یکشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۸
کد خبر: 144860

عضو شورای عالی نظام پزشکی گفت: براساس آنچه اعلام شده تا هفته اول فروردین‌ماه امسال 57 درصد منابع از سوی وزارت بهداشت جذب شده است و مجبور است مابقی درآمد اختصاصی خود را از جیب مردم و بیمه‌های پایه تأمین کند.

سلامت نیوز: عضو شورای عالی نظام پزشکی گفت: براساس آنچه اعلام شده تا هفته اول فروردین‌ماه امسال 57 درصد منابع از سوی وزارت بهداشت جذب شده است و مجبور است مابقی درآمد اختصاصی خود را از جیب مردم و بیمه‌های پایه تأمین کند.

داریوش طاهرخانی در گفت‌وگو با فارس، گفت: دستاوردهای خوبی در حوزه نظام سلامت داشته‌ایم در سال گذشته طرح تحول سلامت اقدام خوبی بود البته کار جدیدی برای مردم نبود چرا که این یک مطالبه قدیمی بود که باید محقق می‌شد.

وی ادامه داد: یکی از تکالیف دولت‌ها تامین سلامت مردم است که از راه‌های گوناگونی مثل محل درامد ناخالص ملی، مالیات، سازمان‌های بیمه‌گر پایه و فروش نفت بدست می‌آید. رقم‌هایی نیز از سوی مردم پرداخت می‌شود.

طاهرخانی گفت: در طرح تحول سلامت مردم 3 انتظار بیشتر ندارندخدمات با کیفیت دریافت کنند، حدود اخلاق و کرامت برایشان حفظ شود و میزانی که از جیب می‌پردازند بالا نباشد و کمتر از 30 درصد باشد. البته این رقم هیچگاه محقق نشد و آمارها نشان می دهد در خوشبینانه‌ترین حالت 56.7 درصد بوده است.

عضو شورای عالی نظام پزشکی گفت: سال گذشته نیز همزمان با اجرای طرح فقط احساس خوشایندی برای مردم رخ داد و این که واقعا پرداختی از جیب مردم کاهش پیدا کرد یا خیر، امروز باید براساس آمارهای علمی آن را تحلیل کرد.

وی ادامه داد: در طرح تحول سلامت و هر طرح دیگری باید 3 اصل میزان رضایت ارایه کنندگان و گیرندگان خدمات و منابعی که برای تداوم طرح وجود دارد دیده شود و باید دقت کرد مهمتر از آغاز یک برنامه تداوم آن است.

طاهرخانی افزود: در 36 سال گذشته طرح‌های خوبی در حوزه سلامت داشتیم اما در کنار آن هم طرح‌هایی داشته‌ایم که فقط در مقطع خاصی اجرا شده و فقط چالش هایی برای جامعه پزشکی ایجاد کرده و به فراموشی سپرده است که برنامه پزشک خانواده نمونه آن است.

بر چالش‌های برنامه پزشک خانواده سرپوش گذاشتند

وی ادامه داد: برنامه پزشک خانواده با وجود اینکه از اصول مترقی برنامه نظام سلامت در دنیاست و همه کارشناسان معتقدند اگر نظام ارجاع مبتنی بر پزشک خانواده باشد نظام سلامت پویا می‌شود اما درکشور ما این برنامه دچار بحران‌های خاص خود شد.

وی گفت: در برنامه پزشک خانواده به جای پرداختن به آن، بر چالش‌های آن سرپوش گذاشتند و درنهایت اجرای آن را در استان‌های فارس و مازندران در حالی می‌بینیم که نه مردم راضی هستند و نه مردم.

فقط 60 درصد اعتبارات لازم به وزارت بهداشت داده شد

عضو شورای عالی نظام پزشکی گفت: از طرفی برای تامین منابع مالی طرح تحول سلامت، سال گذشته محل‌هایی از مالیات بر ارزش افزوده و قانون هدفمندی یارانه‌ها تعریف شد که به نظام سلامت واریز شود اما آنچه تاکنون محقق شده حدود 60 درصد است.

وی افزود: نظام سلامت باید یکپارچه دیده شود و بودجه‌ای که برای وزارت بهداشت در سال 94 تصویب شده تنها یک سوم بودجه از محل منابع عمومی کشور است در حالی که اولویت سوم دولت، سلامت است و انتظار می‌رفت در لایحه پیشنهادی دولت و بازنگری‌ها رقم بیشتری‌ اختصاص یابد.

طاهرخانی گفت: اگر این رقم داده شود وزارت بهداشت دو سوم مابقی را باید خود محقق کند تا برنامه طرح تحول سلامت تداوم یابد و در غیر این صورت با چالش مواجه می‌شود این در حالی است که درآمد اختصاصی وزارت بهداشت از دو محل تامین می‌شود پولی که سازمان‌های بیمه باید پرداخت کنند و پولی که مردم از جیب می‌پردازند.

عضو شورای عالی نظام پزشکی ادامه داد: بنابراین وزارت بهداشت از محل پولی که مردم باید بپردازند نه از بهداشت بلکه از مراکز درمانی کسب می‌کند و بیمه‌های پایه نیز نسبت به سال گذشته 13 درصد رشد داشته‌اند.از طرفی رشد درآمد اختصاصی وزارت بهداشت برای امسال 114 درصد پیش‌بینی شده که نشان می‌دهد بیمه‌ها هم نمی‌توانند آن را تأمین کنند.

وی تصریح کرد: براساس انچه اعلام شده تا هفته اول فروردین ماه 57 درصد از منابع از سوی وزارت بهداشت جذب شده است و در مورد پرداخت از جیب مردم نیز باید تمام پرداخت‌های آنها درمراکز دولتی و خصوصی دیده شود این در حالی است که 20 درصد خدمات در بخش خصوصی گران‌قیمت است و این هزینه 80 درصد خدماتی که در بخش دولتی ارایه می‌شود را پوشش می‌دهد. 

طاهرخانی به همراهی نظام‌پزشکی، وزارت رفاه و بیمه‌ها در کنار وزارت بهداشت تأکید کرد و گفت: برای تعیین تعرفه‌های درمانی امسال نیز می‌بینیم که تا رقم رشد 15 درصد دیده شده است و نظام پزشکی تاکید کرده ملاک محاسبه بیمه‌های پایه این تعرفه‌های خصوصی باشد تا مردم مجبور به پرداخت مابه‌التفاوت آن نباشند اما وزارت رفاه رشد تعرفه‌ها را 12 درصد اعلام کرده است یعنی براساس رشد 13 درصدی که منابع بیمه‌ای می‌توانند داشته باشند.

وی افزود: به جای اینکه بیمه‌ها به دنبال کارایی اقتصادی باشند فقط به دنبال این بوده‌اند که مطابق آنچه دارند پیش بروند، در حالی که درمورد کارایی دفترچه‌های بیمه مردم می‌توانند قضاوت کنند که آیا آنچه وظیفه این بیمه‌ها بوده محقق شده است یا خیر.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha