اسماعیل کهرم خشکسالی را مشکلی همیشگی و تاریخی در ایران ذکر کرد که مقابله با آن نیازمند همکاری های فراسازمانی و ملی است.

هنوز هم به سبک کورش کبیر کشاورزی می کنیم!

سلامت نیوز: اسماعیل کهرم خشکسالی را مشکلی همیشگی و تاریخی در ایران ذکر کرد که مقابله با آن نیازمند همکاری های فراسازمانی و ملی است.

مشاور سازمان محیط زیست با بیان اینکه دعایی منسوب به کورش وجود دارد که آرزو می کند ایران از شر دشمن، دروغ و خشکسالی در امان بماند در گفت وگو با شفقنا زندگی گفت: خشکسالی یک مشکل تاریخی در کشور ما و ناشی از قرارگیری کشور در محور خشک و نیمه خشک است. به این معنا اگر متوسط دریافتی آب در جهان 850 میلیمتر در سال است این دریافتی در سال های تر و بارانی در کشور ما به 200تا250میلیمتر می رسد.

وی در عین حال به این نکته اشاره کرد که سالانه 420میلیارد متر مکعب آب در کشور دریافت می شود که در صورت مدیریت صحیح میزان کمی نیست.

نیاز واقعی کشور ما مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی است

این استاد دانشگاه با بیان اینکه 92تا93درصد از آب دریافتی در کشور صرف کشاورزی، 4تا5درصد صرف صنعت و تنها 3تا4درصد صرف آب شرب می شود، تصریح کرد: به این ترتیب هر چقدر که مردم در مصرف آب مصرفه جویی کنند تنها 3تا4درصد از آب مصرفی در کشور بهینه مصرف خواهد شد در حالی که نیاز واقعی کشور ما مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی است.

سیستم کشاوری ایران همان سیستم زمان کورش است

وی سیستم کشاوری ایران را همان سیستم زمان کورش برشمرد و ادامه داد: استفاده از سیستم غرقابی یا کرتی هنوز در کشور ما رواج دارد در حالی که می توان با سیستم های پیشرفته آبیاری مانند آبیاری قطره ای و بارانی از پرت و اتلاف آب جلوگیری کرد.

مشکل اصلی کشور؛ مدیریت آب

کهرم مشکل اصلی کشور را مدیریت آب ذکر و خاطرنشان کرد: اگر تصمیمات در مورد آب، داهیانه و عاقلانه باشد همین میزان آب دریافتی هم برای کشور کافی است.

کهرم  با اشاره به مصوبه مجلس برای صدور پروانه چاه های عمیقی بدون مجوزی که قبل از سال 85 حفر شدند، گفت: اینگونه مصوبات تصمیمات غلطی است که بدون مشورت با کسانی که در این زمینه ها اطلاع دارند و به دنبال آبادانی کشور هستند گرفته شده است. تصمیماتی که کشور را دچار مشکلات عدیده ای از نظر منابع آب کرده و می کند.

وی با بیان اینکه تنها در اطراف دریاچه ارومیه بیش از 72هزار حلقه چاه حفر شده است، ادامه داد: این اتفاق در اطراف دریاچه پریشان نیز رخ داد و منجر به خشکی این دریاچه شد. حفر 150حلقه چاه مجاز و 550حلقه چاه غیرمجاز در اطراف این دریاچه موجب خشکی آن شد. تصمیمات اشتباهی که خود گرفتیم سبب این وضعیت شده و خود کرده را تدبیر نیست.

برای وضعیت آب در آینده باید محتاط باشیم

مشاور رئیس سازمان محیط زیست با تاکید بر اینکه برای وضعیت آب در آینده باید محتاط باشیم و با تدبیر عمل کنیم، افزود: موضوع آب مشکلی نیست که به دست یک وزارتخانه و یا سازمان محیط زیست باشد بلکه لازم با همکاری های فراسازمانی و فراارگانی و در عین حال فرهنگ سازی گام های اساسی در این زمینه برداشته شود.

پیشگیری از حفر چاه و سدسازی های غیر اصولی

وی با اشاره مجموعه های تحت پوشش سازمان محیط زیست شامل پارک های ملی، پناهگاه های حیات وحش، مناطق حفاظت شده و آثار طبیعی ملی تاکید کرد: سازمان محیط زیست نظارت خود را بر این مناطق اعمال می کند و  تا حد توان از تخریب این مناطق جلوگیری خواهد کرد اما تصمیم گیر اصلی در حوزه آب وزارت نیروست که لازم است با اتخاذ تدابیر درست و پیشگیری از حفر چاه و سدسازی های غیر اصولی از هدررفت بیش از این منابع آب کشور جلوگیری کند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha