یکشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۴

شهر ما جایی برای هیجان ندارد، البته نه اینکه هیچ هیجانی نداشته باشد، اگر از ترافیک شهری و بگیر و ببندهایی که هر روز برای پارک ماشین داریم، بگذریم، هیچ جایی برای تخلیه مثبت هیجان نداریم، شهر ما پایتخت ایران است و جایی است که جمعیت چندین میلیونی جوان و نوجوان دارد و این یعنی نیاز مبرم به فضاهایی که این رده سنی هیجان خود را در آنجا تخلیه کنند.

سلامت نیوز: شهر ما جایی برای هیجان ندارد، البته نه اینکه هیچ هیجانی نداشته باشد، اگر از ترافیک شهری و بگیر و ببندهایی که هر روز برای پارک ماشین داریم، بگذریم، هیچ جایی برای تخلیه مثبت هیجان نداریم، شهر ما پایتخت ایران است و جایی است که جمعیت چندین میلیونی جوان و نوجوان دارد و این یعنی نیاز مبرم به فضاهایی که این رده سنی هیجان خود را در آنجا تخلیه کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا، غروب است و از فضای خانه خسته شده اید که تصمیم می گیرید، برای تفریح با دوستانتان به بیرون بروید، در تماس تلفنی که دارید، پیشنهادهایی مطرح می شود که اغلب رفتن به رستوران و کافه و سینما و یا پیاده روی در بام تهران است، ولی در این میان خبری از پیشنهادهای هیجان انگیز نیست، مخصوصا اگر زن باشید که دیگر انتخاب‌های زیادی پیش رویتان ندارید، در هر صورت جایی را ندارید که با هزینه معقول بروید و فعالیت جسمانی زیادی کنید تا تمام انرژی‌تان تخلیه شود و در آخر که به خانه رسیدید از فرط خستگی خوابتان ببرد.

 این مشکل همه ماست، همه جوانانی که نهایت تفریحشان گشت‌زنی در خیابان‌ها، کافه‌ها، پاساژها و یا رفتن به سینماست، از کنسرت هم که حرفی نزنیم بهتر است، چون امکان دارد زیادی شادی کنیم، صدایمان بالا برود، گوش بعضی‌ها را آزار دهد و لغو شود، با این حال ما مانده‌ایم و خیابان‌ها و چراغ قرمزهای کسالت بار این شهر که هر روز برای فرار از روزمرگی باید درونشان گم شویم، این صدای ما جوانان است که خیلی وقت است یادمان رفته چگونه  و کجا تفریح کنیم؟

محمد مشهدی یاری رئیس اداره تفریحات سازمان ورزش شهرداری تهران در مورد کارهایی که شهرداری تا به امروز در مورد تفریحات جوانان انجام داده می‌گوید: با توجه به اینکه طرح‌های پیشنهادی برای تفریحات جوانان زیاد است، ولی ما در این زمینه مشکلات زیر ساختی فراوانی داریم، به طور مثال زمانی که طرحی به ما داده می شود، ما باید در همه زمینه‌ها آنرا بسنجیم، باید ببینیم که طرح پیشنهادی مشکل شرعی نداشته باشد و یا استاندارد و ایمنی کافی را برای گرفتن مجوز داشته باشد، که همیشه به همین دلیل طرح ها نیمه کاره می ماند، زیرا برای به وجود آوردن این پروژه ها باید بودجه های کلانی هم به آنها اختصاص داده شود.

وی در ادامه افزود: ما برای جوانان اردوهای زیادی از جمله اردوها ی کوهستانی و اردوهای ورزشی ایجاد کرده ایم، جوانان زمانیکه متوجه می شوند تفریحات هیجان انگیز ندارند به این نوع تفریحات روی می آورند، ما خیلی دلمان می خواهد که این نوع تفریحات را برای جوانان ایجاد کنیم و طرح‌های زیادی داریم، ولی متاسفانه همه طرح ها پذیرفته نمی شود.

جوانان را کمتر سرکوب کنید

دکتر اصغر کیهان نیا روانشناس در مورد تفریح و هیجان جوانان در شهر می گوید: اگر شهرداری و ارگان‌های مختلف بتوانند با همکاری یکدیگر فضایی را ایجاد کنند که جوانان در آنجا حضور پیدا کنند و انرژی و هیجانشان را تخلیه کنند به نفع جوانان است.

وی در ادامه افزود: جوانان احتیاج دارند که انرژی و هیجان خود را تخلیه کنند و تخلیه هیجان به وسیله حضور در شهربازی و تخلیه انرژی به وسیله انجام ورزش هایی با فعالیت جسمی زیاد است، اگر فضایی برای تفریح جوانان وجود نداشته باشد، هیجانات    آنها به صورت خشونت بروز می کند. به صورت همان خشونت‌های کلامی و رفتاری که در جامعه با آن روبرو هستیم و به صورت اعتراض به والدین و مسئولان بروز می کند. مسئولان باید بدانند که سرکوب هر چه بیشتر جوانان موجب بروز این خشونت ها می‌شود.

ما فقط یک بار فرصت جوانی کردن داریم

از همه این صحبت ها که بگذریم کاش مسئولان  بدانند که ما فقط یک بار فرصت جوانی کردن داریم، فقط یک دوره از زندگی مان از ته دل حال و حوصله داریم که تفریح کنیم، ثانیه‌های عمرمان  که با شتاب در حال گذشتن هستند به ما امان نمی دهند، منتظر این شویم که شاید مسئولان نیم نگاهی به ما داشته باشند، کاش زودتر بدانند که ما فقط یکبار فرصت جوانی کردن داریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha