سه‌شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۶
کد خبر: 141399

اگرچه سن میانگین بروز علایم یائسگی از جمله گر گرفتگی، تغییر خلق و خو، تعریق شبانه، مشکلات خواب و... ۵۱ سالگی است اما احتمال بروز زودهنگام این علایم وجود دارد. یائسگی قبل از ۴۰ سالگی زودرس به حساب می آید.

عوارض یائسگی زودرس

سلامت نیوز: اگرچه سن میانگین بروز علایم یائسگی از جمله گر گرفتگی، تغییر خلق و خو، تعریق شبانه، مشکلات خواب و... ۵۱ سالگی است اما احتمال بروز زودهنگام این علایم وجود دارد. یائسگی قبل از ۴۰ سالگی زودرس به حساب می آید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ،علت های شایع یائسگی زودرس شامل شیمی درمانی، پرتودرمانی و عمل برداشتن تخمدان هاست. اما شیوه زندگی، عوامل محیطی و ژنتیکی نیز می تواند در این امر تاثیرگذار باشد؛ هرچند این مشکل چندان شایع نیست و تنها یک درصد از زنان قبل از ۴۰ سالگی دچار یائسگی می شوند. در ادامه مطلب به بررسی تاثیر یائسگی زودرس بر سلامت می پردازیم.

کاهش خطر بروز سرطان سینه و تخمدان

زنانی که دارای چرخه بالاتر میزان استروژن هستند، بیشتر در معرض خطر بروز سرطان سینه قرارگیرند. بنابراین افرادی که دچار یائسگی زودرس می شوند، نسبت به دیگران با خطر پایین تر سرطان سینه مواجهند. این امر در مورد سرطان تخمدان نیز صحت دارد. در واقع هرچه تخمک گذاری کمتر باشد خطر بروز سرطان تخمدان نسبت به زنانی که در سنین بالاتر دچار یائسگی می شوند، پایین تر است.

پیری زودرس

تلومر ها، ساختارهای ریزی است که DNAرا از آسیب دیدگی محافظت می کند و براساس طولی که دارد سن بیولوژیکی فرد را مشخص می کند (تلومرهای کوتاه تر نشان دهنده سرعت روند پیری است). نتایج بررسی های محققان آمریکایی نشان می دهد زنانی که دچار یائسگی زودرس می شوند، در مقایسه با دیگران تلومر های کوتاه تری دارند و ساختارهای ژنتیکی شان آسیب دیده است.

نقش سموم در بروز یائسگی زودرس

نتایج آزمایش ها نشان داد زنانی که دائم در معرض مواد شیمیایی موجود در پلاستیک، لوازم بهداشتی، لوازم خانگی و... هستند ۲ تا ۴ سال زودتر از دیگران دچار یائسگی می شوند. اغلب این سموم موجود در خاک، آب و هوا غیرقابل کنترل است اما محققان در خصوص استفاده از ظرف های پلاستیکی که در مایکروفر گرم می شود، لوازم آرایشی و... به زنان هشدار می دهند. طبق نتایج آزمایش های انجام شده در سال ۲۰۰۲ برخی از انواع شامپوها، دئودورانت  وعطرهای حاوی فیتالتس مضر است.

خطر بروز حمله قلبی

زنانی که به طور طبیعی (نه به علت شیمی درمانی یا برداشتن تخمدان) قبل از ۴۵ سالگی دچار یائسگی می شوند، با افزایش ۴۰ درصدی خطر سکته قلبی مواجهند. اما بعد از ۴۵ سالگی در ازای هر یک سال خطر سکته قلبی تا ۲ درصد کاهش پیدا می کند. اما چرا؟ میزان بالای استروژن سبب تنظیم کلسترول و حفظ عملکرد رگ های خون می شود. از این رو محققان معتقدند که استروژن نقش موثری در حفظ سلامت قلبی- عروقی دارد.

کاهش تراکم استخوان

میزان پایین تر استروژن یعنی کاهش یافتن تراکم استخوان. اگرچه همه زنان در دوران یائسگی، دچار افت تراکم استخوان می شوند اما در زنانی که قبل از ۴۰ سالگی یائسه می شوند این فرآیند زودتر آغاز می شود. با این حال جای نگرانی ندارد زیرا خطر اصلی ترک خوردگی استخوان در سن بالاتر است. پزشکان از زنان یائسه نمی خواهند که فعالیت های خود را کم کنند. کافی است که یک زندگی سالم و فعال داشته باشند و به اندازه کافی ویتامین C و D مصرف کنند و از انجام هر نوع فعالیت مضر برای استخوان بپرهیزند.

خطر افزایش بیماری آلزایمر، دیابت و سرطان

تلومر های کوتاه تر تنها نشانه تسریع روند پیری نیست بلکه آسیب دیدگی «DNA» در واقع خطر بیماری های مربوط به بیماری هایی چون آلزایمر، دیابت و سرطان را بالا می برد. در این زمینه پایین تر بودن میزان استروژن می تواند تاثیرگذار باشد. ژن نیز در این امر نقش ایفا می کند. ژن هایی که یائسگی زودرس ایجادمی کند می تواند بیماری های ارثی دیگری نیز ایجاد کند. به عنوان مثال، ژن مربوط به بیماری پارکینسون با یائسگی زودرس نیز ارتباط دارد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha