سرد در جامعه باشیم.«قانون» در گفت وگو با قاضی عزیز محمدی رئیس شعبه 71 دادگاه كیفری استان به بررسی وضعیت جرائمی كه با اسلحه سرد در جامعه رخ می‌دهد پرداخته است.

سلامت نیوز:

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه قانون،چاقو، زنجیر، پنجه بوکس، قمه، انواع افشانه‌های اشک‌آور، خواب‌آور و بیهوش‌کننده و شوکرهای الکتریکی، تفنگ و کلت بادی شبیه سلاح گرم، انواع پرتاب کننده‌های سوزن‌های سمی و آغشته به مواد شیمیایی و بیولوژیکی و سلاح‌های بی‌حس کننده جانوران سلاح سرد محسوب می‌شوند. سلاح هایی كه به راحتی قابل حمل هستند و در بسیاری از مواقع هم در صورت بروز مشكل و درگیری جان انسانی را می‌گیرند.

قرار بود براساس لایحه ممنوعیت حمل سلاح سرد، حمل و نگهداری و خریداری این نوع از سلاح‌ها ممنوع و برای مرتكبان مجازات تعیین شود اما نمایندگان مجلس در نهایت با رد این لایحه به تبصره‌ای در ماده 617 قانون مجازات اسلامی قناعت كردند تا همچنان شاهد رشد آمار قتل با اسلحه سرد در جامعه باشیم.«قانون» در گفت وگو با قاضی عزیز محمدی رئیس شعبه 71 دادگاه كیفری استان به بررسی وضعیت جرائمی كه با اسلحه سرد در جامعه رخ می‌دهد پرداخته است.

طرح و لایحه ممنوعیت حمل و استفاده از سلاح سرد سال‌ها در مجلس خاك می‌خورد و نهایتا در 5آبان1393پس از بررسی در كمیسیون‌های مختلف نمایندگان تنها به تبصره الحاقی به ماده 617  قانون مجازات اسلامی (تعزیری) اكتفا كردند،سوال ما این است كه چرا قوه قضاییه برای تبدیل این لایحه به قانون نقش پر رنگی نداشت تا در نهایت یك تبصره الحاقی به قانون قبلی اضافه شد؟
تصویب قوانین به عهده مجلس شورای اسلامی است و قوه قضاییه فقط در حد پیشنهاد می‌تواند وارد مجرای تصویب آن شود حال اینكه چرا اجازه داده اند تصویب قانون منع حمل و خرید و فروش اسلحه سرد سال‌ها خاك بخورد مربوط به خود آنهاست و تا به حال هم قانون منع خرید و فروش و حمل سلاح سرد را نداشته ایم ولی به صورت تیتر در قانون موجود بوده و تعریف شده است. در قدیم قانون مربوط به حمل سلاح سرد مختص به چاقوكشی بود و اسم آن نیز ممنوعیت حمل چاقو و اسلحه بود كه همین تیتر قانونی عامل بازدارنده مهمی به حساب می‌آمد.اما در سال 62   این قانون جزو تعزیرات قرار گرفت و این تیتر حذف شد و همین حذف باعث افزایش آمار این جرائم شده است.


    در حال حاضر اكثر قتل‌ها با چه وسیله‌ای انجام می شود؟
اكثر قتل ها در حال حاضر با چاقو صورت می‌گیرند و مثلا در هر 200 مورد یك مورد سم یا پرت كردن از روی بلندی است
    این روند رو به افزایش است یا كاهش؟
در حال افزایش‌است و دلیل آن هم سهل الوصول بودن دسترسی و حمل چاقو برای همه است. وقتی افراد به‌هر‌دلیل و هدفی با خود چاقو یا سایر موارد سلاح سرد را حمل می‌كنند احتمال استفاده نیز افزایش می‌یابد، دقیقا اتفاقی كه در جامعه در حال رخ دادن است، درحالی كه  نهایت برخورد با آنها در صورت كشف ضبط سلاح سرد است.


    بنابراین از نظر شما قوانین فعلی بازدارندگی لازم برای جلوگیری از وقوع جرم و حتی حمل سلاح را نداشته اند؟
بله،قطعا همین‌طور است و بازدارندگی ای در قوانین فعلی دیده نمی‌شود و قانون مشخصی هم در حال حاضر برای ممنوعیت حمل اسلحه سرد نداریم و من الان از شما شنیدم كه این طرح سال‌ها در مجلس خاك خورده اما همیشه توصیه ام به عنوان قاضی ای كه  با صدها پرونده اینچنینی برخورد داشته این بود كه حمل و خرید و فروش سلاح‌هایی كه كاربرد معقولانه ای ندارند ممنوع شود.
مثلا چاقویی هست برای میوه خوری و كیك خوری و در كل استفاده متعارف و معقول دارد اما چاقوهایی در بازار هستند كه از ظاهر آنها كاملا مشخص است كه جهت چه كاری تهیه می‌شوند و اصلا به این آلات نمی‌توان نام چاقو گذاشت و كاربرد آنها هم شخصی و خانوادگی نیست. این چاقوها فقط برای آدم كشی است مثل كارد سنگری،كارد كماندویی،پنجه بوكس و ... كه از ظاهر اینها می‌توان به كاربرد آنها پی برد اما به راحتی حمل و خرید و فروش می شوند. موردهایی داشتیم كه آلت قتل همین پنجه بوكس بود،پنجه بوكس جز برای شرارت و نهایتا قتل چه كاربرد دیگری می‌تواند داشته باشد؟ این وسیله به جمجمه هر كسی برخورد كند، سر را سوراخ كرده  و خونریزی مغزی رخ خواهد داد.


    با توجه به توضیحات شما آیا یك تبصره الحاقی مشكل را بر طرف خواهد كرد؟ یا به نظر شما خلاءقانونی همچنان پا برجاست؟
با تشدید مجازات مشكل حل نشده و نخواهد شداما به هر حال موثر است. به نظر من مجازات‌ها نمی‌توانند در كاهش جرائم تاثیر داشته باشند و فقط آثار تادیبی و كنترلی دارند. اما آموزش و فرهنگسازی به مراتب كمك شایان ذكرتری به كاهش جرائم وافزایش بازدارندگی خواهد داشت.یك انسان باید بداند و آگاه باشد كه حمل چاقویی كه مخصوص آدم كشی است، شایسته و منطقی نیست. افراد باید به درجه ای از شعور و فهم برسند كه این كار را نكنند و الا با مجازات ممكن است درد تسكین یابد اما درمان نمی‌شود.


    گفته می‌شود سن ارتكاب قتل با استفاده از سلاح سرد كاهش چشمگیری داشته است. جناب عزیز محمدی شما كه قاضی با سابقه ای هستید و مدت‌هاست درگیر چنین پرونده هایی بوده اید شاهد تغییر این روند سنی در ارتكاب به قتل بوده‌اید؟
بله، سن مرتكبین قتل كاهش پیدا كرده است.طی 12سال‌ در شعبه 71 كیفری استان بیش از 4000 پرونده قتل را بررسی كرده و حكم داده‌ام.در این سال‌ها روند سن ارتكاب به قتل كاهش یافته و مثل قدیم نیست،البته در قدیم هم خیلی بالا نبود مثلا پیرمرد 60 ساله مرتكب جرم نمی‌شد و سن ارتكاب جرم بین 25 تا 45 سال بود اما در سال‌های اخیر من قاتل های 15-16-17 ساله هم داشته ام كه تعدادشان هم زیاد بود، كه در نهایت به دلیل افزایش آمارارتكاب جرائم و كاهش سن مجرمان، ماده 91 قانون مجازات اسلامی تصویب شد كه تحت احراز شرایطی قصاص نشوند.


    منظور شما جرائم برای كودكان زیر 18 سال است؟
بله،طبق این ماده قانونی با در نظر گرفتن برخی شرایط می‌توان حكم به قصاص متهمان نداد.
    اما عملا رویه بر این است كه این مجرمان قصاص می‌شوند؟
بله،اعدام می‌شوند اما بالاخره زمینه‌هایی هم وجود دارد كه حكم به قصاص داده نشود،اگر شرایط قانونی وجود نداشته باشد نمی‌توان حكم به قصاص داد.مثلا اگر قاتل و مجرم به رشد كامل عقلی نرسیده باشد ما حكم به قصاص او نمی‌دهیم كه اگر بدهیم خلاف قانون و شرع است، یا اگر مجرم حرمت كار خود را نداند  و ما بخواهیم به او حكم قصاص دهیم خلاف شرع و قانون عمل كرده‌ایم.


    تا به حال مورد این‌چنینی داشته اید كه قاتل زیر 18 سال حكم قصاص نگیرد؟
تا قبل از سال 92 و تصویب ماده 91 رویه بر این بود كه همه اینها قصاص شوند اما بعد از تصویب این ماده دست قضات در ندادن حكم به قصاص این مجرمان زیر 18 سال بازتر شد اما با حصول شرایطی كه عرض كردم و همان ندانستن حرمت جرم و نداشتن سلامت عقل است. اگر این دو مورد از طرف پزشكی قانونی رد شود قاضی حكم به قصاص مجرم خواهد داد حتی اگر زیر 18 سال باشد  در غیر این صورت حكم قصاص صادر نخواهد شد.


    پایین بودن آستانه تحمل افراد كه با كوچك‌ترین تلنگری در ترافیك و كوچه و خیابان تسویه حساب شخصی می‌كنند اگر داشتن سلاح سرد همراه باشد ممكن نیست منجر به ارتكاب جرم و قتل شود؟
بحث بی تحملی افراد جای خود دارد و مربوط به قتل‌های مقطعی است كه مجرم از لحظه شروع مشكل تا ارتكاب به جرم ممكن است كمتر از یك دقیقه درگیر این مسئله باشد.اما یك سری قتل‌ها هستند كه قاتل از قبل برنامه ریزی كرده و حتی شاید برای رسیدن به زمان مورد نظر خود ساعت‌ها و روزها منتظر باشد كه تعداد آنها كم است اما بسیاری از قتل‌ها ظرف 20 ثانیه صورت می‌گیرد.


    شما به عنوان قاضی و همكاران شما به عنوان قضات و حقوقدانان به دلیل لمس واقعی این بحران در كشور نمی‌شود به وضع قوانینی مطمئن و بازدارنده در مورد ممنوعیت حمل سلاح سرد كمك كنید، منظور بنده ورود بیشتر قوه قضاییه به این مسئله است؟
قوه قضاییه لایحه را آماده می‌كند اما تصویب به عهده مجلس است. آنها باید لزوم وجود چنین قوانینی را درك كنند كه مسلما اگر درك نكنند وضرورتی ندانند تصویب نمی‌كنند. اینكه این قانون و لایحه ارائه شده از طرف قوه قضاییه سال‌ها در مجلس خاك می‌خورد و تصویب نمی‌شود نشان می‌دهد كه مشكل در كجاست. یكی دیگر از نكات مهم هم این است كه  نظر افرادی مثل من و همكاران بنده را كه جویا نمی‌شوند.


    البته در ذیل مصوبه‌ها نوشته شده با حضور نماینده وزیر دادگستری و نماینده وزارت اطلاعات و استماع نظرات مختلف رای به رد یا تصویب داده‌اند!
معاون وزیر دادگستری كیست؟ آیا تا به حال كار محاكماتی كرده؟ خود وزیر كار محاكماتی كرده كه نماینده و معاونانش بخواهند انجام دهند؟ آخر از كسی باید بپرسند كه در این زمینه كار كرده باشد. 10 یا 15 سال در بازپرسی و محاكمه درگیر این قضایا ، جنایت‌ها و جنازه‌ها بوده باشد. كسی كه از دیدن عكس یك جنازه ترس دارد، آیا می‌تواند مشاوره درستی در این رابطه داشته باشد؟مشكلات بسیار است و تمام مشكلات هم پایه‌ای هستند.


    در ماده 617 آمده كه «هركسی به وسیله چاقو یا هر نوع اسلحه دیگر تظاهر یا قدرت نمایی كند...»  با این تفاسیر یك شیشه نوشابه شكسته هم اسلحه به حساب می‌آید و حمل و استفاده آن باید ممنوع باشد؟
ممكن است آلت جرح باشد و از چاقو هم بدتر باشد اما سلاح سرد نیست. مورد داشتیم كه شیشه را شكسته و در گلوی مقتول فرو كرده بود.


    از نظر شما برخوردها در قوه قضاییه نسبت به جرائم چگونه است؟ منظورم شدت و حدت آن است؟
ما طبق قانون برخورد می‌كنیم و تفهیم اتهام می‌كنیم و اگر جرم محرز باشد محكوم می‌شود و اگر جرم نباشد آزاد می‌شود.
    پس چرا احكام صادر شده بازدارندگی لازم را در كاهش ارتكاب به این قبیل جنایت‌ها نداشته؟
به نظر بنده قصاص نفس بازدارندگی زیادی ندارد ولی قصاص عضو در این رابطه موثرتر است. اما هیچكدام از قصاص‌های عضوانجام نمی‌شود.
    مثل احكام قصاص‌عضو در اسید پاشی؟
بله این قبیل احكام بازدارندگی دارند به شرطی كه عمل شود وقتی عمل نشود ممكن است نتیجه عكس داشته باشد. بنده به كرات این حرف‌ها را گفته ام حتی بیان كردم وقتی كه  خانم آمنه بهرامی از قصاص عضو گذشت كرد 10 روز بعد ما مشابه این اسید پاشی را داشتیم.
    یعنی قبح ارتكاب جرم از بین رفته؟
 بله.
    شرط محارب بودن استفاده كننده از سلاح سرد چیست؟
 كسی كه از اسلحه سرد استفاده كند كه محارب نیست.محاربه شرایط خاص خودش را دارد اما با دست گرفتن یك چاقو كه نمی‌توان جامعه را مرعوب كرد.
    مثلا مورد سعادت آباد (میدان كاج)؟
آن هم محاربه نبود. خیلی ها می‌گویند محاربه و اخافه الناس است اما در واقع نبود و نیست مگر شرایط خاص قانونی باشد كه قانون هم كاملا مشخص است.
    اما سلاح سردی كه در   زورگیری ها استفاده می‌شود را تعبیر به این مصادیق می‌دانند مثل دو جوانی كه زورگیری كردند و اعدام شدند.
آن مسئله به بنده مربوط نیست. ازخودشان بپرسید. كسی كه ‌دنبال كسی می‌رود و به زور پولی را از فردی می‌گیرد چه كاری به جامعه دارد حالا اگر این افراد اعدام شوند باید از آنهایی كه اجرای حكم كرده‌اند پرسید. اما به نظر بنده این مسئله محاربه نیست.


    شما برای كنترل رفتارهای مجرمانه چه توصیه هایی دارید؟
همه چیز باید در نظر گرفته شود مسائل فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اینترنتی و..  و این مسائل باید تحت كنترل و رصد متخصصان باشد. مشكل ما این است كه متخصصان در سر كار نیستند. متخصص می‌داند چه كند.
    برخی خانواده‌ها همراه داشتن داشتن سلاح سرد با فرزندان و افراد خانواده را توجیه وحتی توصیه می‌كنند!
این مشكل زمانی اتفاق می‌افتد كه مردم فكر می‌كنند امنیت كم شده و آن زمان مردم احساس می‌كنند كه باید از خود دفاع كنند. در حالی كه این وظیفه پلیس و نیروی انتظامی است.
    در نهایت با سلاح سرد چه كنیم ؟
با خود داشتن سلاح سرد خود می‌تواند منتهی به عمل مجرمانه شود . ممنوعیت استفاده از این مسائل و آلات خوب است اما قبل از آن ریش ها را باید هدف گرفت و زمینه‌ها را از بین برد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha