دوشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۲
کد خبر: 147498

عبور امواج ناپایدار به همراه وزش باد مناسب طی هفته گذشته در بهبود کیفیت هوا موثر بود و موجب شد تمام روزهای هفته گذشته تهران در هوای سالم نفس بکشد.

سلامت نیوز: عبور امواج ناپایدار به همراه وزش باد مناسب طی هفته گذشته در بهبود کیفیت هوا موثر بود و موجب شد تمام روزهای هفته گذشته تهران در هوای سالم نفس بکشد. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، مطالعه روند تغییرات ساعتی غلظت ذرات معلق کمتر از ۱۰ و ۵/۲ میکرون در ایستگاه­های سنجش آلودگی هوا از تاریخ ۱۳ تا ۱۹ اردیبهشت امسال با در نظر گرفتن پارامترهای هواشناسی (سرعت باد و رطوبت نسبی) بر اهمیت نقش الگوهای هواشناسی در کیفیت هوای تهران تاکید می­ کند.

مریم نادری، مدیر واحد پایش و پیش بینی شرکت کنترل کیفیت هوا گفت: شاخص کیفیت هوای تهران در روزهای یکشنبه و دوشنبه به دلیل وزش بادهای با سرعت بالا (۸-۱۱ متر بر ثانیه) به شرایط سالم رسیده است. اثر افزایش سرعت باد در پراکندگی و پخش آلاینده­ ها در روز دوشنبه به وضوح دیده می­ شود. با توجه به نتایج بررسی‌ها ، دلیل اختلاف زمانی بین افزایش سرعت باد و کاهش غلظت آلاینده ­ها تفاوت در مکان جغرافیایی ایستگاه ­های اندازه ­گیری آلاینده ­ها (کل ایستگاه­های مستقر در تهران) و داده ­های هواشناسی (اندازه ­گیری شده در ایستگاه مهرآباد) است.

به گفته وی،  از روز سه شنبه تا آخر هفته گذر سامانه بارشی و کاهش فشار در دامنه­ های جنوبی البرز موجب ایجاد جو ناپایدار و اختلاط و پخش آلاینده­ ها شده و این شرایط تداوم شرایط سالم برای کیفیت هوای تهران را در پی داشته است.

نادری افزود: به طور کلی در هفته‌ای که گذشت با توجه به شرایط مساعد جوی و وزش بادهای موثر با شدت زیاد، تمامی روزها در شرایط سالم قرار داشتند.

اطلاعات غلظت آلاینده ­ها بر اساس داده ایستگاه­های شرکت کنترل کیفیت هوا و اطلاعات هواشناسی از پایگاه داده دانشگاه وایومینگ تهیه شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha