به گفته یک متخصص تغذیه، در برنامه غذایی سالمندان باید از انواع ویتامین‌ها و آب کافی استفاده شود.

دکتر مصطفی نوروزی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین در گفت وگو با ایسنا، گفت: پیری در پی از دست دادن ترکیب و اندازه بدن، آب بدن، توده استخوانی همراه با تغییرات حسی و متابولیکی ایجاد می‌شود.

وی افزود: با افزایش سن، میزان نیاز به انرژی به دلیل کاهش فعالیت فیزیکی کاهش یافته و باید در انتخاب غذا و میزان انرژی این گروه از افراد توجه ویژه شود.

این متخصص رژیم درمانی و تغذیه گفت: سالمندان باید برای جلوگیری از مشکلات روده‌ای و یبوست از تمامی سبزیجات و میوه‌جات به صورت روزانه در رژیم غذایی خود استفاده کنند.

وی استفاده از ویتامینهای مختلف در سالمندان را ضروری دانست و افزود: ویتامین A به همراه C و E در افزایش کارکرد ریوی بیماران مبتلا به انسداد مزمن ریوی که در 20 درصد سالمندان وجود دارد موثر است.

نوروزی خاطرنشان کرد: 80 درصد سالمندان دارای کمبود ویتامین C بوده و باید این مشکل را از طریق دریافت این ویتامین از سبزیجات و میوه برطرف كنند.

وی حفظ تعادل آب بدن سالمندان را مهم دانست و گفت: کاهش احساس تشنگی باعث دهیدراتاسیون و افزایش دمای بدن شده و به این منظور باید روزانه 10 تا 8 لیوان آب به منظور رفع سموم بدن استفاده کرد.

این متخصص تغذیه تاکید کرد: تمامی روغنهای جامد گیاهی و حیوانی از برنامه غذایی سالمندان باید حذف شده و رژیم سالمی در اختیار آنان قرار گیرد.

نوروزی افزود: برای سالمندانی که مشکل جویدن دارند مصرف مواد غذایی مثل پوره، گوشت نرم، سوپ،آب میوه توصیه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha