پژوهشگران دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق به طراحی و ساخت دستگاهی برای تشخیص و کمک به درمان بیماری افتادگی پا شدند.

نیما جمشیدی پژوهشگر طرح، عارضه افتادگی پا ( drop foot) را بیماری عصبی، عضلانی و ناشی از نقص ژنتیکی، جراحات جنگی، تصادف، رشد غده ها و برخی سکته های مغزی ذکر کرد که در اثر آن عصب پا دچار آسیب دیدگی دائم یا برگشت پذیر می شود.

وی افزود: در اثر این عارضه شخص مجبور می شود برای جبران این نقص که موجب ناتوانی در باز و بسته کردن مچ پا می شود از عصا استفاده کند یا اینکه مشکل لنگیدن پا برای وی به وجود خواهد آمد.

جمشیدی با اشاره به این که هنوز وسیله تجاری به این شکل در صنایع پزشکی برای جبران افتادگی پا به بازار عرضه نشده و نمونه های معرفی شده توسط مراکز پژوهشی بزرگ نیز در حد آزمایشگاهی هستند، گفت: تشخیص افتراقی، کاهش فشار و آسیب به تاندونها، کاهش ضربه به مفاصل، کمک به بهبود بیماری با استفاده از سامانه روباتیک و جبران ضعف عملکرد عضلات از جمله اهداف پیش بینی شده برای ساخت دستگاه بود.

وی افزود: از آنجا که نوعی خارجی در مراکز محدودی طراحی شده و اطلاعات آن هم در اختیار دیگران گذاشته نمی شود ما تصمیم گرفتیم تا همه قسمتهای این دستگاه را با نام (اورتز روباتیک هوشمند) در داخل کشور بسازیم.

مجری طرح دستگاه اورتز روباتیک هوشمند را شامل صفحه حسگر فشار کف پا، نرم افزار محاسبه گر و بخش روبات متحرک ذکر کرد و گفت: در این طرح ما اطلاعات 40 بیمار مبتلا به افتادگی پا را استخراج و با کمک آن مدل سازیهای دقیقی انجام دادیم.

وی افزود: بیمار بخشی از این سامانه که دارای حسگرهای فشار و موتور تنظیم کننده است را به پا متصل می کند و اطلاعات لازم درباره مشکلات حرکتی در رایانه ثبت می شود. این اطلاعات می تواند برای ساخت و استفاده از کفشهای طبی متناسب با شدت و نوع بیماری نیز به پزشک کمک کند.

اهمیت این دستگاه به ویژه از آن روست که بیماران دچار افتادگی پا به علت شیوع تصادفهای رانندگی در حال زیاد شدن هستند و نیاز به چنین وسیله تشخیصی و کمک درمانی کاملا مشخص بود.

بر اساس این گزارش، تاکنون از این تحقیق یک مقاله در مجلات معتبر بین المللی و چند مقاله داخلی تهیه شده است. این پژوهش در مقطع دکتری مهندسی پزشکی و با هدایت دکتر مصطفی رستمی، دکتر سیامک نجاریان، دکتر محمد باقر منهاج و دکتر محمد سعادت نیا در دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر انجام شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha