یکشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۹

نزدیک به 20 هزار نفر از مردم پایتخت گرفتار افیونی شده‌اند که آنها را لحظه به لحظه به سمت نابودی کامل می‌کشاند.

سلامت نیوز:نزدیک به 20 هزار نفر از مردم پایتخت گرفتار افیونی شده‌اند که آنها را لحظه به لحظه به سمت نابودی کامل می‌کشاند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان،آنها شب میهمان خیابان‌های پایتخت هستند؛ میدان شوش، ناصرخسرو و ... هرکدام از میدان‌ها و خیابان‌های تهران را که نام ببری، شب‌ها میهمان ناخوانده زیاد دارد. شب در میدان شوش زندگی به‌گونه‌ای دیگر در جریان است. گروه‌هایی از مردان و زنان در حلقه‌های مرگ گرد هم می‌آیند. بی‌محابا مواد مخدر مصرف می‌کنند و همان جا شب را به صبح می‌کنند. کسی به آنها کاری ندارد. هر از گاهی مددکارهای شهرداری سراغ‌شان می‌روند و از آنها می‌خواهند که با آنها به گرم‌خانه بروند. بیشترشان علاقه‌ای به گرم‌خانه رفتن ندارند.


 نزدیک به 10 میلیون نفر از شهروندان این کشور در حاشیه شهرها کپرنشین‌اند. شاید گفته‌های فاطمه، دختر افغان که با خانواده‌اش در کنار زمین‌های سبزی‌کاری اطراف شهرری در یک کپر زندگی می‌کند، درست باشد، او می‌گفت: «هیچ‌کس نمی‌تواند به ما کمک کند، ما به این‌طور زندگی کردن عادت کرده‌ایم.»


 خانواده او 25 سال پیش به ایران آمدند. مادر پیرش برای قالی‌شویی‌ها میخ ‌صاف می‌کند. پدرش با پیری و بیماری دسته و پنجه نرم می‌کند. یکی از برادرانش دچار قانقاریا شده و قادر به حرکت نیست. برادر دیگرش دانشجوی مدیریت است و در یک مغازه شاگردی می‌کند. خودش با وجود بیماری سخت قلبی در زمین‌های کشاورزی کار می‌کند. او می‌گفت: «اینجا صاحب زمین‌ها برای کار روزانه زنان 20 هزار تومان بیشتر مزد نمی‌دهد، اما مردان 60 هزار تومان دستمزد می‌گیرند.»


تلاش‌ها در این چند سال حاصلی نداشته و آمار حاشیه‌نشینان به دلایل متعدد هر سال بیشتر شده است. این آمار در مورد زنان با افزایش تصاعدی روبه‌رو است به‌طوری که به گفته یکی از مسئولان شهرداری، این آمار هر شب در حال افزایش است.

  قانون وظیفه را به کجا سپرده است؟
حسن موسوی‌چلک، مددکار اجتماعی درباره حاشیه‌نشینان و کارتن‌خواب‌ها می‌گوید: «در کشور قوانین مربوط به این مساله بر مبنای سن افراد تنظیم شده است. گروهی از کارتن‌خواب‌ها زیر 18 سال هستند. این افراد مشمول آیین‌نامه سازماندهی کودکان خیابانی و آسیب‌دیده اجتماعی مصوب هیات دولت در سال 84 هستند.


در این باره مدیریت و مسئولیت بیشتر به سازمان بهزیستی محول شده است و 18 سازمان دیگر ازجمله وزارت بهداشت، شهرداری و وزارت کشور موظف به همکاری با سازمان بهزیستی هستند. افراد بالای 18 سال مشمول ساماندهی افراد بی‌خانمان و متکدی مصوب شورای عالی اداری سال 87 هستند که مسئولیت بیشتر در این حوزه به شهرداری و فرمانداری‌ها واگذار شده است.» براساس این مصوبه، تامین محل و امکانات و تجهیزات اولیه مورد نیاز اردوگاه از طریق شهرداری صورت خواهد گرفت و در صورت ضرورت به تشخیص استاندار، از سایر امکانات و اعتبارات استان نیز استفاده خواهد شد. اعتبارات مورد نیاز مجتمع‌های اردوگاهی از محل بودجه عمومی و کمک‌های مردمی تامین خواهد شد.


همچنین شهرداری موظف است نسبت به شناسایی و جمع‌آوری و تحویل افراد موضوع این مصوبه به مجتمع اردوگاهی اقدام کند. در این میان سازمان‌های دادگستری استان، نیروی انتظامی، سازمان بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی(ره) و اداره کار و امور اجتماعی ملزم به همکاری شده‌اند.
به گفته چلک، بخش اعظم این افراد را هم معتادان متجاهر تشکیل می‌دهند که ساماندهی آنها براساس مصوبه سال 89 مجمع تشخیص مصلحت نظام به عهده ستاد مبارزه با مواد مخدر با همکاری سازمان‌های دیگر است.


 از نظر او، شهرداری و بهزیستی هرکدام در این زمینه فعالیت‌های خوبی می‌کنند که البته کافی نیست. اما او نیز به پیچیده شدن وضعیت کارتن‌خواب‌ها اعتراف می‌کند. او اعتقاد دارد تا زمانی که عوامل ایجاد کارتن‌خوابی مثل اعتیاد و فقر از بین نرود، نمی‌توان به برچیده شدن مساله کارتن‌خواب‌ها امیدوار بود.
از سوی دیگر به نظر می‌رسد متولیان ساماندهی این افراد نتوانسته‌اند به هماهنگی لازم برای افزایش کارایی برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات انجام شده برسند و حالا فرمانداری تهران تلاش می‌کند سازمان‌های مختلف مرتبط با آسیب‌های اجتماعی را گرد هم آورد تا شاید بتواند اندکی هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف به وجود آورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha