عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از افزایش امید به زندگی درایرانیان با اجرای طرح تحول سلامت خبرداد.

سلامت نیوز: عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از افزایش امید به زندگی در ایرانیان با اجرای طرح تحول سلامت خبرداد.

رسول خضری در گفتگو با پانا گفت:اجرای طرح تحول نظام سلامت را می توان به عنوان یکی از بهترین طرح های وزارت بهداشت طی سال های گذشته برشمرد که توانسته با گسترش به مناطق محروم و روستاها شاخص‌ های بهداشتی را بهبود بخشد و میزان رضایت مردمی و افزایش امید به زندگی را در پی داشته باشد، اما این طرح کم و کاستی هایی دارد که باید در گام های بعدی به آن توجه شود.

وی ادامه داد: طرح تحول نظام سلامت پس از ابلاغ سیاست های کلی از سوی مقام معظم رهبری در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفت و از 15 اردیبهشت ماه سال 93 اجرای آن کلید خورد. در این راستا ۸ بسته خدمتی سلامت (کاهش میزان پرداختی بیماران بستری در بیمارستان‌های علوم پزشکی، حمایت از ماندگاری پزشکان در بیمارستان های مناطق محروم، حضور پزشكان متخصص مقیم، ارتقای کیفیت خدمات ویزیت، ارتقای کیفیت هتلینگ، ترویج زایمان طبیعی، نظارت بر حسن اجرای برنامه های تحول سلامت، تعرفه گذاری خدمات سلامت، و تکمیل حلقه حفاظتی مردم در مقابل هزینه های سلامت) جهت اهداف حوزه سلامت و تحقق اهداف سیاست های ابلاغی ارائه شد.

خضری افزود: در اولین گام از برنامه تحول نظام سلامت و با توجه به سیاست های تدوین شده، روستاییان، عشایر و ساکنین شهرهای زیر 20 هزار نفر(دارای دفترچه بیمه روستایی) و سایر افرادی كه از طریق نظام ارجاع به بیمارستان های مشمول برنامه بودند 3 درصد از هزینه خدمات را پرداخت ‌کردند.همچنین تدوین کتاب ارزش گذاری نسبی خدمات درمانی که در بیست سال گذشته به دلیل ثابت ماندن تعرفه های خدمات درمانی با مشکلات عدیده ای مواجه شده بود، در دستور کار برنامه طرح تحول قرار گرفت و کاهش پرداخت از جیب مردم نیز به طور جدی در این طرح دنبال شد.

نماینده مردم در مجلس گفت: بسیاری از کارشناسان معتقدند که اجرای طرح تحول نظام سلامت می تواند در پایداری و تثبیت جمعیت روستایی و ماندگاری روستاییان موثر باشد چرا که این طرح توانسته موجبات رضایتمندی مردم از خدمات بخش سلامت را بیش از پیش فراهم کند. در واقع دولت یازدهم با تزریق منابع حاصل از هدفمندی یارانه‌ ها در این بخش گام ‌های خوبی را برداشته است که این ها عواملی برای افزایش امید به زندگی در میان افراد است.

وی افزود: اما باید گفت هنوز اجرای طرح تحول نظام سلامت یکساله نشده و در آستانه یکسالگی قرار دارد و نمی توان به این زودی درباره افزایش امید به زندگی صحبت کرد چرا که این موضوع نیاز به گذشت زمان دارد و کاستی های طرح تحول نظام سلامت باید برطرف شود تا بتوان در این باره اظهار نظر کرد.

خضری بیان کرد: البته می توان مواردی را در اجرای طرح تحول نظام سلامت جهت افزایش رضایت و امید به زندگی مد نظر قرار داد که مهم ترین آن بحث هزینه های کمر شکن درمان و بار سنگین هزینه بیماری بر خانواده ها بود که خوشبختانه با اجرای این طرح میزان پرداختی از جیب مردم کاهش پیدا کرده و این عامل بحث امید به زندگی را افزایش خواهد داد.پیش از اجرای طرح تحول سلامت، میزان پرداختی از جیب مردم 37 درصد بود که در حال حاضر با اجرای این طرح به 6 درصد رسیده است. در بحث راه اندازی اورژانس هوایی نیز اقدامات مثبتی در سال گذشته انجام شد که این روند باید در همه استان های کشور گسترش یابد.

وی گفت:از طرفی بیمه 8 میلیون و 200 هزار نفر که از هر نوع بیمه ای محروم بودند نیز حرکت مطلوبی بود که در طول 21 سال گذشته مورد غفلت واقع شده بود. در زمینه زایمان طبیعی و رایگان شدن هزینه زایمان طبیعی امید در دل خانواده ها ایجاد شد که می توانند در سلامت کامل فرزند هم داشته باشند. همانطور که می دانید زایمان طبیعی بر سلامت مادر و جنین اثرات مثبتی دارد و رایگان کردن هزینه آن در امید به زندگی بی تاثیر نبوده است.ما به وضوح شاهد بودیم که مقام اول و دوم را در سزارین داشتیم که این آمار رو به بهبودی است و نتیجه آن در آینده نیز بهتر خواهد شد. 

خضری گفت: یکی از نگرانی های ما در اجرای طرح تحول نظام سلامت بحث تامین منابع پایدار مالی طرح است چرا که طرحی به این وسعت نباید بدون منابع مالی بماند و اعتبارات آن همواره باید جاری باشد. خوشبختانه با مساعدت هایی که صورت گرفته سلامت در سال 94 در اولویت چهارم قرار گرفته و اعتبارات خوبی به این طرح تخصیص یافته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha