ریزگردهای اهواز فاصله بهارستان تا پارک پردیسان را نیز غبارآلود کرد. سالی که کم‌کم به انتهای آن نزدیک می‌شویم برای سازمان محیط‌زیست پر از فراز و فرود بود که گاه غرض‌ورزی‌های سیاسی و ... نیز چاشنی آن می‌شد تا چالشی برای محیط‌زیست و البته خانم ابتکار پدید آورد. بنزین، آلودگی هوا و امروز پدیده ریزگرد مسائلی بود که هجمه‌ها را متوجه سازمان محیط‌زیست و رئیس این سازمان معصومه ابتکار کرد.

سلامت نیوز:ریزگردهای اهواز فاصله بهارستان تا پارک پردیسان را نیز غبارآلود کرد. سالی که کم‌کم به انتهای آن نزدیک می‌شویم برای سازمان محیط‌زیست پر از فراز و فرود بود که گاه غرض‌ورزی‌های سیاسی و ... نیز چاشنی آن می‌شد تا چالشی برای محیط‌زیست و البته خانم ابتکار پدید آورد. بنزین، آلودگی هوا و امروز پدیده ریزگرد مسائلی بود که هجمه‌ها را متوجه سازمان محیط‌زیست و رئیس این سازمان معصومه ابتکار کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ،اما در این میان گویا یک نکته اساسی فراموش شده است و آن اینکه معضلات زیست محیطی پدیده‌ای نیست که در عرض یک سال و دو سال پدید آمده باشد بلکه معضلات و مشکلات امروز بی‌گمان سوای از اینکه نتیجه عملکردها و سیاستهای اتخاذ شده از سوی دولتمردان در طول سالیان گذشته است، منابع و دلایل خارجی مثل خشکسالی‌ها در کشورهای همسایه از جمله عراق و عربستان  هم دارد که ماحصل آن امروز به آلودگی هوا، کمبود آب، ریزگرد‌ها و ... تبدیل شده است. ناگفته نماند حالا که این مشکلات نمود پیدا کرده همه کاسه چه کنم چه کنم به دست گرفته‌اند و محیط‌زیست در میان جدل‌های گاه سیاسی قرار گرفته است فارغ از اینکه بحث محیط‌زیست موضوعی فراجناحی و در رابطه مستقیم با زیست مردمان سرزمینمان دارد و نمایندگان و دولتمردان باید بدور از تفکرات جناحی تنها به منافع عمومی و ملی آن و آسیبهایی که از این راه به مردم می‌رسد بیندیشند؛ موضوعی که به نظر نمی‌رسد اینگونه باشد.


 سفر به اهواز آری یا خیر؟!
با پررنگ شدن موضوع ریزگردها، نمایندگان خوزستان همه معترض شدند که چرا رئیس سازمان محیط‌زیست به این شهر سفر نکرده است و این نشان از بی‌تفاوتی ایشان به مسائل اهواز است و همین امر بهانه‌ای به دست مخالفان دولت و رقیبان ابتکار داد تا بی وقفه او را متهم به اهمال کنند. معصومه ابتکار که می‌دانست سفر نمی‌تواند کاری از پیش ببرد و تنها جنبه نمادین دارد نهایتا مغلوب فضاسازی‌ها شد و در راس هیئتی به این شهر سفر کرد که البته این سفر پایان دلواپسی‌ها نبود و بعد از آن فریادها بلند شد که سفر رئیس محیط‌زیست بالای 100‌میلیون تومان هزینه داشته است!


 بودجه محیط‌زیست کجا رفت؟
درحالی که تمام انتقادات متوجه رئیس سازمان محیط‌زیست و عملکرد آن برای مقابله با مشکلات زیست محیطی از جمله ریزگردهاست، دولت در بودجه سال 94 مبلغ 60میلیارد تومان از عوارض آلایندگی را به این سازمان اختصاص داد که در کمیسیون تلفیق این بند حذف شد. وقتی بودجه به صحن علنی مجلس آمد بار دیگر این مسئله از سوی نماینده مردم اردکان پیشنهاد شد درواقع نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز چهارشنبه 29بهمن ماه در جریان رسیدگی به جزئیات لایحه بودجه 94 در بخش درآمدی پیشنهاد محمدرضا تابش رئیس فراکسیون محیط‌زیست درمورد تصویب بند«ل» تبصره 9 لایحه بودجه را که از سوی کمیسیون تلفیق حذف شده بود مطرح شد و خواستار اختصاص 600 میلیارد تومان از عوارض آلایندگی به سازمان محیط‌زیست شد که در نهایت این پیشنهاد با ۳۳ رأی موافق، ۱۳۴ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از ۱۹۸ نماینده حاضر در جلسه، مواجه شد و راهی جز حذف از لایحه بودجه نداشت.

حال سوال اینجاست سازمان محیط‌زیست با کدام بودجه باید مشکلات زیست‌محیطی را حل کند؟! هر چند به نظر می‌رسد موضوع ریزگردها و به طورکلی مسائل زیست‌محیطی و انتقادات به سازمان محیط‌زیست بیشتر رنگ و بویی سیاسی دارد اما در هر صورت این مردم اهواز و شاید مردم کل ایران هستند که از این جدلهای سیاسی متضرر می‌شوند. حال تحقیق و تفحص مجلس، معصومه ابتکار را هدف قرار داده است و دیروز جلسه‌ای در این رابطه برگزار شد. جواد هروی نماینده قائنات به آرمان گفت: روز گذشته موضوع تحقیق و تفحص در ارتباط با محیط‌زیست در دستور کار قرار گرفت. وی افزود: چنانچه این جلسه به نتیجه‌ای دست نیابد معصومه ابتکار باید به صحن علنی بهارستان بیاید و به سوالات نمایندگان پاسخ دهد.


 ابتکار در راه بهارستان؟!
نماینده مردم آبادان نیز در رابطه با تحقیق و تفحص از سازمان محیط‌زیست، گفت: مسئله ریزگردها مسئله مهمی است که در این رابطه مشکلاتی را به وجود آورده است. سیدحسین دهدشتی ادامه داد: یکی از ابهاماتی که وجود دارد اینکه سازمان محیط‌زیست در این چندین ساله چه اقداماتی انجام داده است چرا که برخی از آن مشکلات متوجه داخل است؛ برای مثال وزارت نفت به دلیل صرفه اقتصادی برخی از تالابها را خشک کرده و چاه نفت زده است بنابراین برای رفع ابهاماتی که بسیاری از موارد آن متوجه دولت قبل است تحقیق و تفحصی در دستور کار قرار گرفته است. دهدشتی در پاسخ به سوالی در رابطه با حضور ابتکار در صحنه علنی بهارستان گفت: طی صحبتی که با علی لاریجانی داشتیم قرار بر این بود که از مسئولین سازمان محیط‌زیست دعوت شود تا گزارشی در صحن علنی ارائه کنند که آقای لاریجانی نیز موافق این حضور بودند بنابراین امکان دارد تا پایان سال خانم ابتکار به مجلس بیایند و گزارشی در رابطه محیط‌زیست ارائه دهند. نماینده مردم آبادان تاکید کرد این حضور تنها برای قرائت گزارش است و نه به معنای بازخواست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha