رئیس انجمن علمی دکترای علوم آزمایشگاهی ایران، عنوان کرد: 70 درصد تشخیص‌ها بدون تجویز آزمایش برای پزشکان امکانپذیر نخواهد بود که این آزمایش‌ها علاوه بر کاهش بار برخی بیماری‌ها در کشور از بروز هزینه‌های گراف درمان نیز می‌کاهد.

سلامت نیوز: رئیس انجمن علمی دکترای علوم آزمایشگاهی ایران، عنوان کرد: 70 درصد تشخیص‌ها بدون تجویز آزمایش برای پزشکان امکانپذیر نخواهد بود که این آزمایش‌ها علاوه بر کاهش بار برخی بیماری‌ها در کشور از بروز هزینه‌های گراف درمان نیز می‌کاهد. 

دکتر بهزاد پوپک در گفت‌و‌گو با آنا درباره ادعای برخی پزشکان علوم آزمایشگاهی مبنی براینکه بسیاری از مراجعات به آزمایشگاه ضرورتی برای انجام ندارند و پزشکان می‌تواند بدون آزمایش به تشخیص بیماری بپردازند، گفت: چنین آماری صحت ندارد. در این خصوص هیچ آماری در کشور وجود ندارد اما بر اساس تجربه می‌توان گفت این آمار در کشور ما بسیار کم است.
وی افزود: پزشکان به چند منظور از قبیل تشخیص بیماری، پایش پاسخ به درمان، بررسی ژنتیکی برای تجویز دارو و غربالگری برخی بیماری‌ها، برای بیماران آزمایش تجویز می‌کنند.
رئیس انجمن علمی دکترای علوم آزمایشگاهی ایران با بیان اینکه 70 درصد تشخیص‌ها بدون آزمایشگاه برای پزشکان امکانپذیر نخواهد بود، گفت: علاوه بر تشخیص بیماری، پزشک برای پایش پاسخ به درمان نیز آزمایش‌هایی را تجویز می‌کند زیرا بدین وسیله می‌توانند تغییرات وضعیت بیمار را بررسی و نسبت به تغییرات انجام شده دارو تجویز کند.
پوپک افزود: ممکن است برخی از بیماران به دلیل تغییرات ژنتیکی ارثی یا اکتسابی که به دنبال برخی از بیماری‌ها از جمله سرطان ایجاد می‌شود نسبت به برخی داروها مقاوم باشند که در این صورت پزشک در ابتدا آزمایش‌های بررسی ژنتیکی را تجویز و سپس دارو موثر را تجویز می‌کند. انجام این آزمایش برای بیمار بسیار مفید است زیرا به کمک این آزمایش علاوه بر اینکه می‌توانند داروی مفید را دریافت کنند در هزینه آنها برای تهیه داروهای غیرضرور که بسیار گران نیز هستند، جلوگیری می‌شود.
این دکترای تخصصی هماتولوژی در ادامه تصریح کرد: در برخی موارد نیز پزشکان برای غربالگری برخی بیماری‌ها مانند بیماری‌های قبل از تولد، ازدواج، در حین بارداری برای تشخیص بیماری‌های ژنتیکی و ... آزمایش‌های تجویز می‌کنند که این امر نیز می‌تواند از افزایش بار برخی بیماری‌ها در کشور بکاهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha