یکشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۲
کد خبر: 147423

رئیس هیئت مدیره انجمن علمی جراحان عمومی ایران، تعرفه های غیرواقعی را از عوامل بروز پدیده زیرمیزی در بازار سلامت کشور دانست و تاکید کرد: زیرمیزی همچنان وجود دارد.

سلامت نیوز: رئیس هیئت مدیره انجمن علمی جراحان عمومی ایران، تعرفه های غیرواقعی را از عوامل بروز پدیده زیرمیزی در بازار سلامت کشور دانست و تاکید کرد: زیرمیزی همچنان وجود دارد.

دکتر بهزاد رحمانی در گفتگو با مهر، اظهارداشت: یکی از زیرساخت ها و عوامل تولید و تولد پدیده زیرمیزی در بازار سلامت، وجود تعرفه های غیرواقعی بوده و هست.
وی افزود: در طول ۳۰ سال گذشته تعرفه درمان به طور غیرواقعی پایین نگه داشته شده است. بی توجهی به امر تعرفه درمان، باعث لجام گسیختگی تعرفه های پزشکی شد.
این فوق تخصص جراحی قفسه صدری با طرح مثالی، توضیح داد: در سال ۱۳۵۸ من در یکی از شهرستان ها، پزشک عمومی بودم و ۵۰ تومان ویزیت می گرفتم. حالا بعد از ۳۰ سال به عنوان جراح و فوق تخصص جراحی چیزی در حدود ۸ هزار تومان است. خب، تعرفه ای که اینقدر ناچیز و غیرواقعی نگه داشته شد، منجر به این شد که جامعه پزشکی این تعرفه ها را لحاظ نکند و هرکسی هر چقدر می خواست، تعیین می کرد.
رحمانی تاکید کرد: بی توجهی به اعتبار دستمزد و خدمات پزشکی که در تعرفه خودش را نشان می دهد، منجر به این شد که یکی از زیرساخت های تولید زیرمیزی شکل بگیرد.
وی ادامه داد: اما اخیرا سر و صدای خیلی زیادی به پا شد در مورد اینکه کتاب تعرفه های خدمات سلامت بازنگری شد و آن را به پدیده زیرمیزی و امر درمان مردم ربط دادند که دروغ محض بود. برای اینکه اصلاح این کتاب صرفا برای ایجاد یک عدالت بین رشته ای بود. ولی به دلایل مختلف، در بین رشته های پزشکی هم، عدالت پرداخت حتی در تعرفه های ناچیز و نابسامان وجود نداشته است. در حقیقت، هدف بازنگری کتاب تعرفه ها که بنده خودم از طرف انجمن جراحان عمومی، یکی از دست اندرکاران آن بودم، ایجاد عدالت بین رشته ای بود و تعرفه ها را در بین رشته های پزشکی یکسان سازی کردند.
رحمانی تاکید کرد: اصلاح کتاب تعرفه های سلامت هیچی ارتباطی به پدیده زیرمیزی و جیب مردم ندارد ولی متاسفانه آن را به عنوان یک امر موثر در اصلاح وضعیت درمان مطرح کردند و به طرح تحول نظام سلامت ارتباط دادند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha