شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۴
کد خبر: 147165

ویتامین A دو نوع عمده دارد. یک نوع آن تحت عنوان رتینول می باشد که در مواد غذایی مانند گوشت، ماهی و فرآورده های لبنی وجود دارد. نوع دیگر آن پیش ساز ویتامین A و یا بتاکاروتن می باشد که در بسیاری از میوه ها و سبزیجات وجود دارد.

سلامت نیوز: ویتامین A دو نوع عمده دارد. یک نوع آن تحت عنوان رتینول می باشد که در مواد غذایی مانند گوشت، ماهی و فرآورده های لبنی وجود دارد. نوع دیگر آن پیش ساز ویتامین A و یا بتاکاروتن می باشد که در بسیاری از میوه ها و سبزیجات وجود دارد.

به گزارش  سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی بنیاد بین المللی پیشگیری و کنترل دیابت، دکتر فرهاد رجب پور صنعتی مدیر آموزش و پژوهش بنیاد دیابت،گفت : دیابت نوع دو شایع ترین نوع دیابت می باشد که حدود 90 درصد موارد ابتلا به دیابت راشامل می شود. 

این بیماری به دلیل مقاومت سلول ها به انسولین و یا عدم فعالیت مناسب سلول های بتای لوزالمعده در تولید انسولین ایجاد می شود. ویتامین A فعالیت سلول های بتای لوزالمعده را که مسئول ترشح انسولین هستند تقویت می کند. این بدین معناست که کمبود ویتامین A می تواند در ایجاد دیابت نوع دو نقش داشته باشد.

 ویتامین A دو نوع عمده دارد. یک نوع آن تحت عنوان رتینول می باشد که در مواد غذایی مانند گوشت، ماهی و فرآورده های لبنی وجود دارد. نوع دیگر آن پیش ساز ویتامین A و یا بتاکاروتن می باشد که در بسیاری از میوه ها و سبزیجات وجود دارد. ویتامین A به رشد سلول ها کمک کرده، موجب تقویت سیستم ایمنی و قدرت بینایی می شود. در دوران جنین ویتامین A نقش کلیدی در تولید سلول های بتای لوزالمعده دارد ولی این که همین نقش را در بزرگسالان نیز داشته باشد روشن نیست. در تحقیقاتی که بر روی موش ها صورت گرفته است، دو گروه از موش ها مورد بررسی قرار گرفته اند، در گروهی که از لحاظ ژنتیکی قادر به ذخیره ویتامین A نبودند کمبود ویتامین A منجر به مرگ سلول های بتای لوزالمعده شد و در نتیجه این موش ها توانایی تولید انسولین را از دست دادند.

حتی با حذف ویتامین A از رژیم غذایی موش ها توانایی تولید انسولین در آن ها به طور قابل توجهی کاهش یافت و با جایگزین کردن ویتامین A مجدداً تولید و ترشح انسولین افزایش یافت و به حالت قبل برگشت کرد. این یافته ها دلالت بر این دارد که کمبود ویتامین A می تواند در ایجاد دیابت نوع دو نقش داشته باشد. این که چگونه کمبود ویتامین A می تواند منجر به مرگ سلول های بتا شود سوالی است که باید پاسخ داده شود. نکته مهم با توجه به این مطالعات این است که از ویتامین A می توان به عنوان یک درمان بالقوه برای دیابت نوع دو و یا حتی برگشت کردن دیابت نوع دو استفاده نمود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha