شست‌و‌شوی خانه با مواد سفیدکننده و ضدعفونی کننده، خردسالان را به بیماری‌هایی مانند آنفلوانزا، ورم لوزه و بیماری‌های عفونی دیگر مبتلا می‌کند.

سفیدکننده‌ها سبب بیماری‌های عفونی کودکان می‌شوند

سلامت نیوز:شست‌و‌شوی خانه با مواد سفیدکننده و ضدعفونی کننده، خردسالان را به بیماری‌هایی مانند آنفلوانزا، ورم لوزه و بیماری‌های عفونی دیگر مبتلا می‌کند. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  آنا، تحقیقی که در هلند، فنلاند و اسپانیا در مورد کودکان 6 تا 12 سال انجام شده است، نشان می دهد که مواد سفیدکننده ریسک ابتلای کودکان به بیماری‌های عفونی را به شدت بالا می‌برد. نتایج این پژوهش هفته گذشته در ژورنال Occupational & Environmental Medicine منتشر شده است.

در مقدمه این مقاله پژوهشی آمده است: «استفاده فراوان از محصولات شوینده ضدعفونی کننده- به علت باورهای غلط در این مورد که خانه‌های ما باید عاری از میکروب باشند، باوری که با تبلیغات تقویت شده است- تأثیری به وجود آورده که موجب موارد نگران‌کننده‌ای در بهداشت عمومی شده است که پژوهش ما به آن اشاره دارد.»

به گزارش فاکس نیوز، این تحقیق شان داده کودکانی که در خانه‌ها یا مدارسی به سر می‌برند که مواد سفیدکننده در آنها استفاده می شود، بسیار بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌هایی عفونی مانند آنفلوانزا، ورم لوزه، برونشیت، سینوزیت، گوش درد و ذات‌الریه قرار دارند. در این پژوهش بیش از 9100 کودک در کشورهای هلند، فنلاند و اسپانیا مورد بررسی قرار گرفته‌اند. دراین پژوهش از پرسشنامه‌هایی استفاده شد که پدر و مادرها و مسئولان مدارس پر کردند و سوابق بهداشتی کودکان نیز مورد مقایسه قرار گرفت.

استفاده از مواد سفیدکننده در اسپانیا بسیار رواج داشته است و 72 درصد از والدین پاسخ داده‌اند که از این مواد استفاده می‌کنند، در حالیکه در کشور فنلاند فقط 7 درصد از آن استفاده کرده‌اند. این رواج استفاده از مواد سفید کننده در اسپانیا و رایج نبودن آن در فنلاند همچنین در پرسشنامه‌هایی که مسئولان مدارس پر کرده‌اند، مشخص است و در مدارس فنلاند تقریباً از این مواد استفاده نمی‌شود. در هلند 57 درصد از پدر و مادرها و 11 درصد مدارس از این مواد استفاده کرده‌اند.

در اسپانیا آمار ابتلا به بیماری‌های عفونی در میان کودکان بسیار بالاست. 35 درصد از کودکان یک بار در سال و 26 درصد بیش از یک‌ دفعه در سال مریض شده‌اند. در هلند 39 درصد از کودکان یک بار در سال و 21 درصد بیش از یک بار در سال مبتلا می‌شوند.

فنلاند در این میان پایین‌ترین نرخ ابتلای کودکان به بیماری‌های عفونی را دارد که طبق این پژوهش، 29 درصد یک بار در سال و 14 درصد بیش از یک بار در سال است.

در این تحقیق عوامل دیگری مانند دود دست دوم سیگار در خانه، تحصیلات والدین و وجود کپک در خانه نیز کنترل شده است. در مجموع، تحقیق نشان می‌دهد که کودکانی که والدین آنها در خانه از مواد سفیدکننده استفاده می‌کنند، 20 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به آنفلوانزا، 35 درصد بیشتر ابتلا به ورم لوزه و 18 درصد بیشتر ابتلا به عفونت راجعه قرار دارند.

در پژوهش‌های قبلی ارتباط بیماری‌های تنفسی و عفونت‌های تنفسی کودکان با مواد سفیدکننده و تداوم این بیماری‌ها در سنین مدرسه مشخص شده بود. پژوهشگران همچنان مشغول تحقیق در مورد علت این ارتباط هستند تا مشخص کنند که آیا وجود ترکیباتی در این مواد که به انتشار بیشتر عوامل بیماری‌زا از طریق هوا منجر می شود، علت این مساله است یا آسیبی که به غشاء ریه وارد و موجب بروز التهاب می‌شود، یا کاهش کلی کارایی سیستم ایمنی بدن به علت قرار گرفتن در معرض این مواد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha