ررسی‌ها نشان می‌دهد هنوز تعداد بسیار کمی از ایرانیان از خدمات باکیفیت و به اندازه مشاوره‌ای برخوردارند. واقعیت این است که بر سر راه دریافت خدمات مشاوره‌ای موانعی از جمله بالا بودن هزینه‌های خدمات مشاوره‌ای وجود دارد.

سلامت نیوز:ررسی‌ها نشان می‌دهد هنوز تعداد بسیار کمی از ایرانیان از خدمات باکیفیت و به اندازه مشاوره‌ای برخوردارند. واقعیت این است که بر سر راه دریافت خدمات مشاوره‌ای موانعی از جمله بالا بودن هزینه‌های خدمات مشاوره‌ای وجود دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان، «افرادی که نیازمند دریافت مشاوره بوده اما قادر به پرداخت هزینه‌های آن نیستند، می‌توانند با مراجعه به مراکز بهزیستی و پس از تائید مددکار «یاری‌برگ» مشاوره دریافت کنند». رئیس دفتر مشاوره و روانشناسی سازمان بهزیستی درحالی روز گذشته بر ارائه کوپن مشاوره به شهروندان تاکید کرد که در سال‌های گذشته روانشناسان و کارشناسان مسائل اجتماعی از «مشاوره» به عنوان حلقه مفقوده بسیاری از آسیب‌های روانی و اجتماعی یاد کرده اند. با وجود این، بررسی‌ها نشان می‌دهد هنوز تعداد بسیار کمی از ایرانیان از خدمات باکیفیت و به اندازه مشاوره‌ای برخوردارند. واقعیت این است که بر سر راه دریافت خدمات مشاوره‌ای موانعی از جمله بالا بودن هزینه‌های خدمات مشاوره‌ای وجود دارد.
 
مشاوره در دنیای امروز بسیار ضروری است آن هم به این دلیل که در دنیای پیچیده و ماشینی خواستار توجه به روحیات و حل کم و کاستی‌های مطرح هستیم تا به این ترتیب بتوان از نارسایی‌های روحی کاست. لزوم ارائه خدمات مشاوره‌ای در ایران نیز ضروری است‌. چندی پیش علی‌اکبر محزون، مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات و مهاجرت سازمان ثبت‌احوال کشور گفت: «از 5/12 طلاق در مقابل هر ۱۰۰ ازدواج در سال ۱۳۸۷ به 1/18 طلاق در مقابل هر ۱۰۰ ازدواج در سال ۱۳۹۱ رسیده‌ایم». او افزود: «سرعت افزایش طلاق‌ها در مقایسه با ازدواج تقریباً 5/1 برابر شده است».

در زمینه افزایش میزان افسردگی در کشور هم علی‌اکبر نجاتی‌صفا، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفته است: «شیوع افسردگی در مطالعات مختلف در زنان و سالمندان بیشتر گزارش شده است و یافته‌های این مطالعه نشان داد شیوع تخمینی مشکلات سلامت روان در مناطق روستایی کشور 3/ 21 درصد و در مناطق شهری 9/20 درصد است. به گفته این روانپزشک، 21درصد از افراد مورد مطالعه علائم افسردگی، 8/ 20 درصد علائم اضطرابی، 9/17 درصد علائم جسمی و 2/ 14 درصد اختلال کارکرد اجتماعی داشتند. شیوع مشکلات سلامت روان با افزایش سن رابطه مستقیمی داشت و در افراد متاهل، بیوه، طلاق گرفته و بازنشسته شیوع بالاتری مشاهده می‌شود که شایع‌ترین علامت افسردگی علاوه بر خلق افسرده، علائم جسمی بوده است. این درحالی است که موانعی برای مشاوره وجود دارد و حتی عدم آگاهی از اینکه مراجعه به مشاوره می‌تواند راه‌حل مشکلات افراد باشد اما هنوز هزینه تقریباً زیاد مشاوره باعث شده که برخی افراد کمتر به آن توجه کرده و با بی‌توجهی به مشکلات آن را به بحرانی برای خود و اطرافیان تبدیل کنند.


 مشاوره ارزان در قالب «یاری‌برگ»
روز گذشته رئیس دفتر مشاوره و روان‌شناسی سازمان بهزیستی کشور از پرداخت «یاری‌برگ مشاوره» به افراد نیازمند خبرداد و گفت: افرادی که نیازمند دریافت مشاوره بوده اما قادر به پرداخت هزینه‌های آن نیستند، می‌توانند با مراجعه به مراکز بهزیستی و پس از تائید مددکار «یاری‌برگ» مشاوره دریافت کنند. مهدی میرمحمدصادقی افزود: درحال حاضر یکی از مهم‌ترین موضوعات درباره مداخلات روان‌شناختی و مشاوره‌ها، هزینه‌های آنهاست و مهم‌ترین راهکار برای حل این مشکل نیز بیمه شدن خدمات مشاوره‌ای است. او ادامه داد: پیش از آنکه سازمان‌های بیمه‌گر بخواهند خدمات مشاوره‌ای را تحت پوشش‌های بیمه‌ای قرار دهند، سازمان بهزیستی کشور اقدام به پرداخت «یاری‌برگ مشاوره» به افراد نیازمند کرده است.

رئیس دفتر مشاوره و روان‌شناسی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه این یاری‌برگ‌ها تعدادی از جلسات مشاوره را تحت پوشش قرار داده و هزینه‌های آن را کمتر و یا به‌طور کلی رایگان می‌کنند، گفت: این یاری‌برگ‌ها مختص مراکز مشاوره بخش خصوصی که تحت نظارت سازمان بهزیستی کشورقرار دارند، هستند. رئیس دفتر مشاوره و روان‌شناسی سازمان بهزیستی کشور همچنین از ارائه «یاری‌برگ ویژه طلاق» خبر داد و افزود: افرادی که متقاضی طلاق هستند و نیاز به دریافت خدمات مشاوره‌ای دارند اما قادر به پرداخت هزینه‌های آن نیستند، می‌توانند با مراجعه به مراکز بهزیستی و پس از تائید مددکار، این یاری‌برگ‌ها را دریافت کنند. میرمحمد صادقی ادامه داد: در سال گذشته بالغ بر یک میلیارد و 100 میلیون تومان بودجه اختصاصی سازمان بهزیستی کشور به یاری‌برگ‌های طلاق بوده است. میرمحمد صادقی از وجود 30مرکز مشاوره حضوری دولتی در سراسر کشور خبر داد و گفت: در تهران نیز سه مرکز مشاوره حضوری دولتی در محدوده‌های ونک، شهر ری و شرق تهران وجود دارند. ایسنا نوشت؛ او هدف ایجاد این مراکز را ارائه خدمات مشاوره‌ای ارزان‌قیمت و حتی رایگان به اقشار آسیب‌پذیر و کم‌برخوردار دانست و گفت: مراکز مشاوره حضوری دولتی عمدتا به جامعه هدف سازمان بهزیستی کشور خدمات خود را ارائه می‌دهند و دربخش خصوصی نیز به کسانی که ممکن است حتی تحت پوشش بهزیستی نباشند؛« یاری‌برگ» داده می‌شود.


 بیمه‌ها، مشاوره را پوشش دهند
 یک روانشناس درباره نحوه ارائه خدمات «یاری‌برگ» یا کوپن برای دریافت خدمات مشاوره  می‌گوید: اختصاص «یاری‌برگ» برای دریافت خدمات مشاوره به شهروندان اقدام مطلوبی است اما اگر به جای این اقدامات خدمات مشاوره را تحت پوشش نظام بیمه‌ها قرار دهند می‌توان شاهد فعالیت‌های اساسی و مثمرثمر بود. امیرهوشنگ مهریار می‌افزاید: باید توجه داشت که مشاوره جزو اسرار انسان است و اینکه فرد برای دریافت خدمات مشاوره ملزم به مراجعه به مراکزی برای اخذ بن یا همان یاری‌برگ باشد چندان مطلوب نیست. او تاکید می‌کند:‌ با جلب اعتماد مردم می‌توان به آنها در مراکز مشاوره خدمات‌رسانی کرد و برای تحقق این امر باید موانع مالی کاسته شود تا شاهد اقدامات مناسبی در این زمینه بود. مهریار تصریح می‌کند: اگر شرکت‌های بیمه‌گر خدمات مشاوره را تحت پوشش قرار دهند دیگر نگرانی از بابت هزینه‌های آن وجود ندارد. به گفته این روانشناس در سال‌های اخیر در زمینه توجه به امر مشاوره در کشور شاهد اقدامات گوناگونی بودیم اما متاسفانه کار به جایی نرسیده و اکثر طرح‌ها به‌دلیل اینکه با دیگر طرح‌ها مغایر بوده است، جواب نداده است.


 افزایش مهارت‌های زندگی؛ تنها راه‌چاره

یک مددکار اجتماعی درباره نحوه ارائه خدمات در قالب «یاری‌برگ»  می‌گوید:‌ یکی از خدمات مورد نیاز جامعه برای همگان دسترسی به خدمات یارانه‌ای در قالب مشاوره و مددکاری است. سیدحسن موسوی‌چلک می‌افزاید: تحقق این امر  برای افرادی که نیازمند خدمات مشاوره هستند اما توان پرداخت هزینه‌ها را ندارند مناسب است و دولت باید برای این افراد خدمات یارانه‌ای ارائه دهد. او تصریح می‌کند: در زمینه مشاوره ارزان‌قیمت اقدامات گوناگونی انجام شده که یکی از آنها خدمات روانشناسی است که در این زمینه افراد نیازمند با در دست داشتن «یاری‌برگ» می‌توانند از خدمات مراکز مشاوره استفاده کنند. موسوی‌چلک می‌افزاید:‌ ارائه خدمات مشاوره می‌تواند رغبت افراد برای استفاده از خدمات را افزایش دهد و به این ترتیب جلوی بروز خیلی از مشکلات گرفته ‌شود تا دیگر مشکلات تبدیل به بحران در افراد نشود. به گفته این مددکار اجتماعی افزایش بینش مراجعه به مشاوره و مهارت‌های اجتماعی با توجه به شرایط زندگی کنونی از الزامات است آن هم به این دلیل که در جامعه شاهد افزایش تکنولوژی در ابعاد سخت‌افزاری و نرم‌افزاری هستیم که به نسبت کاهش تعاملات اجتماعی را در پی داشته است و برای رهایی از مشکلات موجود افزایش مهارت‌های زندگی و کسب آگاهی می‌تواند از شدت نارسایی‌ها و مشکلات کاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha