رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه طی۲۰سال گذشته دمای هوا در کشور یک تا یک و نیم درجه افزایش یافته است، گفت:هر یک درصد افزایش دما موجب ۶درصد افزایش در مصرف آب و ۳درصد زیان به تولید ناخالص ملی می شود.

ابتکار:استفاده ۳.۵ برابری از ظرفیت زمین در ایران

سلامت نیوز: رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه طی۲۰سال گذشته دمای هوا در کشور یک تا یک و نیم درجه افزایش یافته است، گفت:هر یک درصد افزایش دما موجب ۶درصد افزایش در مصرف آب و ۳درصد زیان به تولید ناخالص ملی می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، معصومه ابتکار در نشست خبری که به مناسبت هفته محیط زیست برگزار شد، افزود: برای مهار آتش جنگل های ایلام بالگرد اعزام شد اما به دلیل شدت وزش باد، عملکرد موثری نداشت.

همچنین به دلیل زیاد بودن فاصله، خودروها نیز برای رسیدن به نقاط مورد نظر با مشکل مواجه شدند، بنابراین چاره ای به جز استفاده از مسائل عادی برای مهار آتش نبود.

وی با بیان اینکه امکان دسترسی به منطقه حریق در مهار حریق اهمیت زیادی دارد، اظهار داشت: همیشه نمی توان مشکل در اطفای حریق را به کمبود امکانات ربط داد.

رئیس سازمان محیط زیست، علت اصلی آتش سوزی در جنگل های ایلام را روشن کردن آتش توسط گردشگران با وجود هشدارهای داده شده دانست و تصریح کرد: به دلیل سرعت باد و گرمای هوا، آتش به سرعت گسترش یافت که خوشبختانه از عصر روز گذشته پس از حدود ۲۰ ساعت عملیات سنگین، این آتش مهار شد.

ابتکار از برگزاری دو مانور اطفای حریق در استان های لرستان و گلستان خبر داد و گفت: برای برگزاری دو مانور دیگر که حتما یکی از آنها در استان های زاگرسی خواهد بود، در حال برنامه ریزی هستیم.

رئیس سازمان محیط زیست یادآور شد: این مانورها برای هماهنگی بین دستگاهها و استانها در سطح ملی انجام می شود و دستورالعمل آن برای همه استانها ارسال شده و سازمان مدیریت بحران نیز در این زمینه وارد شده است.

وی با بیان اینکه سازمان محیط زیست با ستاد مدیریت بحران، جمعیت هلال احمر، سازمان جنگل ها و مراتع و نیروهای مسلح همکاری خوبی در مانورها دارد، تاکید کرد: در این خصوص سازمان جنگل ها تفاهم نامه چهارجانبه ای برای تامین پشتیبانی هوایی در مهار آتش سوزی ها امضا می کند.

ابتکار با بیان اینکه پهپادها و برخی از سازه ها نیز می توانند در شناسایی مناطق دچار حریق به ما کمک کنند، گفت: سازمان محیط زیست با مسئولان وزارت دفاع نیز نشست های خوبی داشته و این وزارتخانه برای پشتیبانی هوایی در آتش سوزی های مناطق طبیعی اعلام آمادگی کامل کرده اند و تفاهم نامه هایی نهایی شده است.

وی با اشاره به اینکه دو رویداد بین المللی زیست محیطی در پیش داریم، تصریح کرد: تدوین سیاست های توسعه پایدار که جایگزین اهداف توسعه هزاره می شود یکی از آنهاست که ۱۷ بند آن در سطح بین المللی نهایی شده و شهریور ماه امسال در مجمع عمومی سازمان ملل همزمان با تدوین برنامه ششم توسعه قطعی می شود؛ لذا امیدواریم ملاحظات زیست محیطی و توسعه پایدار بخش مهمی از برنامه ششم باشد.

رئیس سازمان محیط زیست تاکید کرد: توافقات جدید در زمینه تغییرات آب و هوایی، رویکرد بین المللی دوم است، چرا که گرم شدن زمین و تغییرات آب و هوایی مسئله بسیار مهمی است که تاکنون به هیچ مهار نشده است.

ابتکار با بیان اینکه تولید گازهای گلخانه ای در ایران نسبتا زیاد است، یادآور شد: تقریبا از ۲۰ سال پیش در سطح جهان ۸۵ صدم درجه افزایش دما داشته ایم که این عدد در ایران بین ۱ تا یک و نیم درجه بوده است.

وی با بیان اینکه گرمایش زمین پدیده بسیار نگران کننده ای برای جامعه جهانی است، گفت: هر یک درصد افزایش دما موجب ۶ درصد افزایش مصرف آب در بخش کشاورزی و زیان ۳ درصدی به تولید ناخالص ملی می شود.

رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه تا پایان سال ۲۰۱۵ مذاکرات نهایی تغییر آب و هوایی در پاریس برگزار می شود، تصریح کرد: در حقیقت چالش اصلی بین کشورهای در حال توسعه و صنعتی است، چرا که بخشی از گرمایش جهان مربوط به فعالیت های کشورهای صنعتی از ۶۰ سال پیش است.

ابتکار با اشاره به شعار روز جهانی محیط زیست « ۷ میلیارد رویا و یک سیاره؛ با احتیاط مصرف کنید»، اظهار داشت: مطالعات جدید نشان می دهد کره زمین در اثر برداشت بی رویه منابع و آلودگی گسترده بیمار است و دچار مشکلات زیادی شده است.

رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه زمین برای بازسازی خود در مقابل هر یک سال فعالیت های کشاورزی و صنعتی به یک و نیم سال زمان نیاز دارد، تاکید کرد: بنابراین بشر همواره ۶ ماه از زمین بیش از توان آن برداشت و آن را آلوده و تخریب می کند.

وی با بیان اینکه در حقیقت بشر همواره یک و نیم برابر بیشتر از ظرفیت زمین استفاده می کند، تاکید کرد: این عدد در کشور ما با توجه به قرار داشتن ایران در کمربند خشک کره زمین و گسترش شهرنشینی حدود ۳ تا ۳.۵ برابر است.

ابتکار یادآور شد: در ایران مسئله آب و انرژی بسیار مهم است که متاسفانه الگوهای نادرستی در هر دو زمینه در کشور وجود دارد که نیاز به بازنگری و تغییر در آن به شدت احساس می شود.

رئیس سازمان محیط زیست یکی از آثار مصرف نادرست آب در کشور را خشکسالی و به دنبال آن پدیده گرد و غبار عنوان کرد و افزود: در حال حاضر گرد و غبار بسیاری از کشورهای جهان از جمله چین و آسیای میانه را در بر گرفته، لذا در بانکوک پیشنهاد دادیم که مسئله گرد و غبار در سطح جهانی مطرح شود که پذیرفته شد و این موضوع به عنوان یک معضل جهانی  در آینده در دستور کار تفاهمات و اجلاس های بین المللی  قرار می گیرد.

وی یادآور شد: اما متاسفانه مشکل اصلی ما در منطقه جنگ و درگیری است که مانع از هر گونه توافق و عملیات اجرایی در این زمینه می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha