نایب رئیس انجمن متخصصین زنان و مامایی ایران گفت: ویروس ایدز یا HIV با دست دادن، نشستن در کنار فرد، استفاده از قاشق و چنگال مشترک یا استخر منتقل نمی‌شود.

سلامت نیوز: نایب رئیس انجمن متخصصین زنان و مامایی ایران گفت: ویروس ایدز یا HIV با دست دادن، نشستن در کنار فرد، استفاده از قاشق و چنگال مشترک یا استخر منتقل نمی‌شود.

نسیم سنجری در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به اینکه عامل بیماری ایدز ویروس نقص ایمنی اکتسابی (HIV) است که تنها انسان را مبتلا می‌کند، اظهار داشت: حدود یک تا 3 ماه بین ورود ویروس به بدن و مثبت شدن آزمایش‌های سرولوژیک زمان لازم است؛ یعنی اگر کسی تماس مشکوکی داشت نمی‌تواند با انجام آزمایش خون بلافاصله از ابتلای خود به این ویروس اطمینان حاصل کند البته ظهور علایم بیماری ایدز در بیماران از 2 ماه تا 10 سال متغیر است.

وی افزود: فرد ‌آلوده شده با HIV ممکن است علامتی نداشته باشد و تنها به صورت ناقل، سایر افراد را مبتلا سازد، همچنین ممکن است علایم ابتلا به ایدز را نشان دهد.

این جراح و متخصص زنان ادامه داد: بیماری ایدز ابتدا به شکل عفونتی مشابه آنفلوانزا شروع شده، سپس غدد لنفاوی بدن متورم می‌شود و در نهایت سیستم ایمنی فرد دچار اختلال شده و به سادگی دچار عفونت‌های فرصت‌طلب و حتی بعضی از انواع سرطان می‌شود.

وی افزود: حدود 85 درصد مبتلایان به ایدز بدون درمان مناسب طی 3 تا 5 سال بعد از تشخیص بیماری جان خود را از دست می‌دهند.

نایب رئیس انجمن متخصصین زنان و مامایی ایران گفت: همه کسانی که با افراد مبتلا به HIV تماس دارند به این عفونت مبتلا نمی‌شوند بلکه امکان ابتلا در صورتی که فرد مبتلا عفونت حاد با HIV داشته باشد و تحت درمان نباشد بیشتر است.

وی ادامه داد: ویروس HIV با دست دادن، نشستن در کنار فرد، استفاده از قاشق و چنگال مشترک منتقل نمی‌شود.

نایب رئیس انجمن متخصصین زنان و مامایی ایران گفت: اگر چه ایدز روش‌های درمانی دارد که می‌تواند در صورت تشخیص در زمان و البته درمان مناسب، طول عمر فرد را حتی معادل افراد غیرناقل کند با این حال ایدز درمان قطعی ندارد و با پایبندی‌ به مسائل اخلاقی، خانوادگی و جلوگیری از رفتارهای پرخطر می‌توان احتمال ابتلا به آن را کاهش داد.

وی ادامه داد: درمان و حمایت مبتلایان به ایدز طی بارداری و زایمان احتمال انتقال HIV به نوزاد را بسیار کاهش می‌دهد. سایت رسمی اداره کنترل ایدز مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت جهت کسب اطلاع در خصوص این اختلال به نشانی hiv- sti.ir در خدمت مردم است.

وی خاطرنشان کرد: اطلاعات به روز شده مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری که همه خدمات مربوط مانند پیشگیری، مشاوره، مراقبت و درمان را به شکل محرمانه و رایگان ارائه می‌دهد نیز در سایت فوق قابل دسترسی است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha