رئیس هیئت مدیره انجمن حمایت از بیماران کلیوی نسبت به خروج غیرقانونی بیماران کلیوی از مرز کردستان به خارج از کشور برای پیوند هشدار داد و گفت: متاسفانه بیمه‌ها به هیچ عنوان آزمایشات چکاپ را تحت پوشش قرار نمی‌دهند.

سلامت نیوز: رئیس هیئت مدیره انجمن حمایت از بیماران کلیوی نسبت به خروج غیرقانونی بیماران کلیوی از مرز کردستان به خارج از کشور برای پیوند هشدار داد و گفت: متاسفانه بیمه‌ها به هیچ عنوان آزمایشات چکاپ را تحت پوشش قرار نمی‌دهند.  

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم، مصطفی قاسمی در نشست خبری روز جهانی کلیه اظهار داشت: روز جهانی کلیه مناسبتی است تا سازمانهای مختلف گردهم بیایند تا مشکلات بیماران کلیوی کاهش یابد. 

وی افزود: روز جهانی جوامع کلیه در حدود یک دهه است که در جهان برگزار می‌شود ولی در کشور ما از 25 سال قبل این روز گرامی داشته شده است ولی دستاوردهای کشورهای دیگر از ما بیشتر بوده است و نتوانستیم به اندازه آنها موفق باشیم. زیرا ما کارهایی را انجام می‌دهیم که به دور اهداف پیش‌بینی شده است. 

رئیس هیئت مدیره انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی ایران ادامه داد: متاسفانه بیماران کلیوی با اجرای طرح تحول سلامت گشایشی در کار آنها نشد، ما حدود 77 هزار بیماری کلیوی داریم که هنوز بیمه‌ها ‌آزمایشات آنان را پوشش نمی‌دهند. بسیاری از بیمارستانها نیز از روش‌های دیالیز قدیمی استفاده می‌کنند و استانداردها بسیار پایین است. 

قاسمی تصریح کرد: وجود یک راهنمای بالینی در بازرسی دقیق از بخش‌های دیالیز بسیار لازم است. زیرا امروزه استانداردها در بخش‌های خصوصی دیالیز نسبت به مراکز دولتی بسیار متفاوت است. 

وی با انتقاد از اجرا نشدن یکی از بسته‌های طرح تحول سلامت برای بیماران صعب‌العلاج بخصوص بیماران کلیوی گفت: گزارشاتی به ما رسیده است مبنی بر اینکه از کردستان ایران بیماران کلیوی را به کردستان عراق انتقال می‌دهد و از آنجا به کشورهای دیگر که نمی‌دانیم کجا است جهت پیوند این بیماران را اعزام می‌کنند.

رئیس هیئت مدیره انجمن حمایت از بیماران کلیوی به راه‌اندازی و ایجاد بخش‌های دیالیز در کشور تاکید کرد و گفت: هم اکنون مراکز تخصصی چشم و قلب وجود دارد ولی مراکز تخصصی دیالیز نداریم و فقط بیمارستانها یک بخش‌هایی از ساختمانهای خود را به بخش‌های دیالیز اختصاص داده‌اند. بنابر این درصدد هستیم یک بخش بستری تخصصی دیالیز طی دو سال آینده راه‌اندازی کنیم. 

قاسمی در انتقاد نسبت به عملکرد بیمه‌ها که به بنگاه‌های اقتصادی تبدیل شده‌اند گفت: امروز بیمه‌ها هزینه آزمایش هپاتیت c را نمی‌پردازند و فقط یکبار متقبل می‌شوند و بیمار مجبور است هزینه‌های آزمایشات نوبت بعدی را خود بپردازد. متاسفانه بیمه‌ها خودشان تصمیم می‌گیرند و خودشان نیز اجرا می‌کنند، ما درخواست داریم وزیر بهداشت در شورای عالی بیمه در این باره اقدامی کند. 

وی تصریح کرد: از مدت‌ها قبل بیمه‌ها بخشنامه‌ای را به بیمارستانهای ارسال کرده‌اند مبنی بر اینکه هزینه چکاپ باید توسط خود فرد پرداخت بشود زیرا بیمه‌ها چکاپ آزمایشات را پوشش نمی‌دهند. بنابر این باید برای بیمه‌ها یک راهکار تخصصی تعیین شود.

رئیس هیئت مدیره انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی در ادامه عنوان کرد: به مناسبت روز جهانی کلیه برنامه‌‌های متعددی به اجرا گذاشته می‌شود از جمله اینکه مرکز جامع درمان بیماران دیالیزی و کلیه و همچنین بخش همودیالیز و دیالیز صفاقی انجمن بیماران کلیوی در روز چهارشنبه 20 اسفند به صورت رسمی افتتاح می‌شود. 

قاسمی به تفاهمنامه انجمن خیریه بیماران کلیوی با صندوق قرض‌الحسنه بانک پارسیان نیز اشاره کرد و افزود: براساس این توافقنامه بیمارانی که توسط انجمن تایید می‌شوند می‌توانند از تسهیلات قرض‌الحسنه بهره‌مند شوند. 

رئیس هیئت مدیره انجمن حمایت از بیماران کلیوی با اشاره به اهمیت آموزش و ورزش برای بیماران کیلوی خاطرنشان کرد: ورزش و تغذیه عامل‌های اصلی و موثر در بیماران کلیوی است. بنابر این ورزش صبحگاهی در روز جمعه هفته جاری و در پارک لاله برای بیماران برگزار می‌شود. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha