چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۶

سلامت نیوز: مخدرهای شنیداری فایلهای صوتی هستند که با ارسال فرکانسهایی به گوش و در نهایت مغز منجر به ترشح آنزیمها و هورمونهایی می‌شوند که در صورت تکرار منجر به اعتیاد شده و علائمی شبیه مخدرهای صنعتی و سنتی از خود به‌جا میگذارند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،سیدعبدالله احمدی‌قلعه، رئیس نظام روانشناسی استان زنجان با بیان اینکه این نوع مخدر میان جوانان معتاد به اینترنت در حال گسترش است، تأکید کرد: والدین باید اعتیاد فرزندان‌شان به مخدرهای شنیداری را کنترل کنند.


این روانشناس با اشاره به اینکه این فایلها توهمزا و شادیآور است، ادامه‌داد: در واقع این نوع اعتیاد فاجعه جدیدی میان جوانان اینترنتی است که مغز را تحت تأثیر قرار داده و شنونده را دچار سرخوشی، توهم، تشنج و حالات غیرطبیعی میکند.


وی در این رابطه تصریح‌کرد: در این راستا و برای تحت کنترل گرفتن چنین موضوعی بهتر است محیطهای مجازی مانند وایبر از حالت خصوصی خارج‌شده و تا حدودی از جانب والدین مورد محدودیت و کنترل قرار گیرد. این در حالی است که کنترل فرزند دوره سنی خاصی ندارد و در واقع والدین باید در تمام سنین روابط مجازی و حقیقی فرزند خود را به شکل نامحسوس کنترل کنند.


دکتراحمدی قلعه افزود: علاوه بر موارد عنوان‌شده، تخلیه هیجان افراد از طریق راههای هنجار زمینهساز اصلی در سوق نیافتن به سمت مخدر محسوب می‌شود. در این خصوص میتوان ورزش، پیاده‌روی، گردش، خرید و پر کردن اوقات فراغت با شرکت در مجامع عمومی و کلاس‌های آموزشی را نام برد.


این روانشناس با اشاره به اینکه احساس مهم‌بودن و برخورداربودن از جایگاه اجتماعی خاص از علائم توهم شنیداری است، خاطرنشان کرد: متأسفانه از روزی که بازی و تفریحات سنتی جای خود را با لپ‌تاپ و تبلت عوض کردند پدیدههای روانی جدید پا به جامعه معاصر و مدرن امروزی گذاشتند که مقابله با آنها توجه و اهتمام بیشتر والدین و افزایش روزافزون سطح آگاهی آنها را می‌طلبد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha